تعرفه جدید آمریکا بر برخی کالا‌های وارداتی از چین

تعرفه جدید آمریکا بر برخی کالا‌های وارداتی از چین

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، خبرگزاری بلومبرگ دریایی اعلام کرد: «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دستور داده تعرفه‌های جدیدی بر کالا‌هایی مانند نیمه رساناها، باتری‌ها، خودرو‌های الکتریکی و سلول‌های خورشیدی وارداتی از چین تعیین کنند. قرار است مراحل تعیین و تأیید تعرفه‌ها از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ میلادی منظور شود.   

در این گزارش «پیتر ساند» تحلیلگر ارشد اکسنتا ضمن انتقاد از این عمل رئیس جمهور آمریکا می‌گوید: تعرفه‌های جدید ممکن است منجر به آن شود که شرکت‌های حمل‌و‌نقل به منظور جلوگیری از افزایش هزینه‌ها واردات خود را به جای آمریکا به کشور‌های دیگر منتقل کنند که این کار به زیان مصرف کنندگان آمریکایی خواهد بود.  

وی در ادامه می‌گوید: این وضعیت در سال ۲۰۱۸ میلادی در دوران ریاست جمهوری ترامپ تکرار شده که تعرفه‌های تلافی جویانه از سوی چین منجر به افزایش ۱۶۰ درصدی نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری اقیانوسی از چین به آمریکا شد.

وی معتقد است: اگرچه نرخ‌ها از اواخر ۲۰۱۸ میلادی با آرام شدن اوضاع روند کاهشی داشتند، اما هرگز به سطح قبلی برنگشتند، بدین ترتیب هزینه‌ها همچنان در مراتب بالا باقی ماندند.  

«پیتر ساند» خاطر‌نشان ساخت: در صورتی‌که چین بخواهد اقدامات تلافی جویانه مانند سال ۲۰۱۸ میلادی را انجام دهد وضعیت حمل‌و‌نقل و کسب و کار دریایی به شدت آسیب خواهد دید.  

وی پیشنهاد می‌کند درصورت قطعی شدن تعرفه جدید از سوی آمریکا ممکن است زنجیرۀ تأمین به جای آمریکا از طریق مسیر مکزیک حمل شود، زیرا تقاضا برای واردات کانتینری از چین به مکزیک در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۳، ۳۴ درصد بالا رفت و باعث شد برخی مکزیک را به عنوان حیات خلوت آمریکا تلقی کنند.  

این تحلیلگر اکسنتا می‌افزاید: در صورت قطعی شدن تعرفه جدید مکزیک می‌تواند کانتینر‌های بیشتری از چین وارد کرده و به سواحل آمریکا برساند علاوه بر این ممکن است حمل کنندگان آمریکایی کشور‌هایی مانند ویتنام را به جای چین جایگزین کنند تا از افزایش تعرفه‌ها در امان باشند.

«پیتر ساند» در پایان می‌گوید: اعمال تعرفه جدید بدون در نظر گرفتن شرایط، تجارت چین به آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد و منجر به افزایش هزینه‌ها خواهد شد.  

شایان ذکر است هنوز از عکس‌العمل مقامات چینی خبری منتشر نشده است.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بررسی مشکلات و موانع تجاری فعالان اقتصادی در بندر چابهار

چ اردیبهشت 26 , 1403
در جلسه‌ای با حضور فعالان اقتصادی و ذی‌نفعان بندری، موانع و مشکلات فعالیت‌های تجاری و بازرگانی بندر چابهار بررسی شد.   به گزارش مانا، در جلسه ای که شامگاه سه شنبه با حضور مدیران بخشهای دولتی،‌ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکتهای حمل و نقل بین المللی و داخلی، صاحبان […]
بررسی مشکلات و موانع تجاری فعالان اقتصادی در بندر چابهار

همچنین بخوانید: