نرخ‌های حمل‌و‌نقل کانتینری اقیانوسی روند تصاعدی به خود گرفت

 

نرخ‌های حمل‌و‌نقل کانتینری اقیانوسی روند تصاعدی به خود گرفت

 

به گزار‌ش گروه بین‌الملل مانا به نقل از کانتینر نیوز؛ مؤسسه تحلیلی اکسنتا اعلام کرد: نرخ‌ها در بازار حمل‌و‌نقل کانتینری اقیانوسی در حال حاضر در حدی است که حتی در زمان همه گیری کرونا قابل مشاهده نبود و روز به روز فراتر می‌رود.

«پیتر ساند» تحلیلگر ارشد اکسنتا با اشاره به تجریه تحلیل بازار حمل‌و‌نقل کانتینری بر‌اساس داده‌های دریافتی اعلام کرد: نرخ‌ها در ماه می‌به سطح چشمگیری رسید و در ماه ژوئن نیز به روند صعودی خود ادامه  می‌دهد.  

در ادامه این گزارش آمده است نرخ‌های نقطه‌ای به گونه‌ای سرعت گرفته که بازار را غافلگیر کرده و مدیران خطوط کشتیرانی از این بابت خرسند هستند. نرخ‌ها در حال حاضر از خاور دور تا سواحل غربی آمریکا به طور متوسط در ماه می‌به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی به ۵۱۷۰ دلار رسید که این رقم در ماه فوریه ۴۸۲۰ دلار بود. به طور کلی نرخ‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی تا پایان ماه می‌افزایش ۵۷ درصدی را تجربه می‌کند.  

از سوی دیگر نرخ‌های نقدی از اول ژوئن از خاور دور تا سواحل آمریکا به ۶۲۵۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید که افزایش ۵۰ درصدی را از آوریل تا‌کنون نشان می‌دهد.  

در همین حال نرخ نقطه‌ای قرار است در ماه ژوئن همچنان در منطقه خاور دور به شمال اروپا بیشتر شود و از اول ماه ژوئن به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی به ۵۲۸۰ دلار برسد که در مقایسه با ۴۸۳۹ دلار در ماه فوریه بالاترین نرخی است که در ماه‌های اخیر شاهد خواهیم بود و نسبت به ماه آوریل ۶۳ درصد بالاتر است.

بدین ترتیب «پیتر ساند» نتیجه گیری می‌کند که نرخ‌های نقطه‌ای قرار است از خاور دور تا دریای مدیترانه نیز به روز‌های اوج خود برسد، زیرا از ابتدای ژوئن نرخ حمل کانتینر در این مسیر به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی به ۶۱۷۵ دلار رسیده که نسبت به ژوئن سال گذشته ۴۶ درصد افزایش داشته است.  

«پیتر ساند» درباره علل و عوامل افزایش نرخ نقدی معتقد است مجموعه‌ای از عوامل باعث شد تا نرخ‌ها بالا رفته و وارد کنندگان که اوایل جنگ اسرائیل – غزه در ارتباط با افزایش نرخ جبهه گرفته بودند از شرایط درس گرفته و ساده‌ترین راه را برای محافظت از زنجیرۀ تأمین که بالا رفتن نرخ‌ها و تحمل هزینه‌ها است، برگزیدند. این همان چیزی است که مدیران خطوط کشتیرانی از ابتدای بحران دریای سرخ نسبت به آن حساس بود‌ند و مشتریان زیرِ بار آن نمی‌رفتند.  

به گفتۀ وی شرکت‌های حمل‌و‌قل اقیانوسی تلاش کردند با دور زدن دریای سرخ اختلالات پیش آمده در حمل‌و‌نقل دریایی را برطرف کنند که با عملی شدن این کار نرخ‌ها بالا رفت.  

«پیتر ساند» با خوشبینی اعلام می‌کند که میانگین نرخ نقدی از اول ژوئن افزایش یافته و نسبت به ماه می‌روند سریعتری به خود خواهد گرفت.  

در این میان با توجه به طولانی‌تر شدن مسیر حمل کالا صاحبان کالا ترجیح می‌دهند تا هرچه زودتر کالا‌های خود را تحویل کشتی بدهند، زیرا پیش‌بینی می‌کنند برای مقابله با مسیر‌های طولانی باید اقدامات لازم را زودتر انجام دهند.  

در پایان این گزارش آمده است علی‌رغم مخالفت و کارشکنی‌هایی که برای انعقاد قرارداد کوتاه مدت و بلند مدت در ابتدای  بحران دریای سرخ وجود داشت طرفین در حال حاضر برای بستن قرارداد بلند مدت پیش دستی می‌کنند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

۱۲ هزار میلیارد تومان طرح دریایی و بندری افتتاح می‌شود

ی خرداد 13 , 1403
امروز؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروز ۱۲ هزار میلیارد تومان طرح در حوزه دریا و بندر افتتاح شده و به مرحله بهره برداری می‌رسد و در عین حال عملیات اجرایی ۵۷ هزار میلیارد تومان طرح دیگر نیز، آغاز می‌شود.   به گزارش مانا، علی اکبر صفایی با حضور […]
۱۲ هزار میلیارد تومان طرح دریایی و بندری افتتاح می‌شود

همچنین بخوانید: