

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، وبه نقل از ترابران؛ بر اساس تجزیه و تحلیل جان مککاون، بنیانگذار Blue Alpha Capital از درآمد خطوط کشتیرانی کانتینری در سال ۲۰۲۲، سود خالص انباشته برای شرکتهایی که نتایج خود را گزارش میکنند و آنهایی که گزارش نمیدهند، رکورد جدید ۲۱۵ میلیارد دلار را نشان می دهد در حالی که این رقم برای سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۱۴۸ میلیارد دلار بوده است.
با این حال، درآمد خالص سه ماهه پایانی سال گذشته برای خطوط کشتیرانی ۳۴.۷ میلیارد دلار بوده که کاهش شدید ۳۴ درصدی داشته است.
خط کشتیرانی کاسکو (چین) تنها شرکتی بود که درآمد سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ آن نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ بهبود داشته و سود خالص آن بالغ بر ۴.۹ میلیارد دلار شده است.
در همین مدت درآمد خط کانتینری زیم (اسرائیل) از ۱.۷ میلیارد دلار به ۴۱۷ میلیون دلار کاهش یافت و سود خالص یانگ مینگ (تایوان) از ۱.۹ میلیارد دلار سه ماهه چهارم سال قبل به ۴۸۳ میلیون دلار تقلیل پیدا کرد.
مککاون انتظار دارد روند کاهشی درآمدها ادامه پیدا کند اما باز هم سال ۲۰۲۳ میتواند تجربه هیجانانگیز دیگری برای درآمدزایی خطوط کشتیرانی کانتینری باشد.
البته ابهامات زیادی درباره چشمانداز اقتصاد جهانی و مقدار تقاضای مصرفکنندگان در سال جاری وجود دارد که چشمانداز فعالیت شرکتهای حمل و نقل کانتینری بزرگ جهان را در سال جاری تاریک میکند؛ مثلا انتظار میرود سود عملیاتی ۳۱ میلیارد دلاری مرسک در سال ۲۰۲۲ بهطور چشمگیری کاهش یافته و برای سال ۲۰۲۳ به ۲ تا ۵ میلیارد دلار برسد.
همچنین پیشبینی میشود سود قبل از بهره و مالیات هاپاگ لوید (آلمان) از ۱۸.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به محدوده ۲.۱ تا ۴.۳ میلیارد دلار در سال جاری کاهش یابد.
رولف هابن یانسن، مدیرعامل هاپاگ لوید، ماه گذشته به سرمایهگذاران و تحلیلگران گفت که از نظر حجم کار شروع خوبی در سال ۲۰۲۳ نداشتند و انتظار دارد نرخ حمل و نقل دریایی کانتینری بیش از این هم کاهش یابد.
انتهای پیام/