انعقاد قرارداد ۱۰ ساله با هندی ها در روز چابهار

انعقاد قرارداد ۱۰ ساله  با هندی ها در روز چابهار

گروه بنادر – مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با همکاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و برقراری خطوط منظم کشتیرانی به بنادر چین، هند و امارات بندر چابهار شاهد رشد ۱۲۰ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر نسبت به سال قبل است.
به گزارش روزنامه دریایی سرآمد، قاسم عسکری نسب، در نشست خبری با اصحاب رسانه‌های کشور که از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کردند سخن می‌گفت با بیان اینکه بندر اقیانوسی چابهار در جنوب غرب ساحل دریای عمان دروازه تجارت طلایی و ترانزیت از طریق اقیانوس هند برای کشور است، تصریح کرد: این بندر با دارا بودن عمیق‌ترین آبخور در میان بنادر کشور نسبت به پهلودهی کشتی‌های تا ۱۲۰ هزار تن اقدام کرده است.
وی در این خصوص ادامه داد: بندر چابهار می‌تواند شبه قاره هند را با کاهش ۸۰۰۰ کیلومتری مسیر به اروپا متصل کند به عبارتی چابهار جنوبی‌ترین نقطه کریدور شرقی-غربی جهان است.وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، گفت: ۸۰ درصد کالاهای دنیا از طریق دریا و در ایران ۹۰ درصد حمل کالا از طریق دریا صورت می‌گیرد که این امر توسعه دریامحور را به ضرورتی برای راهبرد اقتصاد مقاومتی تبدیل می‌کند.
عسکری‌نسب با تاکید بر اهمیت ابلاغیه رهبری، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی داریم که فقط ۵ درصد از این ظرفیت بزرگ در هفت استان ساحلی کشور استفاده شده است.

اجرای فاز اول توسعه بندر چابهار با اعتبار یک میلیارد دلار از سوی دولت 
وی با بیان اینکه فاز اول توسعه بندر چابهار با هزینه یک میلیارد دلار از سوی دولت انجام شده است، ادامه داد: با این سرمایه‌گذاری بندری با آبخور ۱۶.۵ متر و ۱۰۰ هکتار حوضچه در اختیار داریم که دارای ۴۵۰ هکتار پسکرانه است همچنین در ۲۰۰۰ متر اسکله این بندر همزمان می‌توانیم ۶ کشتی را پذیرا باشیم.

رشد ۱۲۰ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری بندر چابهار با همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی 
عسکری‌نسب گفت: با همکاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و برقراری خطوط منظم کشتیرانی به بنادر چین، هند و امارات بندر چابهار با تخلیه و بارگیری ۴۸ هزار کانتینر طی ۱۰ ماهه سال جاری شاهد رشد ۱۲۰ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

از برقراری خط کشتیرانی بندر چابهار به بنادر هند تا صادرات میوه با کانتینرهای یخچالی به بندر جبل علی امارات
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: خط کشتیرانی بندر چابهار به بنادر هند به صورت منظم برقرار است که برای صادرات میوه با کانتینرهای یخچالی از بندر چابهار به بندر جبل علی امارات نیز متصل شده است.
تجربه رشد ۲۴۰ درصدی توسعه ترانشیپ از مبدا چابهار با همکاری گروه کشتیرانی 
وی تصریح کرد: طی همکاری که گروه کشتیرانی توسعه ترانشیپ از مبدا چابهار در حال حاضر انجام می‌شود که در این مهم نیز رشد ۲۴۰ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کردیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین رشد ۱۴ درصدی صادرات مواد معدنی و ساختمانی در بندر چابهار صورت گرفته است و احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی در مکران را نیز در دستور کار داریم، همزمان ۳۰ درصد از کالای اساسی کشور در بندر چابهار تخلیه می‌شود.
وی بیان کرد: یک پست اسکله نفتی در بندر چابهار داریم، اسکله دوم نفتی در شرف احداث است و در طرح جامع بندر، ۶ پست اسکله نفتی در نظرگرفته شده که به بخش خصوصی واگذار می‌شود لازم به ذکر است بخش خصوصی ۱۳ پروژه به ارزش ۸۱۰۰ میلیارد تومان در بندر در حال اجرا دارد.
عسکری نسب افزود: فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ۴۰ هکتار اراضی استحصال شده داریم، ترمینال کانتینری با پذیرش کشتی با آبخور ۱۶ متر پذیرا خواهیم بود.

فعال کردن بنادر صیادی کنارک، زرآباد و پسابندر در بخش تجاری 
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین اظهار کرد: بنادر صیادی استان نظیر کنارک، زرآباد و پسابندر را در بخش تجاری فعال کرده‌ایم.
دعوت از وزیر کشتیرانی هند برای انعقاد قرارداد ۱۰ ساله در روز چابهار(7اسفند)
وی درخصوص قرارداد با طرف هندی در تامین تجهیزات فاز یک بندر چابهار نیز گفت: با توجه مذاکرات انجام شده با طرف هندی، سازمان بنادر و دریانوردی از طریق وزارت راه و شهرسازی به تازگی از وزیر کشتیرانی هند دعوت کرده که به ایران بیاید برای انعقاد قرارداد بلندمدت ۱۰ ساله که احتمالاً ۷ اسفند مصادف با روز چابهار این قرارداد منعقد شود.

قرارداد با هندی‌ها، سرمایه‌گذاری است
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: قرارداد با هندی‌ها، سرمایه‌گذاری است. زیرساخت را ما ایجاد کردیم، هندی‌های با واردکردن تجهیزات، از این ظرفیت بهره‌برداری می‌کنند و بعد از ۱۰ سال تجهیزات به ما برمی‌گردد.

از قرارداد ۸۵ میلیون دلاری هندی ها، ۲۰ میلیون دلار جرثقیل آورده‌اند
عسکری‌نسب گفت: قرارداد اولیه ۸۵ میلیون دلاربود، ۲۰ میلیون دلار جرثقیل آورده‌اند مابقی تجهیزات با قرارداد بلندمدت وارد می‌شود.

بخشی از بندر فقط در اختیار هندی‌ها قرار می‌گیرد با این وجود منتظر هند نمی‌‌مانیم
وی تاکید کرد: بخشی از بندر فقط در اختیار هندی‌ها قرار می‌گیرد و ما منتظر هند نمی‌‌مانیم، برای فاز دوم توسعه بندر از شرکت‌های فورواردی و باربری دریایی بزرگ از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورده‌ایم.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گردشگری و تکنولوژی

ش بهمن 7 , 1402
ابوالفضل آذری- مدرنیته با توان پیش برندگی نوآوری‌های تکنولوژیکی توانست مسیر تحول را بپیماید، بنیان این امر به تبدیل علم به تکنولوژی بازمی‌گردد که سرآغاز آن را می‌توان در انقلاب‌های علمی به‌خصوص درزمینه فیزیک در قرون گذشته بازجست.نوآوری‌های تکنولوژیکی مابعد علم بود که سبب شد علم و تکنولوژی با یکدیگر […]

همچنین بخوانید: