اخبار تجاری اینفوفیش ۱۵ فوریه ۲۰۲۳

اخبار جهانی بازار کنسرو ماهی و غذاهای دریایی تا سال ۲۰۳۰ به ۶۱.۴ میلیارد دلار می‌رسد در گزارشی با عنوان «صنعت جهانی کنسرو ماهی و غذاهای دریایی»، اعلام شد که…

اخبار جهانی

  1. بازار کنسرو ماهی و غذاهای دریایی تا سال ۲۰۳۰ به ۶۱.۴ میلیارد دلار می‌رسد

در گزارشی با عنوان «صنعت جهانی کنسرو ماهی و غذاهای دریایی»، اعلام شد که بازار جهانی کنسرو ماهی و غذاهای دریایی در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۸.۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. پس از تغییراتی که در صنعت غذاهای دریایی در پی همه گیری  COVID-19 رخ داد، پیش‌بینی می‌شود که ارزش این صنعت به ۶۱.۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ برسد.

ماهی تون، یکی از بخش‌هایی است که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پیش بینی می‌شود که CAGR 2.6 ٪ را ثبت کند و تا پایان دوره بررسی، به ۲۳.۶ میلیارد دلار برسد. با توجه به عادی شدن شرایط پس از همه گیری، رشد در بخش ساردین به CAGR اصلاح شده ۴.۵ درصدی برای دوره ۸ ساله آینده خواهد رسید.

در همین حال، ارزش بازار کنسرو ماهی و غذاهای دریایی در ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ به ۱۳.۳ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود. در چین، پیش بینی می‌شود که قیمت تا سال ۲۰۳۰ به اندازه بازار پیش بینی شده یعنی ۱۱.۹ میلیارد دلار آمریکا برسد که ۴.۸ درصد CAGR افزایش می‌یابد. در میان دیگر بازارهای اصلی ژاپن و کانادا به ترتیب ۱.۶% و ۲.۴% رشد خواهند داشت. پیش‌بینی می‌شود در اروپا، آلمان تقریباً ۱.۹٪ CAGR رشد کند. پیش‌بینی می‌شود که با رهبری کشورهایی مانند استرالیا، هند و کره جنوبی، بازار آسیا و اقیانوسیه تا سال ۲۰۳۰ به ۷.۹ میلیارد دلار برسد.

  1. صنعت حمل و نقل در حال عادی شدن است

تقاضا برای کانتینرهای حمل و نقل آبزیان در حال تثبیت است که منجر به عادی سازی عملکرد صنعت حمل و نقل می‌شود. پلتفرم آنلاین لجستیک کانتینر و شاخص در دسترس بودن کانتینر (CAx) ژانویه را به عنوان یک ماه شلوغ برای بنادر چین توصیف کرد زیرا این کشور پس از سه سال از سیاست کووید، درست در زمان سال نو قمری، دوباره شروع به فعالیت کرد. شاخص‌ها نشان می‌دهند که تقاضای اپراتور کانتینری ۹.۷ درصد از ۵۱۳ دلار آمریکا در هفته اول به ۵۶۳ دلار آمریکا در هفته پنجم سال جدید افزایش یافته است. شاخص مدیران خرید تولیدی چین (PMI) از ۴۷ در دسامبر به ۵۰.۱ در ژانویه افزایش یافته است. در دسترس بودن کانتینرها در چین در مقایسه با سه سال گذشته در بنادر شانگ‌های، نینگبو، تیاجین و سایر بنادر افزایش یافته است که منجر به کانتینرهای ورودی بیشتر با خروجی کمتر شده است. به گفته بنیانگذار و مدیر عامل Container xChange، استراتژی بازگرداندن کانتینرها به آسیا پس از فصل اوج، از استراتژی ترخیص کالا در ایالات متحده و اروپا که به طور موثر ظرفیت را از بازار خارج می‌کند، تقویت می‌شود. این وضعیت بیشتر به تثبیت قیمت ها کمک می کند که نیاز وضعیت فعلی زنجیره تامین در سطح جهانی بوده است.

ویتنام: تورم  بر صنعت غذاهای دریایی اثر گذاشته است

سود تولیدکنندگان عمده غذاهای دریایی در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ به دنبال تورم که بر قیمت‌ها و تقاضا تأثیر گذاشت، کاهش یافت. به دلیل بالارفتن قیمت غذاهای دریایی، مصرف کاهش یافت و در نتیجه تقاضا کمتر شد. یک تولیدکننده پانگاسیوس مستقر در دلتای مکونگ گزارش داد که سود او نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به ۸.۴۸ میلیون دلار رسیده است، در حالی که یک تولیدکننده میگو کاهش درآمد ۲۶ درصدی را گزارش کرده است. شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری بین‌المللی، تولیدکننده غذاهای دریایی و روغن ماهی، شاهد کاهش ۷۰ درصدی سود بود. به گفته تحلیلگران Viecombank Securities، مزارع ماهی به شدت تحت تأثیر افزایش قیمت نهاده‌ها قرار گرفته‌اند و هزینه خوراک غذاهای دریایی در پایان سال گذشته ۴۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سه سال قبل افزایش یافته است. صادرات شیلات ویتنام در دسامبر سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش یافت.

بازار آبزیان ژاپن

در سال ۲۰۲۲، کل صادرات ماهی مکرل منجمد با ۲۷ درصد کاهش به ۱۳۲ هزار و ۱۸۸ تن در مقایسه با سال ۲۰۲۱ رسید. کاهش صادرات به دلیل واردات کمتر از بازارهای آفریقایی (نیجریه، غنا و ساحل عاج) بود که از ۴۷۵۰۱۶ تن در سال ۲۰۲۱ با ۵۵ درصد  کاهش به ۲۱۳۸۲ تن رسید. علاوه بر این، کاهش در سایر بازارهای اصلی به جز تایلند، مالزی و اندونزی نیز ثبت شد. فرآوری مجدد ماهی مکرل منجمد از ژاپن به محصولات کنسرو شده در ویتنام، مصر و فیلیپین نسبتاً کاهش یافته است در حالی که در تایلند و اندونزی افزایش یافته است. تغییر الگوی مصرف در بازارهای آفریقا به طور قابل توجهی بر حجم کل صادرات تأثیر گذاشته است. با این حال، این کشور تولید کننده و تامین کننده عمده ماهی مکرل در سطح جهان باقی ماند.

قیمت های آبزیان در بازار ژاپن

بازار آبزیان ایالات متحده آمریکا

بازار ماهی تون غیر کنسرو شده در ایالات متحده با افزایش واردات ۲۴.۹ درصدی برای ماهی تون تازه و منجمد، بالاترین میزان در دوره پنج ساله از سال ۲۰۱۸ بود. فیله ماهی منجمد که محبوب بازار است (عمدتاً محصولات فوق منجمد) سهم اصلی ۶۰.۱ درصدی در کل واردات ماهی تون غیر کنسرو شده در سال ۲۰۲۲ را داشت. واردات ماهی تون تازه به ترتیب گیدر (۱۳۸۸۴ تن) و پس از آن یلوفین (۴۲۸۶ تن) و ماهی تون چشم بزرگ / Big eye( 3743 تن) بود.

بازار جهانی میگو

جریان کلی           

به دنبال گزارش‌هایی در اول فوریه مبنی بر اینکه انتظار می‌رود قیمت مایحتاج روزانه از جمله غذای آماده ۱۰ تا ۴۰ درصد در مراکز غذایی و سایر بخش‌های خدمات غذایی افزایش یابد، عدم اطمینان عمومی در مورد تقاضا برای میگو مشاهده می‌شود. افزایش قیمت‌‌ها احتمالاً بر تقاضای مصرف کنندگان برای غذاهای آماده تأثیر می‌گذارد.

واردات ژاپن

مجموع واردات سالانه میگوی ژاپن در سال ۲۰۲۲ نسبت به دوره ۲۰۲۱ اندکی (+۱.۳ درصد) افزایش یافت. این افزایش بالاترین میزان در دوره پنج ساله از سال ۲۰۱۸ بوده است. در حالی که بدنبال افزایش تقاضای خرده فروشی برای محصولات آماده واردات میگوی فرآوری شده ۹.۱ درصد افزایش یافته اما از سوی دیگر، واردات میگوی خام (بدون سر با پوست و پوست کنده) ۱.۸ درصد کاهش یافته است. ویتنام به عنوان تامین کننده اصلی بازار ژاپن است و پس از آن همچنان اندونزی و هند باقی مانده اند. واردات از اندونزی با افزایش سهم بازار ۱.۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱، ۹.۰ درصد افزایش یافت. این افزایش، اندونزی را به رتبه دوم پس از ویتنام سوق داد و ۲۵ هزار تن از هند پیشی گرفت. عرضه هند به ژاپن به دلیل چالش های تولیدی آن ۱۳.۳ درصد کاهش یافت. در میان سایر تأمین کنندگان: چین (-۱.۶%)، کانادا (-۱۷.۴%)، روسیه (-۴۲.۰%)، مکزیک (-۱۸.۸%)، مالزی (-۲۶.۳%)، بنگلادش (-۳۶.۱%)، فیلیپین (-۳۹.۶) ٪ و پاپوآ گینه نو (-۰.۱٪)، صادرات کمتری را در دوره ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ثبت کردند.

عرضه جهانی 

رابوبانک پیش بینی کرده است که رشد عرضه جهانی میگو در نیمه اول سال بسیار کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ خواهد بود، اما با این وجود مثبت باقی خواهد ماند که بیشتر به دلیل افزایش تولید در اکوادور است. اگرچه هزینه‌های پرورش کمتر از حد اوج است، اما با توجه به سناریوهای قیمت پایین‌تر فعلی، انتظار می رود سال ۲۰۲۳ یک دوره بسیار چالش برانگیز برای پرورش دهندگان میگو در سطح جهان باشد، زیرا برخی از آن‌ها توقف پرورش یا کاهش تراکم ذخیره سازی را در نظر دارند. Rabobank علاوه بر این، هند را به عنوان کشوری که بیشترین تأثیر را از این وضعیت متاثر می‌کند، معرفی کرد و کاهش کل تولید آن را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرد. انتظار می‌رود پرورش دهندگان میگو در هند، اندونزی و ویتنام رویکرد محتاطانه‌تری برای کشت در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ داشته باشند.

چشم انداز      

به طور کلی، انتظار می‌رود تقاضای پایین برای میگو تا آغاز دوره پر مصرف مرتبط با فصل بهار در ماه آوریل ادامه یابد. در همین حال، تقاضای نسبتاً معتدل برای میگوی خام سایز متوسط و میگوی پوست کنده سایز کوچک در ماه های فوریه و مارس ادامه خواهد داشت، زیرا این ها برای پختن نبه (سوپ آب پز) و دیگر غذاهای سوپی در خانه ها و نیز در پذیرایی های تجاری در این زمان محبوب هستند.

بازار ایالات متحده آمریکا

به طور کلی رستوران های زنجیره ای آمریکایی، میگو را با تبلیغات جدید در کنار سایر محصولات آبزی با قیمت تخفیف خورده غذاهای دریایی ارائه شده در سطح عمده فروشی، عرضه می کنند. میگو در میان خریداران در بخش خدمات غذایی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا قیمت عمده فروشی برای میگوی پرورشی در سال گذشته نسبتاً ثابت بوده است، در حالی که قیمت سایر گونه ها افزایش یافته است.

واردات

واردات سالانه میگو در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۶ درصدی به ۸۴۱.۶ هزار تن نسبت به مقدار بی سابقه ۸۹۵.۶ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسید. واردات در ماه دسامبر، ۳۰ درصد کاهش یافت و به ۶۲ تن نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۱ رسید. در مجموع، کاهش مقدار واردات نتیجه تقاضای کمتر برای میگو به دلیل نرخ تورم بالا بوده است. شروع کاهش واردات از ماه می با کاهش ۶.۳ درصدی شروع شد که ناشی از موجودی بالای انباشته شده در چهار ماه گذشته نسبت به سال قبل بود. در ژوئن ۰.۰۳٪ افزایش یافت، اما از جولای تا دسامبر، واردات در مقایسه با دوره های مشابه در سال ۲۰۲۱ کمتر شد. حتی در جشن های کریسمس و سال نو، تقاضا کمتر از حد انتظار بود. به گفته تحلیلگران، کاهش واردات در آن ماه ها در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱، به دنبال تقاضای کمتر و در نتیجه موجودی بالا، تعجب آور نیست (افزایش واردات تا ماه می در بزرگترین سال ثبت شده برای میگو یعنی ۲۰۲۱ ادامه داشت).

در میان تامین کنندگان عمده میگو کشورهای هند، اندونزی، ویتنام و تایلند کاهش صادرات به آمریکا داشته اند در حالی که صادرات اکوادور افزایش داشته است. صادرات میگوی هند به ایالات متحده نسبت به سال قبل ۱۱ درصد و در دسامبر ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، ۲۷ درصد کاهش یافته است. علیرغم این کاهش، هند همچنان بزرگترین تامین کننده میگو به بازار ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ است.

عرضه داخلی:

NOAA آمارهای اولیه واردات میگو را از خلیج مکزیک و اقیانوس اطلس جنوبی برای اکتبر ۲۰۲۲ منتشر کرد. این آمارها نشان می دهد که ماهیانه ۱۰.۱ میلیون پوند میگو از خلیج مکزیک و مناطق اقیانوس اطلس جنوبی وارد شده است. واردات در لوئیزیانا در سال ۲۰۲۲ با ۴۳.۳ میلیون پوند (بالاتر از میانگین تاریخی ۴۳.۰۵ میلیون پوند و نسبت به ۱۵.۱ میلیون پوند در سال ۲۰۲۱ ) رسید که به میزان قابل توجهی افزایش یافته و بالاترین میزان در سال های گذشته بوده است. این ایالت به تنهایی تقریباً ۴۷ درصد از میگوهای گزارش شده توسط NOAA را به خود اختصاص داده است. کاهش صید در لوئیزیانا بر دیگر ایالت ها نیز اثر گذاشته است.

عرضه جهانی

تراکم ذخیره سازی میگوی پرورشی در استخرها در مقایسه با تراکم معمول کمتر است، پرورش دهندگان درآمد کمتری برای فعالیت خود دریافت می‌کنند و قیمت در سر مزارع پایین است. به گفته رابینز مک اینتوش، معاون اجرایی Charoen Pokphand Foods، در کنفرانس بازار جهانی غذاهای دریایی موسسه ملی شیلات، تولید بر اساس تقاضا و قیمت های ارائه شده در کشورهای پرمصرف (از جمله ایالات متحده آمریکا) شکل خواهد گرفت که آن هم بر اساس الگوی مصرف و موجودی ذخیره شده در سردخانه ها خواهد بود.

چشم انداز

در حالی که برخی از تحلیلگران طی کنفرانس بازار جهانی غذاهای دریایی موسسه ملی شیلات، کاهش جزئی تولید میگوی پرورشی جهانی را تا سال ۲۰۲۳ پیش بینی کردند، میگو احتمالاً در منوی رستوران ها فراوان، ارزشمند و محبوب باقی خواهد ماند.

قیمت میگو در بازار اروپا و سایر بازارها

تقاضا برای میگو در تعطیلات با توجه به اینکه پیش بینی می شود مصرف بالا باشد ضعیف است. در نتیجه، زمانی که موجودی انبارها بالا هستند،  تقاضا به احتمال زیاد تا قبل از عید پاک افزایش نمی یابد.

کنسرو ماهی تون، ماهی مکرل، ساردین

آمریکا

واردات سالانه ماهی تن کنسرو شده و فرآوری شده از ۲۰۳.۴۵۶ تن در سال ۲۰۲۱ به ۲۴۲.۴۳۸ تن در حدود ۱۹.۲ درصد افزایش یافته است. از نظر ارزشی نیز نسبت به سال قبل ۲۲.۶ درصد افزایش داشته است. در میان ده تامین کننده برتر، واردات برای اکثر واردکنندگان افزایش یافته است، اما برای اندونزی (۰/۷-٪)، فیلیپین (۴/۹-٪)و موریس (۶/۷-٪) کاهش یافته است. تایلند ۴۶.۱ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۰.۹ درصدی را نشان می‌دهد. واردات ماهی اسکیپ جک و یلوفین نیز ۲۱.۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است در حالی که از کل واردات کنسرو ماهی تن واردات ماهی آلباکور نسبت به سال ۲۰۲۱، ۹.۱ درصد کاهش داشته است.

آمارهای واردات و صادرات آبزیان ژاپن  ۲۰۱۸-۲۰۲۲

فرصت های شغلی و رویدادها



تعداد بازدید:
۰

منبع

بازدید: 131

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *