خلاصه اخبار تجاری اینفوفیش- شماره ۲۰۲۳/۴ استراتژی های شیلاتی کشورهای سنگاپور، آمریکا و هند به همراه روندهای قیمتی محصولات مختلف آبزیان در بازار

سنگاپور:  رهنمودهای تجارت الکترونیک مواد غذایی معرفی شد این کشور یک استاندارد را برای فروش محصولات غذایی از جمله غذاهای دریایی،  (راهنمای تجارت الکترونیک مواد غذایی) در پلتفرم های آنلاین…

سنگاپور:  رهنمودهای تجارت الکترونیک مواد غذایی معرفی شد

این کشور یک استاندارد را برای فروش محصولات غذایی از جمله غذاهای دریایی،  (راهنمای تجارت الکترونیک مواد غذایی) در پلتفرم های آنلاین برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی معرفی کرد. این استاندارد در مؤسسه فناوری مواد غذایی و بهره وری سنگاپور (SIPI) راه اندازی شد تا راهنمایی هایی را برای فعالان تجارت الکترونیک در مورد نقش ها و مسئولیت های مربوط به ایمنی مواد غذایی و ارائه اطلاعات به مصرف کنندگان ارائه دهد. این استاندارد به طور مشترک توسط یک گروه کاری چند ذی‌نفع متشکل از صنایع غذایی آسیا (FIA) و آژانس غذای سنگاپور (SFA) با مشارکت فدراسیون تولید سنگاپور (SMF) و فعالان مختلف صنعت مانند پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی مواد غذایی محلی تحویل غذا در محل و خرده فروشان سوپرمارکت ها ایجاد شد. گروه کاری توسط شورای استاندارد سنگاپور (SSC) که توسط (EnterpriseSG) نظارت می شود، منصوب شد.

قطر: ممنوعیت واردات غذاهای دریایی از هند لغو شد

پس از بررسی های دپارتمان تجارت و با هماهنگی سفارت هند در دوحه با وزارت بهداشت قطر، ممنوعیت موقت واردات غذاهای دریایی منجمد از هند لغو شد. با این حال، هنوز محدودیت هایی در مورد غذاهای دریایی تازه (دمای ۳ تا ۴ درجه سانتی گراد) وجود دارد.

در نوامبر ۲۰۲۲ بر اساس گزارش‌هایی مبنی بر اینکه باکتری ویبریو کلرلا در برخی از غذاهای دریایی وارداتی از هند یافت شده بود ممنوعیت واردات میگوی منجمد هند اعمال شد. به گفته سازمان توسعه صادرات محصولات دریایی هندوستان (MPEDA)، دولت قطر به هند اطمینان داده بود که این محدودیت موقتی است و ناشی از کمبود امکانات آزمایشی است.

آمریکا: پیش نویس استراتژی ملی غذاهای دریایی منتشر شد

اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) پیش نویس استراتژی ملی غذاهای دریایی خود را منتشرکرده است که در آن حمایت دولت از اقتصاد داخلی تولید آبزیان  و بخش غذاهای دریایی در سال های آینده مشخص شده است. این استراتژی بر مدیریت شیلات و آبزیان کشور “بر اساس علم صحیح” متمرکز است.همچنین به چندین عامل دیگر مؤثر بر صنعت غذاهای دریایی می پردازد: از جمله توانایی مالی صنعت، انعطاف پذیری جوامع ساحلی که به ماهیگیری وابسته هستند، اثرات تجارت بین المللی  و فرصت هایی که می تواند ارائه دهد، و اهمیت غذاهای دریایی به عنوان منبع تغذیه و امنیت غذایی.

این استراتژی همچنین خواستار افزایش تولید آبزی پروری در ایالات متحده از طریق حمایت از رشد پایدار صنعت داخلی است. علاوه بر این، افزایش دسترسی به بازارهای داخلی و جهانی برای صنعت غذاهای دریایی ایالات متحده یکی دیگر از اهداف این استراتژی است.

هند: فروش اسنک غذاهای دریایی؛ به زودی

دولت ایالتی در حال برنامه ریزی برای معرفی یک مرکز انحصاری تنقلات آماده برای خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از برنامه ماهی آندرا در ناحیه ویساخاپاتنام است. مراکز فروش این اسنک ها در سی و هفت خروجی در تقاطع‌های اصلی منطقه و نقاط توریستی و مناطق شهری ایجاد خواهد شد که میان وعده های ساخته شده از میگو، خرچنگ و ماهی را سرو می کنند. این ابتکار برای افزایش فروش ماهی و همچنین ترویج غذاهای دریایی برای افزایش مصرف داخلی است.

آمریکا: ماهی منجمد و فیله شده

در سال ۲۰۲۲، کل واردات ماهی تیلاپیای منجمد ۵.۷ درصد به مقدار ۱۴۷۷۱۲ تن کاهش یافت اما از نظر ارزش نسبت به سال ۲۰۲۱ با ۱۲.۶ درصد افزایش به ۵۴۴۶۹۷ دلار آمریکا رسید. هر دو نوع تیلاپیای فیله و منجمد کامل به ترتیب با ۲ و ۱۴.۸ % کاهش داشت. چین به عنوان تامین کننده برتر، صادرات تیلاپیای کامل و فیله منجمد به ایالات متحده را به دلیل تمرکز بر بازار داخلی خود کاهش داد. در میان دیگر تامین کنندگان برتر ماهی تیلاپیای فیله منجمد، اندونزی، تایوان و برزیل افزایش صادرات به آمریکا را ثبت کردند در حالی که چین، مکزیک و هندوراس کاهش داشتند. برزیل یکی از تامین کنندگان اصلی فیله منجمد در حال ظهور است که ۱۲۰۰ تن صادرات در سال ۲۰۲۲ (از تنها ۹ تن در سال ۲۰۱۹) ثبت کرده ، در حالی که صادرات کل منجمد آن نیز ۶۷ درصد افزایش یافته است. افزایش واردات تیلاپیای کامل منجمد از برزیل و تایلند، کاهش منابع چین و تایوان را جبران کرد.

بازارمیگوی ایالات متحده

وضعیت کلی

به گفته شرکت مشاوره نیلسن، مصرف کنندگان کمتری در سال ۲۰۲۲ میگو خریداری کردند ، سفرهای کمتری برای خرید محصول انجام شد و مصرف کنندگان در هر سفر میگوی کمتری خریداری کردند. اگرچه میگو ۴۸ درصد از کل فروش غذاهای دریایی منجمد را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است، اما بیشترین کاهش ارزش را با ۳.۶ درصد (۱۴۴ میلیون دلار آمریکا) نشان داده است. کاهش تقاضای کلی برای محصولات شیلاتی در سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش قیمت ها ناشی از تورم بود.

در حال حاضر، ادامه تورم مواد غذایی باعث می‌شود مصرف‌کنندگان به خرید مواد غذایی ارزان‌تر روی بیاورند که بر خرده‌فروشی غذاهای دریایی ایالات متحده تأثیر می‌گذارد.

واردات

کل واردات میگوی آمریکا با ۶ درصد کاهش از ۸۹۵۶۰۴ تن در سال ۲۰۲۱ به ۸۴۱۶۲۸ تن در سال ۲۰۲۲ رسید. واردات همه گروه های اصلی میگو به طور جمعی کاهش یافت: منجمد با پوست (۸- درصد)، منجمد خام بدون پوست (۱۱- درصد) و سوخاری (-۶٪)، به جز سایر فرآورده های منجمد که ۴.۴٪ افزایش یافته است. رشد سایر فرآورده‌های میگوی منجمد ناشی از افزایش واردات در ماه‌های گذشته به‌ویژه سه ماهه اول سال بود. اندونزی پس از اکوادور از هند به عنوان دو تامین کننده برتر میگوی منجمد با پوست پیشی گرفت که همچنان با افزایش ۴.۲ درصدی به عنوان تامین کننده اصلی باقی می ماند در حالی که سهم سایر تامین کنندگان برتر کاهش یافتند. برای دسته میگوی خام بدون پوست و سایر محصولات میگوی آماده ، هند اگرچه نسبت به سال قبل کاهش داشته اما همچنان در صدر قرار دارد. در همین حال، اندونزی برای دسته بندی محصولات میگوی سوخاری در رتبه برتر قرار دارد.

در ماه دسامبر ۲۰۲۱، واردات میگو نسبت به ماه مشابه در سال قبل به میزان قابل توجه ۳۰ درصد کاهش یافت. کاهش واردات در ماه دسامبر به دلیل کاهش صادرات از تامین کنندگان اصلی، اکوادور (با پوست)، هند (پوست کنده و آماده) و اندونزی (سوخاری) بود.

عرضه

هند همچنان تامین کننده اصلی واردات میگوی ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ است، اگرچه کاهش ۳۷۷۹۸ تنی نسبت به سال قبل از آن را ثبت کرده و در مجموع با ۱۱ درصد کاهش ۳۰۴۰۴۱ تن فروش داشته است. اکوادور پس از هند با ۱۹۹۸۹۴ تن افزایش ۹ درصد افزایش صادرات نشان می دهد. اندونزی با ۱۶۶۹۵۴ تن سه تامین کننده برتر را تشکیل دادند. ویتنام، تایلند، مکزیک، و آرژانتین از دیگر تامین کنندگان عمده آن بودند.

آسیا: عرضه میگوی پرورشی در حال کاهش است زیرا پرورش دهندگان سطح تراکم ذخایر خود را کاهش دادند. پرورش دهندگان میگو در هند، اندونزی و ویتنام به دنبال قیمت های بسیار پایین در مزرعه و تقاضای پایین تر، از روش های احتیاطی برای تولید استفاده می کنند.

چشم انداز

به گفته برخی از تحلیلگران میگو، اگر پرورش دهندگان به توقف عملیات ادامه دهند یا تراکم ذخایر لارو کمتری داشته باشند، ممکن است کمبود میگو ایجاد شود. اگر برای پرورش دهندگان درآمدی حدود ۲ دلار در هر پوند تأمین شود، پرورش دهندگان عملیات معمول خود را از سر خواهند گرفت.

در همین حال، در بازار ایالات متحده، انتظار می رود مصرف میگو در طول فصل جشن ایستر همچنان افزایش یابد. رستوران‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشان در کشور از میگو و سایر ماهی‌ها در منوی غذاهای دریایی خود برای این فصل استفاده می‌کنند.

اروپا و بازارهای دیگر

۱)میگوی منجمد

اکوادور/ اروپا: مجموع صادرات میگوی اکوادور در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۲۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱۰۷۷۳۵۴ تن افزایش یافت ، چرا که واردات بازارهای اصلی یعنی چین و ایالات متحده از اکوادور به ترتیب ۵۱.۶ درصد و ۶.۸ درصد افزایش یافت. در ماه دسامبر، رشد ۶.۲۴ درصدی صادرات مشاهده شد، زیرا واردات چین و ایالات متحده از اکوادور نیز نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است. سایر بازارهای اصلی اکوادور پنج کشور برتر در اتحادیه اروپا هستند: اسپانیا، فرانسه و ایتالیا با سهم بازار به ترتیب ۵.۶۵، ۳.۴۱ و ۲.۸۹ درصد که اسپانیا ۸.۴۷ ٪ و ایتالیا ۱۴.۱٪ واردات از اکوادور را افزایش دادند، در حالی که فرانسه ۱۹.۳ ٪ کاهش داشت.

۲)خرچنگ و لابستر منجمد

 



تعداد بازدید:
۰

منبع

بازدید: 126

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *