تشریح مزایای ایران برای ترانزیت کالا بین چین و اروپا

تشریح مزایای ایران برای ترانزیت کالا بین چین و اروپا

 

به گزارش مانا به نقل  از وزارت راه و شهرسازی، سیدکمال هادیانفر، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی که به دعوت رسمی وزارت حمل‌ونقل تاجیکستان عازم این کشور شده است، در روز نخست همایش بین‌المللی راه به سوی تیان شان، ضمن تاکید بر اهمیت کریدور چین، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه به اروپا، مزیت‌های جغرافیایی حمل‌ونقل کشورمان در چارچوب کریدور شمال- جنوب و شرقی- غربی را توضیح داد و گفت: وجود بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خط آهن و ۲۵۰ هزار کیلومتر انواع راه، انعقاد قرارداد چابهار با هند به منظور تجهیز پایانه‌های کانتینری و کالایی عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، احداث خط آهن چابهار به زاهدان و در ادامه به مشهد و سرخس و همچنین احداث خط آهن قزوین- رشت- آستارا  از جمله مزایای مهم کشور به ویژه در راستای توسعه کریدورهای بین‌المللی حمل‌ونقل است.

هادیانفر در ادامه به رشد ۵۹ درصدی ترانزیت از کشور و رسیدن به ۱۴.۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: هدف گذاری برای افزایش حجم ترانزیت، فراهم کردن تسهیلات برای کشورهای محصور در خشکی منطقه، به‌ویژه آسیای مرکزی برای دستیابی به آب‌های آزاد از طریق بندر چابهار و شهید رجایی، کاهش زمان تکمیل تشریفات گمرکی در رویه ترانزیت، عملیاتی کردن رویه عبور کالا تحت کنوانسیون تیر از مبدا امارات به ترکیه و نیز از مبدا ترکیه به قطر با هدف توسعه فعالیت‌ها با کشورهای حاشیه خلیج فارس، توسعه ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران و… از جمله اقدامات در دست انجام کشور در راستای کریدور چین به اروپا از قلمرو کشورمان است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی همچنین در سخنرانی خود در روز دوم اجلاس بین المللی راه به سوی تیان شان به نقش ایران در توسعه حمل و نقل کشورهای محصور در خشکی در آسیای مرکزی پرداخت.

سید کمال هادیانفر معاون با اشاره به جایگاه سرزمینی ایران در معادلات بین‌المللی حمل و نقل، اظهار کرد: ایران می‌تواند نقش موثری در دستیابی کشورهای محصور در خشکی در آسیای مرکزی به آب‌های آزاد داشته باشد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: امضای تفاهم نامه با برخی کشورهای محصور در خشکی منطقه از جمله تاجیکستان برای بهره مندی از ظرفیت‌های لجستیکی بندر چابهار و شروع مذاکره با دیگر کشورها از جمله ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان برای فراهم آوردن امکانات لجستیکی برای این کشورها در بنادر جنوبی کشور از جمله اقدامات ایران است.

وی ادامه داد: وجود ۵۶ مرکز لجستیکی فعال یا در حال راه‌اندازی در کشور، آمادگی لازم برای تخصیص فضای لجستیکی با ایران، تخفیف‌ها به کشورهای منطقه، حمایت و اعمال تخفیف‌ها و معافیت‌های بندری بر کالاهای ترانزیتی کشورهای محصور در خشکی منطقه آسیای مرکزی و تاکید بر توسعه و تسهیل ترانزیت در کریدورهای بین المللی با رویکرد حمل و نقل ترکیبی از جمله برنامه‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

اجلاس بین المللی راه به سوی تیان شان طی روزهای ۹ و ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ و با حضور نمایندگانی از کشورهای چین، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، ترکیه ، هند و نمایندگان تعدادی از سازمان های لین المللی نظیر تراسیکا و شانگهای با هدف عملیاتی کردن کریدور چین، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه و اروپا برگزار شد.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هزینه تجارت رژیم صهیونیستی در مدیترانه افزایش یافت

ی خرداد 13 , 1403
  به گزارش مانا، روزنامه اقتصادی اسرائیلی «گلوبز» به تازگی در گزارشی اعلام کرد واردکنندگان خودروی اسرائیلی، پیامی از شرکت کشتیرانی «آلالوف» (Alaloff) دریافت کرده‌اند که نماینده شرکت کشتیرانی گریمالدی در سرزمین‌های اشغالی است. در این پیام، اعلام شده است که قیمت حمل خودروها و تجهیزات موبایل در کشتی‌های اختصاصی […]
هزینه تجارت رژیم صهیونیستی در مدیترانه افزایش یافت

همچنین بخوانید: