کاوازاکی ژاپن از اولین کشتی حمل هیدروژن در جهان رونمایی کرد

  به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، در سال ۱۹۸۱، شرکت صنایع سنگین کاوازاکی، اولین شرکتی بود که توانست، تانکر…

کاوازاکی ژاپن از اولین کشتی حمل هیدروژن در جهان رونمایی کرد

کاوازاکی ژاپن از اولین کشتی حمل هیدروژن در جهان رونمایی کرد

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، در سال ۱۹۸۱، شرکت صنایع سنگین کاوازاکی، اولین شرکتی بود که توانست، تانکر متان برای جابه‌جایی گاز در حجم بالا تولید کند. از آن تاریخ‌سازی اکنون بیش از چهل سال گذشته و این شرکت ژاپنی بار دیگر با تولید کشتی سوئیسو فرانتیر (Suiso Frontier)، اولین کشتی حمل و نقل هیدروژن در مقیاس بزرگ، مسیر جدیدی را در رونق انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم کرده است.

طی چهار دهه گذشته، صنایع سنگین کاوازاکی بیش از ۷۰۰ تانکر متان را به ۴۴ کشور جهان فروخته است که در مجموع ۳۷۲.۳ میلیون تن گاز طبیعی تولید و آماده صادرات کرده‌اند. در بازار انرژی جهانی، عمده‌ترین دریافت‌کنندگان این گاز، کشورهای چین، ژاپن و کره‌جنوبی هستند. با این حال، با فشار جهانی برای کربن زدایی، تمرکز به منابع انرژی پاک، مانند هیدروژن افزایش یافته و ساخت کشتی‌های غول‌پیکر برای جابه‌جایی این گاز به یک رقابت جهانی بدل شده است.

طرح‌های اتحادیه اروپا برای کاهش اتکای خود به گاز روسیه و تلاش جهانی برای انرژی پاک‌تر، توجه را به ساخته جدید کاوازاکی جلب کرده است. در واقع، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، کادری سیمسون و دیگر مقامات گروه ۷ در دیدار اخیر خود از کشور ژاپن، کشتی سوئیسو فرانتیر را بازدید کردند.

به گزارش انرژی‌نیوز، کشتی سوئیسو فرانتیر ظرفیت انتقال تقریباً ۱۲۵۰ متر مکعب گاز هیدروژن مایع (LHG) را دارد که معادل مقدار هیدروژن مصرفی ۳۰۰ خودروی پیل سوختی در روز است. انتظار می‌رود راه‌اندازی خط تولید این کشتی، انتقال هیدروژن تولید شده در کشورهای دارای منابع طبیعی فراوان به کشورهایی با تقاضای بالاتر را تسهیل کند و زنجیره تامین جهانی LHG را به وجود آورد.

ابعاد کشتی هیدروژنی ژاپن
کشتی سوئیسو فرانتیر دارای ۱۱۶ متر طول و ۱۹ متر عرض است و طراحی آن برای به حداقل رساندن دمای احتراق گاز و حفظ پایداری محموله در حین حمل‌ونقل بهینه شده است. این کشتی از فناوری اختصاصی کاوازاکی استفاده می‌کند که شامل یک مخزن ذخیره هیدروژن عایق شده و یک سیستم تبخیر هیدروژن است که می‌تواند هیدروژن مایع شده را در دمای اتاق به گاز تبدیل کند.

کشتی سوئیسو فرانتیر این پتانسیل را دارد که روش انتقال هیدروژن را متحول کند و یک زنجیره تامین مناسب برای LHG در مقیاس جهانی ایجاد کند. همچنین می‌تواند پذیرش هیدروژن به عنوان یک منبع انرژی پاک را تسریع کند و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و از اثرات تغییرات آب‌وهوایی بکاهد.

کشتی سوئیسو فرانتیر باوجود پتانسیلی که دارد، بدون چالش نیست. یکی از مسائل مهم هزینه بالای تولید و انتقال هیدروژن است که می تواند آن را به منبع انرژی کمتر رقابتی در مقایسه با سوخت های فسیلی تبدیل کند. علاوه بر این، فناوری تولید و انتقال LHG هنوز در مراحل اولیه خود است و برای تبدیل شدن به یک راه حل مناسب، نیازمند توسعه و سرمایه‌گذاری بیشتر است.

راه اندازی سوئیسو فرانتیر نقطه عطف مهمی در حمل و نقل انرژی پاک است. صنایع سنگین کاوازاکی بار دیگر با ایجاد یک کشتی که پتانسیل ایجاد زنجیره تامین جهانی LHG را دارد، مهارت مهندسی خود را نشان داد. در حالی که چالش هایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، نمی توان مزایای بالقوه LHG را به عنوان یک منبع انرژی پاک نادیده گرفت.

منبع: تجارت‌نیوز

انتهای پیام/

بازدید: 84

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *