کاهش قابلیت اطمینان صنعت کشتیرانی در ۱۵ ماه گذشته بی‌سابقه است

بحرانِ دریای سرخ زمانبندری، برنامه‌ریزی، قابلیت اطمینان صنعت کشتیرانی و تأخیر در ارسال کالا را نسبت به ۱۵ ماه گذشته به بدترین شرایط رسانده‌ است.

کاهش قابلیت اطمینان صنعت کشتیرانی در ۱۵ ماه گذشته بی‌سابقه است

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از maritime-executive؛ انحراف کشتی‌ها از دریای سرخ و اختلال در مسیر حمل‌و‌نقل تلفات زیادی بر قابلیت اطمینان کشتی‌ها دارد که در حال حاضر به پایین‌ترین سطح نسبت به ۱۵ ماه گذشته رسیده است. در این میان تأخیر در ارسال کالا، برنامه ریزی و زمانبندی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است که در ۱۵ ماه اخیر کم سابقه بوده است.

به گفته تحلیلگر بازار مؤسسه Sea-Intelligence، هم قابلیت اطمینان برنامه‌های کشتی‌ها پایین آمده و هم متوسط تأخیر‌ها افزایش قابل توجهی ثبت کرده و دستاورد‌هایی که از سال ۲۰۲۲ میلادی پس از همه گیری کرونا به دست آمده بود را از بین برده است.

بر‌اساس گزارش Sea-Intelligence، در پی بروز بحران دریای سرخ قابلیت اطمینان برنامه‌های کشتیرانی در بیش از ۶۰ شرکت حمل‌و‌نقل و ۳۴ مسیر تجاری مورد بررسی قرار گرفت، که نتایج تجزیه و تحلیل آن‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر قابلیت اطمینان برنامه‌ها نسبت به نوامبر ۲۰۲۳ میلادی با ۵۱.۶ درصد، ۱۰ درصد کاهش یافته است و نسبت به روز‌های اوج سال ۲۰۲۳ میلادی که ۶۶.۸ درصد بود بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته است.

«آلن مورفی»، مدیر‌عامل Sea-Intelligence در این باره گفت که این اُفت قابلیتِ اطمینان برنامه از سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی تا کنون بی سابقه بوده و باعث شده کم اعتمادی در بین  ۱۳ شرکت برتر حمل کالا بیشتر شود؛ زیرا در فوریه ۲۰۲۴ میلادی نسبت به فوریه ۲۰۲۳ کمترین میزان را دارا است.

قابلیت اطمینان چهار اپراتور دیگر در آسیا مانند (COSCO، Evergreen، ‎OOCL و Wan Hai) بالای ۵۰ درصد بود در حالیکه بزرگترین شرکت‌ها شامل MSC، Maersk و Hapag-Lloyd همگی در محدوده ۴۰ درصد هستند.

مورفی در ادامه گفت که به دلیل بحران کنونی دریای سرخ تأخیر قابل توجهی در مسیر‌های تردد کشتی‌ها به وجود آمده و ۱۳ شرکت برتر نتوانستند به یک بهبود قابل اطمینان برسند، زیرا سفر‌های دور در مسیر آفریقا میانگین دیر رسیدن کشتی‌ها را به طور متوسط از یک روز به شش روز رسانده است.

در همین حال برخی از اقتصاد‌دانان پیش‌بینی کردند با توجه به چالش‌های موجود ممکن است شرکت‌های کانتینری نتوانند به برخی مشکلات پاسخ دهند، به همین جهت بسیاری اپراتور‌ها از جمله مرسک به مشتریان خود هشدار دادند که اختلال طولانی‌مدت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ میلادی را انتظار داشته باشند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کسب «تندیس زرین» بنگاه‌های برتر و بهره‌ور توسط کشتیرانی دریای خزر

چ اسفند 16 , 1402
کشتیرانی دریای خزر در همایش «بنگاه‌های اقتصادی برتر و بهره‌ور زیر‌مجموعه صندوق‌های بازنشستگی -صهبا» موفق به کسب تندیس زرین با رتبه یک بنگاه‌های اقتصادی و بهره‌ور شد. به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در این همایش که سه‌شنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ با حضور سید صولت مرتضوی […]
کسب «تندیس زرین» بنگاه‌های برتر و بهره‌ور توسط کشتیرانی دریای خزر

همچنین بخوانید: