خام‌فروشی آبزیان صیادان بوشهری در بازارهای خارجی

اقتصاد سرآمد از خام فروشی آبزیان صیادان بوشهری در بازارهای خارجی گزارش می‌دهد.

خام‌فروشی آبزیان صیادان بوشهری در بازارهای خارجی

بخش عمده ماهی و میگوی استان بوشهر با صورت خام صادر می‌شود که با ایجاد و تقویت صنایع تبدیلی و فرآوری می‌توان ارزش افزوده بیشتری برای این محصولات ایجاد کرد.به گزارش اقتصادسرآمد، :استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی از نظر پرورش آبزیان است که باعث شده تا این استان به عنوان قطب آبزی‌پروری کشور شناخته شود و سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید میگوی پرورشی داشته باشد.

استان بوشهر در حوزه آبزیان علاوه بر پرورش میگو و مقدار کمی ماهی در قفس، دارای صیادان پرتعدادی از شمال تا جنوب استان است که در نوار ۹۰۰ کیلومتری ساحلی استان مشغول به صید و صیادی هستند.

ماهی و میگوی استان بوشهر دارای کیفیت بسیار بالایی است که در بازارهای داخلی خواهان فراوانی دارد و بخش زیادی از آن به خارج از کشور صادر می‌شود و در کشورهای مختلف دارای مشتری‌های خوبی است.

یکی از چالش‌های اساسی در فروش آبزیان استان بوشهر، خام‌فروشی است به گونه‌ای که بخش عمده ماهی و میگوی استان بوشهر بدون فرآوری و به صورت خام به خارج از کشور صادر شده و وارد بازارهای بین‌المللی می‌شوند.

خام فروشی به معنای فروش محصولات ابتدایی هر زنجیره تولید است به گونه‌ای که ارزش افزوده‌ای برای محصول ایجاد نمی‌شود و محصول بدون تغییر و یا فرآوری وارد بازارهای دیگری می‌شود.

ماهی و میگو قابلیت بسیار خوبی برای تبدیل شدن به دیگر محصولات را دارند ولی فعالان این حوزه اغلب محصولات خود را بدون تبدیل و فرآوری به بازارهای هدف در خارج از کشور می‌فرستند که به معنی از دست دادن فرصت است.

در استان بوشهر این صنایع برای فرآوری محصولات ماهی و میگو به خوبی رشد نکرده است و نیاز است که با حمایت مناسب زمینه برای رشد این صنایع فراهم شود.

صادرات بیش از ۵۰ هزار تن آبزی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صادرات وجود دارد و این استان در عرصه صادرات در کشور پیشتاز است.

ماهی و میگوی استان بوشهر مشتری‌پسندی بالایی در بازارهای داخلی و خارجی دارندابوالقاسم محمدزاده ماهی و میگو را از محصولات مزیتی و رقابتی در استان بوشهر عنوان کرد و ادامه داد: ماهی و میگوی استان بوشهر مشتری‌پسندی بالایی در بازارهای داخلی و خارجی دارند و در عرصه صادرات جایگاه وی بود.

امینی تکمیل زنجیره ارزش آبزیان را یکی از برنامه‌های مهم در استان بوشهر دانست و گفت: با ایجاد صنایع مربوطه زمینه ارزش افزوده بیشتری در صنعت آبزیان فراهم می‌شود.

امید می‌رود با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و حمایت و همراهی مسئولان مربوطه شاهد توسعه صنایع فرآوری و صنایع تبدیلی آبزیان در استان باشیم که علاوه بر اشتغال و تولید، نقش مهمی در صادرات، درآمدزایی و ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اهداف واشنگتن از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ

ی بهمن 15 , 1402
هنگامی که این پرسش مطرح می‌شود که چرا آمریکا به انصارالله یمن در دریای سرخ حمله می‌کند، اکثر رسانه‌های جریان اصلی غربی پاسخ مشابهی می‌دهند؛ آن‌ها بخشی از «محور مقاومت» ایران بوده، به دنبال نابودی اسرائیل و یا در پی در کنترل انحصاری یمن هستند و غیره. بنابراین، انتقام از […]
اهداف واشنگتن از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ

همچنین بخوانید: