
مرینپرس:
توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه، از اولویتهای اصلی دولت سیزدهم محسوب میشود و در طول سال گذشته نیز سفرهای مختلفی از سوی اعضای دولت به این کشورها انجام شد. یکی از مسیرهای خنثیسازی تحریمها نیز توسعه تجارت با کشورهای منطقه به عنوان بازاری از محصولات و خدمات گسترده است. ایجاد نگاهی ویژه به توسعه همکاریهای مشترک در دو محور، کشورهای حوزه شرق به ویژه چین و هند و کشورهای حوزه اوراسیا، به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر، میتواند شیوهای مؤثر و راهگشا برای برونرفت از تنگناهای اقتصادی موجود و گشودن پنجرهای از امید برای گشایشهای لازم در مسیر افزایش تجارت و بهبود وضعیت اقتصاد کشور باشد.سخنگوی گمرک درباره میزان تجارت ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: تجارت غیرنفتی ایران با چهار کشور حاشیه دریای خزر در دو ماه نخست امسال، یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۹۴۰ تن کالا به ارزش ۸۹۷ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۲۷۱ دلار بود که با رشد ۱۰ درصدی در وزن و ۳۸ درصدی در ارزش همراه بوده است.
سیدروحالله لطیفی اظهار داشت: از مجموع تجارت ۹۰۰ میلیون دلاری با ۴ کشور حاشیه خزر، سهم صادرات ۶۴۶ هزار و ۳۶۴ تن کالا به ارزش ۲۶۳ میلیون و ۱۹ هزار و ۴۴۰ دلار بوده است که با وجود کاهش ۱۴درصدی در وزن با افزایش ۱۷درصدی در ارزش کالای صادراتی نسبت به دوماهه ۱۴۰۰ همراه بوده است. وی افزود: سهم واردات هم ۵۵۴ هزار و ۵۷۶ تن کالا به ارزش ۶۳۴ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۸۳۱ دلار بود که ۶۲ درصد در وزن و ۴۹ درصد در ارزش افزایش داشته است.
سخنگوی گمرک درباره میزان صادرات به ۴ کشور حاشیه خزر توضیح داد: کشور جمهوری آذربایجان با خرید ۱۲۱ هزار و ۳۳۸ تن کالای ایرانی به ارزش ۱۱۴ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۶۵۳ دلار که با وجود کاهش ۱۰ درصدی در وزن، ۱۰۴ درصد در ارزش رشد داشته، نخستین مقصد کالای صادراتی ایران در کشورهای حاشیه خزر بود، روسیه با ۱۹۸ هزار و ۶۶۳ تن کالا به ارزش ۶۸ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۳۷۲ دلار و با کاهش ۱۲ درصدی و ۲۹ درصدی در وزن و ارزش در جایگاه دوم، ترکمنستان نیز با خرید ۲۳۲ هزار و ۳۵۹ تن کالا با ارزش ۵۸ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۷۸۲ دلار و با کاهش ۲۰ درصدی در وزن و رشد ۳۳ درصدی در ارزش در جایگاه سوم و قزاقستان با خرید ۹۴ هزار و ۳ تن کالا از ایران در ۲ ماهه اول سال به ارزش ۲۰ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۶۳۳ دلار و با کاهش ۵ درصدی در وزن و ۲۴ درصدی در ارزش در جایگاه چهارم مقاصد کالاهای صادراتی ایران به کشورهای خزری قرار دارند.
لطیفی درباره میزان واردات ایران از کشورهای حاشیه خزر نیز گفت: در واردات هم روسیه با فروش ۴۴۳ هزار و ۶۸۱ تن کالا به ارزش ۳۱۹ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۹۱۱ دلار با رشد ۴۵ درصدی در وزن و ۷۳ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه، نخستین مبدأ فروش کالا به ایران در بین همسایگان ایران در دریای مازندران بود.
سخنگوی گمرک افزود: پس از روسیه قزاقستان با فروش ۹۳ هزار و ۵۹۷ تن کالا به ارزش ۳۹ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۹۵ دلار و رشد ۲۵۳ درصدی در وزن و ۲۸۵ درصدی در ارزش قرار دارد و جمهوری آذربایجان با فروش ۴ هزار و ۸۶۴ تن کالا به ارزش ۷ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۲۵ دلار با رشد ۱۹۱درصدی در وزن و ارزش نسبت به مدت مشابه، در رتبه سوم قرار گرفته و در نهایت ترکمنستان با فروش ۱۲ هزار و ۴۳۳ تن کالا به ارزش ۵میلیون و ۲۶۴ هزار و ۶۶۰ دلار و رشد ۸۰ درصدی در وزن و ۲۱ درصدی در ارزش در جایگاه چهارم واردات ایران از کشورهای حاشیه خزر قرار دارد.
* ظرفیت مهم توسعه روابط با سازمان همکاری شانگهای
با توجه به اینکه در دولت سیزدهم، عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای نیز رقم خورد، انتظار میرود این روند رو به رشد تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر ادامه یابد. با توجه ویژه به پتانسیلهای حمل و نقلی از طریق دریای خزر، میتوان از امکانات و ظرفیتهای ایجاد شده در بنادر شمالی کشور جهت تبیین نقشه راه، افزایش میزان تعاملات تجاری و استفاده هر چه بیشتر از برنامههای حملونقل ترکیبی با کشورهای حاشیه خزر، کشورهای حوزه CIS و اوراسیا استفاده کرد.
* کریدورهای حملونقل فعال در دریای خزر
دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان با ۳۸۰ هزار کیلومترمربع وسعت، ۶۵۰۰ کیلومتر طول ساحل و با در بر گرفتن پنج کشور، ۲۰ استان یا ایالت، بیش از ۷۰ شهر و جمعیتی بالغ بر ۱۷ میلیون نفر در حاشیه خود، در مسیر اصلی کریدورهای حمل و نقلی و ترانزیتی معتبر و قدیمی همچون کریدور شمال- جنوب، کریدور دریای خزر- دریای سیاه، ترانس کاسپین و همچنین ایفای نقش محوری و کانونی در سایر مسیرهای جدید و کریدورهای نوظهور ایجاد شده، قرار گرفته است.
دریای خزر دارای منابع بسیار عظیم انرژی و ذخایر هیدروکربنی شامل منابع نفتی با تخمین بیش از ۵۰ میلیارد بشکه نفت و نیز دارا بودن ذخایر گاز طبیعی برابر با ۲۵۷ هزار میلیارد فوتمکعب است که پیشبینی میشود در اکتشافات آتی، بر ظرفیتهای موجود افزوده خواهد شد.
بنادر حاشیه خزر با دارا بودن ظرفیت عملیاتی حدود ۱۴۰ میلیون تن، عملکرد تجاری بیش از ۳۰ میلیون تن طی سال ۲۰۲۰ و همچنین با ظرفیت ناوگان کشتیرانی تجاری در حدود ۳۰۰ فروند کشتی فعال شامل ناوگان روسیه با ۱۵۰ فروند، ناوگان ایران با ۶۰ فروند و ۳ کشور دیگر جمعا حدود ۹۰ فروند، ظرفیت بالایی برای توسعه روابط تجاری دریایی هستند.
* اهمیت فعالسازی تجارت دریای خزر
اکثر کالاهای صادراتی ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر و بویژه روسیه از مرز زمینی ترکمنستان یا آذربایجان و گرجستان که شامل کشورهای واسطه است، صورت میگیرد، همین مساله باعث شده به دلایل مختلف داخلی و خارجی، مشکلات و ترافیک سنگینی در این مسیر ترانزیتی ایران ایجاد شود. استفاده از این مسیرها نهتنها به مانع بزرگی بر سر راه افزایش صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر، آسیای میانه و روسیه تبدیل شده است، بلکه به دلیل معطلیهای فراوان برای کامیونها باعث میشود هزینه و کرایه حمل بار برای تاجران ایرانی سر به فلک بکشد و حتی به طور کلی توجیه اقتصادی صادراتی به این کشورها را در برخی موارد از بین ببرد.
موضوعی که اهمیت راهاندازی خط کشتیرانی صادراتی در دریای خزر و تکمیل زیرساختهای آن را دوچندان میکند، کریدور شمال- جنوب است که کشورمان قصد دارد هر چه زودتر آن را فعال کند. این مهم که با هدفهای گوناگونی مانند ارزآوری و اشتغالزایی برای کشور دنبال میشود، نهتنها راه را برای حملونقل کالا از کشورهای جنوب شرقی آسیا که مهمترین آنها کشور هند است، به سمت روسیه و شمال اروپا کوتاهتر میکند، بلکه مشکلات و ریسکهای استفاده از کانال سوئز را برای این کشورها از بین خواهد برد. همچنین باید توجه داشت که ایران توافق تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به امضا رسانده است که دو کشور عضو این اتحادیه در حاشیه دریای خزر حضور دارند. تهران به واسطه همکاری با آنها میتواند صادرات خود را گسترش دهد./ وطن امروز
در مساله صادرات و ترانزیت در خزر دو مساله بسیار مهم است !!! اول اینکه وقتی ایران قصد صادرات به مثلا روسیه را دارد !!! چرا باید منبعی برای سود رسانی جهت مجوز دوزبولاغ به کشورهای در مسیر تا روسیه ایجاد کند !!! طبق گزارش های اخیر عبور از صرفا کشور ترکمنستان بیش از ۳۰۰۰ دلار هزینه دوزبولاغ و بیمه به رانندگان کامیون تحمیل می کند !!! ثانیا اجازه دادن به دیگر کشورها برای ایجاد مزاحمت در مسیر کامیون های ایرانی با معطل کردن آنها در مرز !! قیمت گذاری بالا برای دوزبولاغ و … !!! اینها در کنار بودن امکان صادرات به کمک کشتی های رو رو !!! و نداشتن کشتی رو رو توسط ایران به تعداد کافی ( البته هنوز یک عدد هم نداریم !!) نشان از کم کاری کشور خودمان است !!! مساله دوم امکان صادرات در مسیر ترانس خزر به روش صادرات در امارات است !!! ایران سالانه بیش از ۱۱ میلیارد دلار به امارات تبادل مالی دارد !!! به شکل صادر کردن کالاهای ایران به بنادر امارات !!! تاسیس شرکت در امارات و صادرات کالای ایرانی به اسم امارات به نقاط دیگر دنیا !!! همین روش برای صادرات به اروپا از مسیر آذربایجان و مسیر ریلی متصل به بنادرش و صادرات به چین و شرق آسیا از مسیر قزاقستان و مسیر ریلی تصل به بنادرش (ترانس خزر) ممکن است !!! صرفا در جنوب کشور ما دارای بنادری با ظرفیت بیش از ۲۰۰ میلیون تن دپوی بار هستیم که بار عموما به صورت کامیون وارد بنادر شده و در آنجا داخل کانتینر می رود و سپس در مسیر صادرات قرار می گیرد !!! در حالی که بنادر شمالی مجموعا ۳۰ میلیون تن ظرفیت دپوی بار دارند !!! و هنوز زیرساخت کاملی به شکل بنادر عظیم جنوبی برای خودشان ایجاد نکرده اند که مدل صادراتی به امارات را بشود در آنها پیاده کرد !!! ضمن اینکه ناوگان کشتی های ایران در دریای خزر هم محدودتر و بسیار کوچک تر است و کم تنوع است !!!! گسترش در زیرساخت بنادر شمالی و ناوگان کشتی های ایران در خزر !!! مساله ای است که صادرات و ترانزیت ایران به روسیه و اوراسیا !!! چین و شرق آسیا و اروپا را انشاالله به شکل قابل توجهی افزایش می دهد !!!