عدم نیاز به ساخت و توسعه بنادر صیادی در نوار ساحلی خزر

عدم نیاز به ساخت و توسعه بنادر صیادی در نوار ساحلی خزر

 

الیاس واحدی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه در سواحل دریای خزر، کاربرد بنادر ماهیگیری صرفاً برای فعالیت شناور‌های صید ماهی کلیکا در نظر گرفته شده است و صید سایر گونه‌های آبزی این دریا، نیازی به بندر ندارند، گفت: صید ماهیان استخوانی نیز مثل ماهیان سفید، کپور، کفال و. به روش پره کشی ساحلی انجام می‌شود.

مدیر‌کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، ادامه داد: همچنین صید ماهیان خاویاری که چند سالی است صید تجاری آن‌ها با توافق جمعی کشور‌های حاشیه دریای خزر برای حفاظت از این گونه ارزشمند ممنوع شده است، قبلاً در صیدگاه‌های داخل دریا انجام و بدون نیاز به بندر به ساحل آورده می‌شد.

واحدی با اشاره به اینکه  صید کیلکا نیز با بروز بحران زیستی گونۀ آبزی شانه‌دار مهاجم دریای خزر نسبت به سال‌های اوج صید به حدود یک پنجم تقلیل یافته است، گفت: از این رو نیاز به ساخت بنادر ماهیگیری هم نسبت به دو دهه گذشته بسیار کم شده است؛ در شرایط کنونی تخلیه کیلکا ماهیان صید شده از دریای خزر در سه بندر ماهیگیری بابلسر و امیرآباد در مازندران و بندر انزلی در گیلان انجام می‌شود.

به گفته واحدی، بنادر ماهیگیری استان مازندران به دلیل داشتن زیرساخت مناسب‌تر و نزدیکی به صیدگاه‌های ماهیان کیلکا سهم بیشتری در تولید کیلکا ماهیان دارند؛ در این زمینه بنادر ماهیگیری بابلسر و امیرآباد به ترتیب با ۱۰ و ۵ هزار تُن تخلیه صید کیلکا در سال سهم اصلی را در تامین این گونه آبزی دارند که در تامین پودر ماهی و مصرف انسانی این آبزی نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خارج سازی حدود ۵۰۰ تن آهن آلات مغروقه از حوضچه بندر شهید رجایی

ی اردیبهشت 23 , 1403
تین نیوز معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، از آغاز عملیات خارج سازی حدود ۵۰۰ تن آهن آلات مغروقه از درون حوضچه بندر شهید رجایی با هدف ایمن سازی و تسهیل در حوزه لایروبی خبر داد.   به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهدی […]

همچنین بخوانید: