واکنش رئیس تایوان به دستورالعمل جدید پکن درباره «جدایی‌طلبان»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، «لای چینگ‌ته/ویلیام لای» رئیس جدید جزیره تایوان در واکنش به ادعای شینهوا درباره قانون جدید پکن درباره صدور حکم اعدام برای حامیان دوآتشه جدایی تایوان، مدعی شد که چین حق اعمال مجازات علیه مردم تایوان را ندارد.

پکن که تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند، در سال‌های اخیر فشارها بر این جزیره را تشدید و پس از روی کار آمدن ویلیام لای در انتخابات اخیر این جزیره، در واکنش به سخنرانی مراسم تحلیف وی، رزمایش نظامی را در اطراف تایوان برگزار کرد. چین، رئیس جدید تایوان را یک «جدایی‌طلب خطرناک» خوانده است.

براساس گزارش رسانه‌ها، در ادامه فشارهای چین بر تایوان در راستای الحاق صلح‌آمیز این جزیره، پکن روز جمعه قانون جدیدی را وضع و ابلاغ کرده است که براساس آن برای جرائمی که با دخالت حامیان «جان‌سخت استقلال تایوان» رخ می دهد، حکم اعدام در نظر گرفته خواهد شد!

لای در واکنش به این گزارش‌ها درباره دستورالعمل ادعایی منتسب به دولت چین گفت: تاکید می‌کنم که دموکراسی منشأ جرم و جنایت نیست بلکه استبداد منشأ آن است.

وی مدعی شد: چین حق ندارد که مردم تایوان را به دلیل آنچه از آن حمایت می‌کنند، مجازات کند. چین حق پیگرد فرامرزی مردم تایوان را ندارد!

رئیس جدای‌طلب تایوان همچنین مدعی شد که اگر چین «به موجودیت تایوان تن ندهد و با دولت مشروع و منتخب آن وارد تعامل و گفت‌وگو نشود، روابط بین طرفین بیش از پیش تیره خواهد شد»!

وی مدعی شد که این راه درست بهبود رفاه مردم دو طرف تنگه تایوان است. پکن از سال ۲۰۱۶ به بعد روابط سطح بالای خود با تایوان را قطع کرده و سخنرانی مراسم تحلیف ویلیام لای را «اعتراف به جدایی‌طلبی او» خوانده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مهار و اطفای حریق در محدوده اراضی منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد

د تیر 4 , 1403
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد علی موسی پور گرجی، مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد در این باره اظهار کرد: با وقوع آتش سوزی در محدوده اراضی غربی منطقه ویژه اقتصادی بندر ادر میان درختچه ها و علفزارهای حد فاصل  موج شکن و رینگ پیرامونی، […]
مهار و اطفای حریق در محدوده اراضی منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد

همچنین بخوانید: