ایستادگی قاطع مجلس در برابر از سرگیری صید ترال صنعتی/ تعطیلی همیشگی صید ترال؛ با اصلاح قانون حفاظت و بهره برداری از آبزیان/ عدم استقبال صیادان از اخذ ۷۰ میلیارد تومان جهت صید در آب‌های دور!

سمیه رفیعی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص احتمال از سرگیری مجدد صید ترال صنعتی در آب‌های جنوبی کشور گفت: اگر‌چه دستور توقف صید ترال توسط رئیس جمهور ابلاغ…

ایستادگی قاطع مجلس در برابر از سرگیری صید ترال صنعتی/ تعطیلی همیشگی صید ترال؛ با اصلاح قانون حفاظت و بهره برداری از آبزیان/ عدم استقبال صیادان از اخذ ۷۰ میلیارد تومان جهت صید در آب‌های دور!

سمیه رفیعی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص احتمال از سرگیری مجدد صید ترال صنعتی در آب‌های جنوبی کشور گفت: اگر‌چه دستور توقف صید ترال توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است، اما به نظر می‌رسد هم‌اکنون سازمان شیلات در تلاش برای از سرگیری این نوع صید در آب‌های جنوبی است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: البته تلاش سازمان شیلات در این خصوص به معنای از سرگیری صید نیست چرا‌که مجلس و در رأس آن فراکسیون محیط زیست در جایگاه نظارتی به طور قاطع در این خصوص عمل می‌کند و مانع از سرگیری صید ترال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فراکسیون محیط زیست مجلس از ابتدای شکل‌گیری فعالیت پس از مطرح شدن موضوع صید ترال و شکایت ساحل نشینان مبنی بر ضرورت جلوگیری از صید صنعتی با همکاری مجامع علمی کشور توانست گام مؤثری در راستای تعطیل شدن این فعالیت مخرب محیط زیست دریایی بردارد و همچنان بر سر مواضع خود ایستاده است.

رفیعی با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم تا صید ترال را به طور قانونی برای همیشه تعطیل کنیم، گفت: در این راستا طرحی را برای اصلاح موادی از قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی آماده کره‌ایم که امیدواریم هر چه زودتر به صحن مجلس برسد؛ در صورت این اصلاح، صید صنعتی ترال برای همیشه ممنوع خواهد شد.

وی با اشاره به اثرات مخرب زیست محیطی صید ترال صنعتی و اثرات منفی آن بر معیشت ساحل نشینان بومی، تصریح کرد: با توجه به بحرانی بودن ذخایر آبزیان بر‌اساس اعلام مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، از سرگیری صید ترال صنعتی علاوه بر تخریب محیط زیست دریایی،   معیشت هزاران صیاد محلی را به خطر خواهد انداخت.

رئیس فراکسیون مجلس شوراری اسلامی، یادآور شد: طی دو سال گذشته که شاهد تعطیلی فعالیت شناور‌های صید صنعتی ترال در آب‌های دریای عمان بودیم، بازدید‌های میدانی و گزارش‌های ارسالی حاکی از رضایت بومیان مبنی بر رونق صید و صیادی در پی توقف صید ترال است.

رفیعی تصریح کرد: نکته قابل توجه اینکه بر‌اساس توافق انجام شده بین فراکسیون محیط زیست مجلس و مسئولان دولتی قرار شد روش‌های صید سازگار با محیط زیست، جایگزین صید مخرب ترال صنعتی شود و همچنین بخشی از کشتی‌های مذکور، فعالیت‌های صیادی خود را در آب‌های دور انجام دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: با وجود تأمین ۷۰ میلیارد تومان بودجه برای پرداخت حق عضویت شناور‌های صید صنعتی ایرانی به  کنوانسیون‌های بین‌المللی برای دریافت مجوز صیادی در آب‌های اقیانوس هند، حتی یکی از شناور‌های صید صنعتی نسبت به انجام این کار اقدام نکردند و به جای آن همچنان به دنبال اخذ مجوز صید در آب‌های داخلی هستند.

به گفته وی، سازمان شیلات ایران به جای تلاش در راستای راه اندازی مجدد صید ترال باید به فکر راه اندازی روش‌های جایگزین صید ترال صنعتی و متناسب با محیط زیست دریایی در آب‌های جنوبی کشور باشد و نقش نظارتی خود را به درستی اعمال کند که در غیر صورت همواره شاهد ایجاد بحران‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از صید ترال در جنوب کشور خواهیم بود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، در خصوص صید میگو‌های دریایی با استفاده از روش‌های صید ترال نیز اذعان داشت: متأسفانه به دلیل عدم استفاده از روش‌های دیگر سازگار با محیط زیست، هم اکنون شاهد صید ترال میگو‌های دریایی در خلیج فارس هستیم که امیدواریم به زودی با جایگزین شدن روش‌های صید مناسب، این نوع روش مخرب صید میگو نیز منسوخ شود.

گفتنی است، فراکسیون محیط زیست مجلس در میان تمام فشار‌ها با تکیه بر بنیه کارشناسی و استدلال‌های علمی توانست سرانجام ممنوعیت  دو ساله‌ای از اول آذر ۱۳۹۹ مبنی بر فعالیت کشتی‌های صنعتی صید ترال اعمال کند. بنا بر اخبار منتشر شده سازمان شیلات ایران در تلاش است به طور مجدد مجوز فعالیت این شناور‌ها را تحت عنوان صید فانوس ماهیان صادر کند.

منبع

بازدید: 69

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *