تحلیلی از عملکرد بنادر پیشتاز و بنادر نیازمند توسعه

تحلیلی از عملکرد بنادر پیشتاز و بنادر نیازمند توسعه

تحلیل عملکرد بنادر تجاری کشور در دو ماه اول سال ۱۴۰۳ و بررسی بنادر پیشتاز و بنادر که نیازمند توسعه می باشند.

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، به نقل از مجله بایندر با توجه به عملکرد کانتینری بنادر تجاری کشور در دو ماه اول سال ۱۴۰۳ نمودار ها تغییرات چشمگیری را نشان می دهند. در ادامه، به تحلیل و بررسی جزئیات این تغییرات می‌پردازیم.

عملکرد بنادر در فروردین ۱۴۰۳

در فروردین 1403، بندر شهید رجایی با جابجایی 195,682 TEU (واحد معادل بیست فوت) در صدر بنادر کشور قرار دارد. این مقدار نسبت به فروردین 1402 که 140,911 TEU بود، افزایش 38.9 درصدی را نشان می‌دهد. این رشد قابل توجه می‌تواند ناشی از بهبود زیرساخت‌ها، افزایش تقاضای تجاری و کارایی عملیاتی در این بندر باشد.

بندر امام خمینی نیز با جابجایی 6,102 TEU، نسبت به فروردین 1402 که 3,957 TEU بود، رشد 54.2 درصدی را تجربه کرده است. این افزایش نشان‌دهنده توسعه فعالیت‌های تجاری و بهبود عملکرد در این بندر است.

بندر چابهار با جابجایی 6,338 TEU، نسبت به فروردین 1402 که 3,273 TEU بود، رشد 93.6 درصدی را ثبت کرده است. این رشد نمایانگر توسعه زیرساخت‌ها و افزایش تعاملات تجاری در این بندر است.

عملکرد بنادر در اردیبهشت ۱۴۰۳

در اردیبهشت 1403، بندر شهید رجایی با جابجایی 165,919 TEU همچنان در صدر قرار دارد، اما این مقدار نسبت به اردیبهشت 1402 که 201,566 TEU بود، کاهش 17.7 درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش ممکن است به دلیل نوسانات فصلی، مشکلات لجستیکی یا تغییرات در تقاضای تجاری باشد.

بندر امام خمینی با جابجایی 10,142 TEU، نسبت به اردیبهشت 1402 که 7,717 TEU بود، رشد 31.4 درصدی را تجربه کرده است. این رشد نشان‌دهنده بهبود عملکرد و افزایش تقاضا در این بندر است.

بندر چابهار نیز با جابجایی 5,678 TEU، نسبت به اردیبهشت 1402 که 4,620 TEU بود، رشد 22.7 درصدی را ثبت کرده است. این افزایش نمایانگر ادامه توسعه و رشد فعالیت‌های تجاری در این بندر است.

 

بندر شهید رجایی: در هر دو ماه، بندر شهید رجایی بیشترین حجم جابجایی کانتینر را در میان بنادر کشور داشته است. اگرچه در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل کاهش داشته، اما در فروردین ۱۴۰۳ افزایش چشمگیری مشاهده می‌شود. این بندر همچنان نقش کلیدی در تجارت دریایی کشور ایفا می‌کند و هر گونه تغییر در عملکرد آن تأثیر قابل توجهی بر کل زنجیره تأمین دارد.

بندر امام خمینی: این بندر نیز در هر دو ماه افزایش حجم جابجایی کانتینر را نشان می‌دهد، به‌ویژه در فروردین ۱۴۰۳ که نسبت به سال قبل ۵۴.۲ درصد افزایش داشته است. این رشد ممکن است نشان‌دهنده بهبود عملکرد و کارایی این بندر در مواجهه با چالش‌های قبلی باشد.

بندر چابهار: در هر دو ماه، افزایش قابل توجهی در حجم جابجایی کانتینر مشاهده می‌شود که نشان از توسعه و رشد فعالیت‌های این بندر دارد.

بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک خود می‌تواند نقش مهمی در ترانزیت منطقه‌ای ایفا کند.

بنادر خرمشهر و امیر آباد: هر دو بندر در هر دو ماه کاهش حجم جابجایی کانتینر را نسبت به سال قبل تجربه کرده‌اند که نیاز به بررسی و تحلیل دلایل این کاهش دارد. این کاهش ممکن است به دلیل مشکلات زیرساختی، تغییر در مسیرهای تجاری یا کاهش تقاضا باشد.

بنادر کوچک‌تر: بنادر نوشهر و بوشهر در هر دو ماه فعالیت قابل توجهی نداشته‌اند و یا کاهش چشمگیری در حجم جابجایی کانتینر نشان می‌دهند. این وضعیت نشان‌دهنده نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها در این بنادر است.

تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که برخی بنادر همچنان نیاز به بهبود و توسعه زیرساخت‌ها دارند تا بتوانند به طور کامل از ظرفیت‌های خود بهره‌برداری کنند.

انتهای پیام/

بازنشر مرین‌پرس به نقل از گفتمان دریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دریانوردان؛ همسفران امواج دریا + عکس

د تیر 4 , 1403
محمد جوکار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

همچنین بخوانید: