وی افزود: ۱۴۱ فروند شناور با ظرفیت ۵ میلیون تن و ظرفیت کانتینری ۱۶۰ هزار TEU کانتینر به عنوان زیرمجموعه شرکت کشتیرانی ج. ا.ا فعالیت می کنند و در حوزه حمل و نقل ترکیبی سرمایه گذاری های مختلفی داشته ایم و برنامه های مختلفی طی سال جاری در دستورکار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شرکت متبوعش جایگاه اول منطقه و هفدهم جهان در حوزه کانتینری را دارد، عنوان کرد: باید به سرعت برنامه های خود را اجرایی کنیم و از ۷۲۰۰ همکار ایرانی با میانگین سنی ۴۳ سال سن برخوردار هستیم و در بنادر مختلف فعالیت می کنیم و از شرقی ترین تا غربی ترین بندر عالم تردد داریم.
مدرس خیابانی با تاکید بر ضرورت فعالسازی بندر چابهار و یک بندر در شمال دریای خزر که در کشور روسیه قرار دارد، گفت: به منظور فعالسازی کریدور شمال جنوب یکی از مهم ترین برنامه های شرکت کشتیرانی ج. ا.ا ایران است فعالسازی بندر چابهار و بندر سالیانکا با حضور عوامل ایرانی در کشور روسیه است و سرمایه گذاری به مبلغ ۱۰ میلیون دلار در این بندر به عنوان یک بندر ایرانی داشتهایم.
وی افزود: استفاده از ظرفیت شرکت های داخلی در حوزه تعمیرات مدنظر قرار گرفته است و سهم شرکت شتیرانی از صادرات و واردات غیرنفتی، ۲۱ درصد است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه یکی از مسائل در راستای تحقق توسعه دریامحور، توسعه منابع انسانی است، بیان کرد: خرید تجهیزات پیشرفته آموزشی و شبیهساز مدنظر قرار گرفته است که الگوی بسیار مناسبی است و موجب رشد در این حوزه خواهد شد.
مدرس خیابانی با بیان اینکه امروز با افتخار می گوییم تمامی دریانوردان شاغل در شرکت کشتیرانی، ایرانی هستند، عنوان کرد: همچنین در سال گذشته به ارگان های دریایی و شرکت های کشتیرانی و نفتکش تکلیف شد تا ظرف مدت ۱۰ سال به میانگین عمر کمتر از ۱۰ سال در حوزه ناوگان دریایی دست یابند تا بخشی از دغدغه های مقام معظم رهبری به عنوان یک تکلیف سنگین، محقق شود.
وی اعلام کرد: مجموع ۱۰ فروند شناور با مبلغ ۸۶ میلیون دلار عقد قرارداد با سازندگان داخلی صورت گرفته و مذاکره جهت عقد قرارداد ساخت ۴ فروند شناور دیگر به ارزش تقریبی ۷۵ میلیون دلار در دستورکار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تامین ۸۰درصد کل نیازمندی های ناوگان از داخل کشور و جلوگیری از خروج بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در سال از کشور، اظهار داشت: همچنین تامین سوخت سنگین کم سولفور از منابع داخلی، همکاری با ۲۳ شرکت دانشبنیان در زمینههای تولید قطعا، تعمیرات و نیز خرید ۴۸۸ دستگاه واگن در راستای توسعه حمل و نقل ریلی به مبلغ تقریبی ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از داخل کشور از دیگر اقداماتی است که از سوی این شرکت مدنظر قرار گرفته است.
مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه بندر چابهار به عنوان هاب اصلی کشور، نیازمند سرمایه گذاری و افزایش حمل و نقل است، گفت: ضرورت دارد که سرعت توسعه بندر چابهار افزایش یابد و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آمادگی کامل دارد و در سال جاری ۱۰۰ هزار TEU از/به بندر چابهار تردد کالا خواهیم داشت.
وی با اشاره به ضرورت تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور، اظهار داشت: انسجام ارگانهای دریایی، توسعه ناوگان و تامین منابع مالی، توسعه بازار و ایجاد شبکه لجستیک منسجم و همچنین توسعه سرمایه انسانی از مهمترین مواردی است که در راستای تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور باید مدنظر قرار گیرد.
بازنشر مرینپرس به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی