تحقق یکی از ظرفیت‌های دریایی کشور در راستای توسعه اقتصاد دریا

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی به تشریح جزئیات بخشنامه اخذ ده درصد کرایه حمل مایعات نفت و گازی صادراتی حمل شده توسط ناوگان دریایی غیر ایرانی پرداخت.

افزایش-تقاضای-گاز-LNG-در-سال-۲۰۲۰.jpg

به گزارش مرین‌پرس از صندوق توسعه صنایع دریایی، با توجه به صدور بخشنامه اخذ ده درصد کرایه حمل مایعات نفت و گازی صادراتی حمل شده توسط ناوگان دریایی غیر ایرانی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی به تشریح جزئیات این بخشنامه پرداخت.

محمد محمودی بیان کرد: صندوق توسعه صنایع دریایی پس از تصویب «قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی» با مأموریت حمایت از صنایع دریایی ایجاد و در همین راستا یکی از مهمترین منابع مالی در نظر گرفته شده طبق جزء 4 تبصره 3 ذیل ماده 1 قانون مذکور؛ «ده درصد کرایه حمل مایعات نفتی و گازی حمل شده توسط ناوگان دریایی غیر ایرانی[ساخت خارج]» است که از زمان تأسیس صندوق تاکنون محقق نشده بود. بحمدالله در سایه تلاش همکاران ما در صندوق و دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت حقوقی رئیس جمهور و همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشست و بخشنامه مربوطه برای تبیین جزییات اجرایی ابلاغ گردید.

محمودی افزود: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و همچنین تاکید رئیس جمهور در خصوص اقتصاد دریا، صندوق گام بزرگی در راستای تحقق این مهم برداشته و امید است با تحقق این منابع قانونی، صندوق بتواند در حوزه مصارف آن، بر اساس قانون و اساسنامه صندوق، اقدام نماید تا جامعه دریایی ایران شاهد آشکار شدن آثار اجرایی این بند از قانون و رشد و شکوفایی صنایع دریایی در کشور باشد.

محمودی همچنین عنوان نمود: ترتیبات اجرایی این قانون در همکاری نزدیک با گمرک جمهوری اسلامی ایران به نحوی طراحی و پیاده سازی شده است تا هیچگونه توقفی در فرآیند اجرایی صادرات/واردات کشور صورت نپذیرفته و مشمولان قانون بتوانند صرفاٌ با سپردن تعهد و خوداظهاری نسبت به انجام تشریفات قانونی اقدام نمایند و در فرصت زمانی بعدی تسویه حساب بعمل آورند.

شایان ذکر است با اجرای این بند از قانون، نوسازی ناوگان ساخت داخل تقویت و تسریع گردیده و این امر در افق میان مدت منجر به توسعه ناوگان و سهولت دسترسی صادرکنندگان و واردکنندگان به خدمات حمل و نقل و بالتبع باعث کاهش هزینه های تجاری کشور خواهد شد.

در پایان مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی عنوان نمود: لازم به یادآوری است این مهم حاصل تلاشهای بی وقفه همه مدیران قبلی راهبری صنایع دریایی کشور است که در این برهه عملیاتی میشود . لذا صمیمانه از زحمات تمامی دست اندرکارانی که سهمی در اجرایی شدن این مهم داشته اند تقدیر و قدردانی میشود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

احتمال سرمایه گذاری عمان به جای هند در بندر چابهار

پ خرداد 4 , 1402
احتمال سرمایه گذاری عمان به جای هند در بندر چابهار میلاد پاشازاده کد خبر : 1629 ۱۴۰۲/۰۳/۰۴ علیرغم مراحل نهایی انعقاد قرارداد با هندی ها طبق اعلام سازمان بنادر، چندی پیش وزیر راه نیز گفت: با ظرفیت بندری ایران، نباید منت سرمایه‌گذاری را بکشیم.

همچنین بخوانید: