آغازعملیات اجرایی فاز اول دو شهر ساحلی در هرمزگان

آغازعملیات اجرایی فاز اول  دو شهر ساحلی در هرمزگان

گروه توسعه دریا – امید اسماعیلی – احداث شهر جدید مَکُران مرکزی با ظرفیت ۳۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است در همین راستا عملیات اجرایی فاز نخست این شهر ساحلی جدید در منطقه مکُران با ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در هرمزگان آغاز شد.
مهرداد پذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز اول احداث ۲ شهر جدید در هرمزگان ضمن تبریک آغاز ایام دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و در دور دوم سفر رییس جمهور به این استان عملیات اجرایی فاز اول ۲ شهر جدید در هرمزگان آغاز شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این کار حدود یک سال است که آغاز شده و با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد دریا پایه، شکل جدی‌تر به خود گرفت؛ پیمان بسته‌ایم که هر چه سریعتر این کار بزرگ را به مرحله اجرایی شدن نزدیک کنیم و خدا را شاکریم که عملیات اجرایی این پروژه مهم در این شهر ساحلی شروع شده؛ بدون شک مقارن شدن هر کار بزرگ و عظیم ملی با روزهای مبارکی مانند ایام دهه فجر به برکت آن می‌افزاید.
وی اضافه کرد: این کار در شورای عالی مسکن نیز مصوب شده است؛ به طور کلی کارهای اینچنینی نیازمند مقدمات و مصوباتی است؛ هم در استان باید اجماعی حاصل می‌شد و مصوبات لازم در کارگروه‌های مختلف قانونی و شورای برنامه‌ریزی اخذ می‌شد و هم می‌بایست مکان‌یابی در شورای عالی معماری و شهرسازی صورت می‌گرفت؛ همچنین نیاز بود شرکای خوب و راهبردی را برای جذب سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شد.
بذرپاش افزود: در حال حاضر با همکاری بانک مسکن تدابیر لازم برای ایجاد سکونت‌گاه‌ها در این شهرهای جدید اتخاذ شد چراکه اگر زیرساخت‌های سکونتی در شهرهای ساحلی ایجاد نشود احتمال توسعه در آن‌ها را نخواهیم داشت.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور، وزارتخانه و مجلس پیگیر این کار بودند و بر درستی این کار و هرچه سریع‌تر به سرانجام رساندن آن تأکید داشتند؛ لذا تصمیم گرفتیم در موازات این سفر نقاط اصلی که در این استان هدف‌گذاری شده مورد توجه قرار بگیرد.
وی عنوان کرد: البته نقاط دیگری هم داریم اما در حال حاضر این ۲ نقطه با سرمایه‌گذاری قابل توجه سرمایه‌گذاران در دستور کار قرار گرفته و از امروز باید شاهد پیشبرد مراحل تأسیس نخستین شهر جدید ساحلی که به نام خلیج همیشه فارس مزین شده، باشیم.
بذرپاش با بیان اینکه نقطه‌ای که این شهر در آن احداث می‌شود از نقاط راهبردی کشور است، گفت: البته باید هر چه سریعتر عملیات اجرایی ۲۷ نقطه هم در زمان بسیار کم آغاز شود.وی افزود: این طرح را هم‌پیوندی با استان‌های فاقد ساحل هم قرار داده‌ایم؛ در حال حاضر این طرح در ۱۱ استان به تصویب رسیده و استان‌ها نقاط مختلفی را برای اجرای آن تعریف کرده‌اند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: استان‌های معین، هم به رونق این منطقه و استان‌های ساحلی کمک می‌کنند و هم می‌توانند ارزش افزوده و ثروتی که نصیب این طرح می‌شود را به استان‌های خودشان منتقل کنند.
بذرپاش اضافه کرد: بخش اعظم مجوزها انجام شده و اگر نیاز به مجوز دیگری در سطح ملی و استانی و یا نیاز به مداخله بنده باشد ورود خواهیم کرد و کمک می‌کنیم. نقطه بعدی هم شهر مکران مرکزی است که از مساحتی حدود سه هزار هکتار و ظرفیت ۳۰ هزار واحد مسکونی بهره می‌برد؛ قرار است فاز نخست عملیات اجرایی در این شهر با احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی شروع شود.

آغاز عملیات اجرایی ۹۳ کیلومتر از باند دوم کریدور نوار ساحلی جنوب
بهره‌برداری از ۵۲ کیلومتر راه و بزرگراه اصلی هرمزگان 
در سفر رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان هرمزگان، عملیات اجرایی ۹۳ کیلومتر از باند دوم کریدور نوار سواحلی جنوب آغاز و ۵۲ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی بهره برداری شد.
در سفر رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان هرمزگان عملیات اجرایی ۹۳ کیلومتر از باند دوم کریدور نوار ساحلی جنوب کشور در منطقه مکران به ارزش ۲۱ هزار میلیارد ریال انجام شد. هم زمان با آغاز این پروژه نیز ۵۲ کیلومتر راه و بزرگراه اصلی در استان به ارزش ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
بخشی از باند دوم بزرگراه بندرعباس-لار- جهرم که در حال احداث است به طول ۴ کیلومتر در شهرستان بندرخمیر حدوده کهورستان نیز بهره برداری شد.
عملیات اجرایی۹۳ کیلومتر از باند دوم کریدور نوار ساحلی جنوب کشور در منطقه مکران شامل قطعه دوم باند میناب-جاسک به طول ۲۵ کیلومتر، بهسازی بخشی از محور جاسک-میناب به طول ۵۳ کیلومتر و قطعه ۱/ب باند دوم جاسک-کاروان در مجموع به ارزش ۲۱ هزار میلیارد ریال است.
۵۲ کیلومتر راه و بزرگراه استان هرمزگان شامل محور جاسک-کاروان ۲۳ کیلومتر، کیلومتر باند دوم بندر خمیر-بندرلنگه-پارسیان، محور لار-بستک به طول ۸ کیلومتر، محور جهرم-لار-بندرعباس به طول ۴ کیلومتر، راه اصلی خور-جناح به طول ۳.۵ کیلومتر، راه اصلی فاریاب-زیارت علی به طول ۲.۵ کیلومتر و بهسازی راه اصلی سیاهو به طول ۳.۵ کیلومتر می شود که در مجموع ۱۶ هزار ۶۰۰ میلیارد ریال ارزش این پروژه ها است.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

از توسعه دریامحور آن گونه که باید استفاده نکردیم

ش بهمن 14 , 1402
نخستین نشست منطقه‌ای اندیشکده‌های حکمرانی قانونگذاری استان‌های ساحلی کشور به میزبانی اندیشکده گیلان در بندرانزلی برگزار شد.به گزارش اقتصادسرآمد، نخستین نشست یک روزه منطقه‌ای اندیشکده‌های حکمرانی قانونگذاری استان‌های ساحلی کشور با عنوان همکاری منطقه‌ای در اجرای سیاست‌های توسعه دریامحور در سواحل شمالی و جنوبی کشور به میزبانی اندیشکده گیلان پنج‌شنبه […]

همچنین بخوانید: