درختکاری دریایی پیرامون آب های جزیره کیش

  به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، درخت کاری همواره به یکی از اقدامات مهم برای حفظ محیط زیست و…

درختکاری دریایی پیرامون آب های جزیره  کیش

درختکاری دریایی پیرامون آب های جزیره  کیش

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، درخت کاری همواره به یکی از اقدامات مهم برای حفظ محیط زیست و تامین اکسیژن هوای زمین مورد توجه قرار گرفته است و دوست داران محیط زیست بر تکرار این روند و افزایش سطح جنگ ها و تعداد درختان جهان تاکید دارند.

در دل دریا نیز موجوداتی هستند که وظیفه تامین اکسیژن آب را بر عهده دارند و می توان از آنها به عنوان جنگل زیر دریا یاد کرد که به علت تغییرات اقلیمی از جمله افزایش دمای هوای زمین این روزها نیازمند توجه ویژه هستند.

صخره های مرجانی یا آبسنگ های مرجانی موجودات زنده داخل دریا هستند که به اعتقاد برخی از کارشناسان درختان زیر دریا هستند که قدیمتی ترین و غنی ترین اجتماع موجودات زنده بر روی زمین است و متنوع ترین اکوسیستم های آبی را در دور و بر خود شکل داده اند.

زندگی یک میلیون انواع گونه های گیاهی و جانوری دریایی از جمله ماهیان، باکتری ها و حتی انسان ها به این آب سنگ ها وابسته است

اکوسیستم مرجان ها همانند جنگل های گرمسیری مرکز تنوع زیست دریا به شمار می رود به طوریکه زندگی یک میلیون انواع گونه های گیاهی و جانوری دریایی از جمله ماهیان، باکتری ها و حتی انسان ها به این آب سنگ ها وابسته است.

کیش نیز به عنوان یکی از جزایر مرجانی دنیا در حیات آب های پیرامونی خود نیازمند وجود این موجود زنده و مرجان ها این روزها به عنوان مهمترین مشخصه کیش به دلیل تحمل استرس‎‌های طبیعی و انسانی در حال رنج کشیدن بوده و برای تداوم زندگی ارزشمند خود نیازمند توجه ویژه است.

مریم محمدی رییس اداره محیط زیست کیش در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: مرجان ها وظیفه اکسیژن سازی در دریا را دارند می توان از انها به عنوان جنگل زیر آب یاد کرد که با حضور خود در پیرامون کیش تنوع زیستی دریا را حمایت می کنند.

وی با اشاره به اینکه غنای و تنوع زیستی گونه های مختلف دریایی وابسته به آبسنگ های مرجانی بوده و از این حیث برای محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است یادآور شد: در سال های گذشته طی چند دوره بروز شرایط گرمایی در تابستان و طوفان های دریایی منجر به از بین رفتن بخشی از مرجان ها در جزیره کیش شده است.

محمدی افزود: اداره محیط زیست کیش برای کاهش تاثیرات این آسیب ها و احیای آبسنگ ها تلاش های مختلفی از جمله انجام مطالعات امکان سنجی ایجاد زیستگاه های مصنوعی، نصب ۱۳۰ ریف بال در سه نقطه از آب های پیرامون جزیره کیش ، کاشت و قلمه زدن مرجان بر روی ۵۰۰ پلیت بتنی و استقرار آن در پنج نقطه از آبهای سواحل جزیره برای اولین بار در ایران را آغاز کرده است.

رییس اداره محیط زیست کیش اضافه کرد: تکثیر مرجان ها به عنوان یکی از مهمترین اقدامات مورد توجه این اداره از ۲ سال پیش بوده و تا کنون حدود یک هزار و ۴۰۰ قلمه مرجان از گونه شاخ گوزنی ایجاد شده است و از اواخر اسفند سال گذشته همزمان با روز درختکاری در حال انتقال انها به بسترهای طبیعی هستیم.

تکثیر مرجان ها به عنوان یکی از مهمترین اقدامات مورد توجه این اداره از ۲ سال پیش بوده و تا کنون حدود یک هزار و ۴۰۰ قلمه مرجان از گونه شاخ گوزنی ایجاد شده است و از اواخر اسفند سال گذشته همزمان با روز درختکاری در حال انتقال انها به بسترهای طبیعی هستیم.

وی گفت: گونه های شاخ گوزنی مرجان یکی از زیباترین های گونه های موجود در سواحل کیش است و با توجه به اینکه در عمق کمتری از آب مستقر می شود مخاطره های طبیعی از جمله بالا رفتن دما و طوفان های دریایی بیشتر از بقیه گونه ها آسیب دیده و جمعیت ان روبه کاهش است .

محمدی گفت: هم اکنون با تمرکز ویژه بر تکثیر گونه شاخ گوزنی در جریره در حال توزیع قلمه های ایجاد شده هستیم که تا در آینده شاهد احیای مرجان های آب های پیرامون جزیره باشیم.

وابستگی حیات ۲۵ درصد موجودات دریایی، کاهش شدت موج در طوفان های دریایی، شفافیت آب، استفاده های دارویی، گردشگری، رونق ماهیگیری و درآمد سالانه ۱۳۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری در بخش اقتصاد در هر هکتار از این آب سنگ ها تنها بخشی از مزایای وجود مرجان ها در دریاها است.

آب سنگ های مرجانی در ۱۸ نقطه از ایران وجود دارد به گونه ای که تقریبا تمام جزایر ایران در خلیج همیشه فارس با آبسنگ های مرجانی محاصره شده و تا کنون در این مناطق ۷۰ نوع آن گزارش شده که حدود ۱۰ درصد گونه های شناسایی شده در جهان است.

در هفت نقطه از جزیره کیش از شمالغرب تا شمال شرقی آن لکه های مرجانی وجود دارد و با توجه به مزایای این آبسنگ ها می توان گفت که تمام رونق اقتصادی و گردشگری کیش مدیون وجود آنها است.

وجود مرجانها در اطراف جزیره علاوه بر ایجاد شفافیت آب و زیبایی سواحل، مهمترین عامل جذب توریست بوده و حیات موجودات زیادی نظیر ماهی ها و لاک پشتهای دریایی به آنها وابسته است.

انتهای پیام/

بازدید: 106

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *