اتصال آهنین خلیج‌فارس به خزر/ کاهش 45درصدی زمان انتقال کالا از هند به اروپا

به گزارش مانا،   کریدور بین‌المللی شمال – جنوب (نوستراک) مسیر استراتژیک و پرطرفداری است که می‌تواند ضمن کاهش ۴۵ درصدی زمان انتقال کالا از هند تا اروپا هزینه انتقال را نیز ۳۰ درصد کاهش دهد.

  به‌صرفه‌ترین شیوه حمل‌ونقل در مسیر، حمل ترکیبی دریایی – ریلی است که بخش ریلی آن در فضای ایران از بندرعباس در منتهی‌الیه جنوب کشور آغاز می‌شود و تا آستارا در منتهی‌الیه شمال شرقی کشور امتداد دارد.

  البته در قالب این کریدور مسیر‌های ریلی دیگر نظیر بندر چابهار نیز وجود دارد که با اتصال به شبکه ریل سراسری، امکان پذیرش و انتقال بار از مبادی بیشتر را پشتیبانی خواهد کرد.

  گرچه احداث راه‌آهن رشت – آستارا به طول ۱۶۲.۵کیلومتر در دو قطعه با همکاری ایران و روسیه در دستور کار قرار گرفته، اما پیچیدگی این قطعه بهره‌برداری از مسیر را در کوتاه‌مدت غیرممکن می‌کند.

  بهره‌برداری از مسیر ریلی رشت – کاسپین، گرچه حلقه مفقوده کریدور نوستراک را تکمیل نمی‌کند، اما امکان فعال‌سازی ظرفیت‌های این کریدور را در ابعادی محدودتر فراهم کرده است.

کاهش ۳۰ درصدی هزینه انتقال کالا از هند به اروپا

در شرایط فعلی، تجارت کالایی شرق و غرب جهان از مسیر دریایی اقیانوس هند – دریای سرخ – کانال سوئز – دریای مدیترانه انجام می‌شود و در مسیری طولانی‌تر، باید ضمن دور زدن قاره آفریقا کالا‌ها از طریق اقیانوس اطلس به اروپا یا آمریکا منتقل شود. این در حالی است که با کریدور نوستراک محموله‌های تجاری پس از بارگیری در بنادر آسیای شرقی یا اروپای شمالی با سرعت بیشتر و هزینه کمتر می‌توانند به مقصد برسند و کلید اصلی موفقیت در آن تکمیل مسیر ریلی در کریدور است. طبق برآوردها، کریدور نوستراک می‌تواند زمان انتقال کالا در مسیر آسیا – اروپا را از ۴۵ روز به ۲۵ روز کاهش دهد و هزینه انتقال را نیز ۳۰ درصد پایین بیاورد.

اتصال آهنین خلیج‌فارس به خزر/ کاهش 45درصدی زمان انتقال کالا از هند به اروپا

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تصاویر جالب از بارش تگرگ در دریا

ش تیر 2 , 1403
تصاویر جالب از بارش تگرگ در دریا بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

همچنین بخوانید: