خبرهای مهم، استراتژی جدید چین برای کاهش اتکا به غذاهای دریایی! ،تحلیل اقتصاد جهانی آبزیان، روندهای قیمتی برخی محصولات / INFOFISH، شماره ۱/۲۰۲۳ مورخه ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳

اندونزی : مقدار ارزش صادرات غذاهای دریایی برای سال ۲۰۲۳ هدف گذاری شد این کشور برای صادرات ماهی و محصولات شیلاتی خود برای سال ۲۰۲۳ به ارزش ۷.۶ میلیارد دلار…

اندونزی : مقدار ارزش صادرات غذاهای دریایی برای سال ۲۰۲۳ هدف گذاری شد

این کشور برای صادرات ماهی و محصولات شیلاتی خود برای سال ۲۰۲۳ به ارزش ۷.۶ میلیارد دلار هدف گذاری کرده است. پیش‌بینی می‌شود که ارزش صادرات سالانه غذاهای دریایی اندونزی به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار برسد، بنابراین هدف سال ۲۰۲۳ افزایش با ۱.۴ میلیارد دلار یا ۲۲.۵ درصدی در نظر گرفته شده است.

ماهی تون، خرچنگ آبی و اختاپوس گونه‌های اصلی صید آزاد این کشور و میگو، خرچنگ و جلبک دریایی محصولات اصلی آبزی پروری اندونزی هستند. طی ۱۱ ماه سال ۲۰۲۲، صادرات غذاهای دریایی اندونزی ۲.۱۵ میلیارد دلار به آمریکا، ۱.۰۲ میلیارد دلار به چین، ۶۷۸ میلیون دلار به ژاپن ، ۶۵۱ میلیون دلار به کشورهای آسه آن و ۳۵۷ میلیون دلار به اتحادیه اروپا شد.

جهانی : در سال ۲۰۲۳ برای صنعت آبزی پروری چه چیزی انتظار می رود؟

بر اساس آخرین گزارش آبزی پروری رابوبانک، تحت عنوان ” چه انتظاراتی در صنعت آبزی پروری در سال ۲۰۲۳ باید داشت”، سال ۲۰۲۳ یک سال رکورددار برای تولید میگو اما برای ماهی سالمون، یک سال عادی خواهد بود. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که تولید جهانی میگو در سال ۲۰۲۳ به ۶ میلیون تن برسد. تولید میگوی اکوادور بین ۱۸ تا ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد خواهد کرد و تولید آسیا در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت. برای تولید ماهی سالمون اقیانوس اطلس، در سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ یک “عادی سازی رشد” در تولید رخ خواهد داد زیرا نروژ و شیلی از کنترل های نظارتی برای تعدیل رشد عرضه استفاده می کنند. تولید جهانی ماهی سالمون در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ حدود ۴ درصد افزایش می‌یابد و در سال ۲۰۲۳ به ۳ میلیون تن خواهد رسید و سپس در سال ۲۰۲۴ از آن هم فراتر می‌رود. افزایش سالانه تولید ماهی تیلاپیا به میزان ۴.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۴.۸ درصد در سال ۲۰۲۳ در آمریکای لاتین پیش بینی می شود که تا پایان سال به مقدار ۶.۸ میلیون تن برسد. در حالی که عرضه جهانی گربه ماهی از کاهش تولید ویتنام، تولیدکننده برتر در سال‌های اخیر حکایت می کند.

این تجزیه و تحلیل نشان می دهد در حالی که نگرانی اصلی برای پرورش دهندگان ماهی در سال ۲۰۲۱ نوسانات قیمت های بازار بود؛ مواد اولیه خوراک به نگرانی اصلی برای فعالان آبزی پروری در سال ۲۰۲۳ تبدیل شده است.

مالزی :  قیمت غذاهای دریایی برای چین افزایش می یابد

انتظار می رود قیمت غذاهای دریایی در طول دوره سال نو چینی حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد به علت عرضه کمتر افزایش یابد. حلوا سفید ۵۰۰ گرمی ۳۳.۴۵ دلار آمریکا است، در حالی که قیمت میگو ۱۶.۷۵ دلار آمریکا در هر کیلوگرم، راشگو ۵.۸۵ دلار آمریکا در کیلوگرم، راشگو هندی ۱۳ دلار آمریکا در کیلوگرم و سرخو ۸ دلار آمریکا است. هر کیلوگرم هامور ۷.۵ دلار آمریکا و ماهی مرکب ۹ دلار آمریکا به ازای هر کیلوگرم است. با این حال، انتظار می‌رود که تقاضا برای حلوا سفید ، هامور و میگو با وجود افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، قبل از چین افزایش یابد، زیرا این ها محصولات ضروری برای جشن در نظر گرفته می‌شوند.

به گفته رئیس انجمن عمده فروشان ماهی کوالالامپور هوی سونگ، تنها یک پنجم از کل صیادان به دلیل هزینه بالای سوخت و آب و هوای بد به ساحل می روند.

چین:   طرح جدید مصرف برای کاهش اتکای کشور به صادرات غذاهای دریایی

یک طرح اقتصادی برای دور کردن کشور از اتکا به صادرات و افزایش تولید و مصرف مواد غذایی داخلی در دهه آینده توسط دولت ارائه شده است. این سند  با عنوان “طرح کلی برنامه ریزی استراتژیک برای گسترش تقاضای داخلی (۲۰۲۲-۲۰۳۵)” در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ منتشر شد.در این سند هدف افزایش مصرف داخلی را تا ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی چین تعیین می کند و این کشور را از اتکا به هزینه های زیرساختی دور می سازد تا اقتصاد خود را به حرکت درآورد. این طرح به عنوان پاسخی به تلاش‌های خریداران کلیدی کالاهای چینی، از جمله ایالات متحده، برای جدا کردن خود از زنجیره‌های تامین چین طراحی شده است، زیرا تقاضا در بازارهای کلیدی غربی به دلیل نرخ بالای تورم کاهش یافته است و در ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سال  ۲۰۲۲به بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است.

طرح جدید در چین همچنین برای تشویق شهروندان به هزینه و مصرف بیشتر است. افزایش مصرف داخلی چین را به عنوان “ملت مصرف کننده غذاهای دریایی” معرفی می کند و همچنین این کشور را به عنوان “بزرگترین بازار غذاهای دریایی جهان” می شناساند.

اقتصاد جهانی آبزیان

انتظار می‌رود که روند بهبود تولید ماهی در سطح جهانی طی سال ۲۰۲۱ با حمایت از روند بازگشت به حالت عادی تولید و افزایش تقاضا، امسال نیز ادامه یابد. انتظار می رود کل تولید در سال ۲۰۲۲ با ۱.۵ درصد افزایش به ۱۸۴.۶ میلیون تن برسد. رشد در بخش آبزی پروری احتمالاً نسبت به سال گذشته ۲.۹ درصد افزایش می‌یابد، اما با تداوم پیش بینی‌ها و رعایت احتیاط در مورد هزینه‌های ذخیره سازی و نهاده‌ها این نرخ، ۴-۵ درصد کمتر از روند بلند مدت خواهد بود. علیرغم کاهش تأثیر محدودیت‌های همه‌گیر بر فعالیت‌های ناوگان ماهیگیری. صید ماهی، هزینه‌های سوخت و کاهش سهمیه‌ها، کاهشی ۰.۲ درصدی داشته  است.

پیش‌بینی می‌شود که علی رغم کاهش ۱.۹ درصد حجم صادرات ،درآمد کل امسال با ۲.۸ درصد افزایش به ۱۷۸.۱ میلیارد دلار آمریکا برسد،. در حالی که این روند مثبت بوده، اما این ارقام، رشد پایین‌تری را از روند بلند مدت نشان می‌دهند، که این نرخ منعکس کننده بهبود مداوم بازار و چالش‌های ادامه‌دار بر تأمین‌کنندگان است. اوایل سال ۲۰۲۲ در آسیا، افزایش برداشت میگو باعث افزایش حجم صادرات و درآمد بیشتر تولیدکنندگان عمده شده است. در آمریکای جنوبی، میگوهای اکوادوری، تیلاپیای برزیلی و افزایش تولید ماهی قزل‌آلا شیلی، محرک‌های اصلی رشد مداوم صادرات هستند. در بازارهای عمده فروشی ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، رشد ارزشی واردات بر حسب دلار آمریکا تا حد زیادی به دلیل تقویت مداوم دلار آمریکا در برابر بیشتر ارز‌های اصلی جهان کمتر بود.

با کاهش اثرات همه‌گیری COVID-19، بازار جهانی محصولات شیلاتی پویا‌تر شده ، اما به طور کامل به شکل قبلی خود خود باز نگشته است. فعالیت مجدد کسب‌وکارهای خدمات غذایی مثل رستوران‌ها به عنوان یک منبع سنتی مهم تقاضا، مجددا در دسترس تأمین‌کنندگان قرار گرفته و باعث شده فروش به میزان قابل توجهی افزایش یابد. در همین حال، بهبود صنعت گردشگری به‌ویژه برای رستوران‌هایی که گونه‌های محبوبی مانند دوکفه‌ای‌ها، خرچنگ، لابستر، باس‌دریایی و سی‌بریم را سرو می‌کنند، از دیگر پیشرفت‌های مهمی هستند که به تقویت سریع بازار کمک می‌کنند.

علیرغم تأثیرات منفی، اما این بیماری همه‌گیر توانسته به عنوان یک کاتالیزور برای نوآوری‌های مختلف در تحویل، فروش، بازاریابی و محصولات عمل کند که به نظر می رسد این نو‌آوری‌ها همچنان در دراز مدت پابرجا بمانند. با این حال، روند صعودی تقاضا در همه گونه‌ها یکسان نبوده، به طور مثال کنسرو ماهی طی همه‌گیری بسیار محبوب شد اما پس از این دوره با کاهش علاقه مصرف کنندگان روبرو گردید.

منابع متعددی بر روند فشار صعودی قیمت‌ها وارد می‌کنند. اولین عامل نرخ تورم است که در بسیاری از کشورها مقدار آن بسیار بالا است، به دنبال آن افزایش قیمت کالاها، به معنای گران‌تر شدن نهاده‌هایی از جمله خوراک و سوخت است. همچنین نرخ حمل و نقل در افزایش هزینه‌ها دخیل است ولی این نرخ از زمان همه‌گیری بیماری، از مقدار اوج خود کمی عقب نشینی کرده، اما از نظر نسبی بسیار بالا باقی مانده است. رشد عرضه برای بسیاری از گونه‌های کلیدی دارای محدود بوده و از نرخ بهبود بازار عقب‌تر مانده است. این عوامل به همراه اثر ترکیبی احیای بازار خرده‌فروشی و بازگشایی مداوم، قیمت‌ها را برای بسیاری از محصولات شیلاتی به شدت افزایش داده است. برای برخی از گونه‌ها، مانند ماهی سالمون و پانگاسیوس (گربه ماهی)، قیمت‌ها اکنون به بالاترین حد خود در چندین دهه گذشته رسیده است. شاخص قیمت ماهی طبق آمار سازمان فائو از پایان سال ۲۰۲۰ به شدت در حال افزایش است و در ماه فوریه به سطح ۱۱۷ رسیده که بالاترین سطح خود تاکنون است.

تایوان

مجموع صادرات هامور زنده در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ با ۲۰ درصد کاهش به ۳۸۸۳ تن از نظر مقدار و ۲۳ درصد به ۳۴.۶۲۳ میلیون تن نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. پروتکل COVID-19 برای واردات محصولات دریایی زنده و تازه/منجمد سختگیرانه شد. چین ممنوعیت هایی را اعمال کرد که بر اساس قانون ۱۰۳ منتشر شده در سال ۲۰۲۰ اعمال می شد که کنترل دقیق، آزمایش و ضد عفونی را برای واردات مواد غذایی با زنجیره سرد تعیین می کرد. این قانون، محصولات شرکت‌هایی را که محموله‌هایشان پس از ورود به چین از طریق بازرسی نشانه‌هایی از آلودگی COVID-19 نشان می‌دهد، متوقف می‌کند. از سوی دیگر واردات هنگ کنگ ۱۱۴ درصد افزایش یافته است زیرا رستوران ها و بازارهای ماهی زنده به طور کامل راه اندازی شده اند.

آمار مقادیر و قیمت های معاملاتی برخی محصولات شاخص شیلاتی

چین: قیمت های صادراتی تیلاپیا (ارقام به هزارتن) ژانویه-سپتامبر ۲۰۲۲-۲۰۱۸
ژانویه-سپتامبر سالانه
نوع محصول ۲۰۱۸ ۲۰۱۹ ۲۰۲۰ ۲۰۲۱ ۲۰۲۲ ۲۰۱۸ ۲۰۱۹ ۲۰۲۰ ۲۰۲۱
فیله منجمد ۸۰.۳ ۶۵.۶ ۲۰.۷ ۱۷.۵ ۲۰.۰ ۱۱۲.۸ ۷۷.۰ ۲۹.۱ ۲۶.۱
ماهی کامل منجمد ۱۰۲.۷ ۸۳.۶ ۶۵.۴ ۵۸.۲ ۵۳.۴ ۱۳۵.۲ ۱۰۹.۲ ۹۲.۱ ۷۸.۸
فیله با پودر سوخاری ۱۳۵.۶ ۱۵۴.۹ ۲۲۳.۶ ۲۶۵.۵ ۲۲۹.۰ ۱۹۶.۹ ۲۴۸.۷ ۳۱۹.۲ ۳۸۱.۰
مجموع ۳۱۸.۶ ۳۰۴.۰ ۳۰۹.۷ ۳۴۱.۳ ۳۰۲.۴ ۴۴۴.۹ ۴۳۴.۹ ۴۴۰.۴ ۴۵۸.۰
منبع: china customs

مجموع واردات کل گونه های تون ماهیان منجمد به آمریکا از ابتدای سال با رسیدن به میزان  ۷۴۱۴ تن ۸۶.۹ درصد برای دوره ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲/۲۰۲۱ افزایش داشته است. این رشد بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ است که مقدار واردات ۵۱۱۴ تن بوده است.

ایالات متحده آمریکا: واردات ماهی تن منجمد (کل) (در MT)
ژانویه-سپتامبر سالانه
۲۰۲۲ ۲۰۲۱ ۲۰۲۰ ۲۰۱۹ ۲۰۱۹ ۲۰۲۰ ۲۰۲۱
آلباکور ۴۶۴ ۲۵۵ ۲۹۷ ۵۹۸ ۶۹۴ ۳۶۶ ۳۴۷
یلوفین ۶۷۶۱ ۳۵۹۹ ۱۵۹۷ ۲۷۶۲ ۳۴۸۷ ۲۲۱۲ ۵۰۳۴
بیگ آی ۴۵ ۱۳ ۲۰ ۱۶۷۳ ۱۶۸۷ ۲۲ ۱۷
بلوفین ۴۳ ۴۰ ۱۰۳ ۴۴ ۵۶ ۱۱۶ ۵۷
بلوفین اس ۱۵ ۱۱ ۱۵ ۳۶ ۴۱ ۳۰ ۱۸
اسکیپ جک ۸۶ ۴۸ ۲۱ ۱ ۱۱ ۱۵۶ ۸۹
مجموع ۷۴۱۴ ۳۹۶۶ ۲۰۵۳ ۵۱۱۴ ۵۹۷۶ ۲۹۰۲ ۵۵۶۲
منبع: US NMFS

رویدادها

امارات متحده عربی

SEAFEX Middle East  ۲۰-۲۴ فوریه ۲۰۲۳ دبی، امارات متحده عربی

وب سایت: seafexme.com

هند

بیست و سومین نمایشگاه بین المللی غذاهای دریایی هند

۱۵-۱۷ فوریه ۲۰۲۳

کلکته، هند

وب سایت: https://www.indianseafoodexpo.com

اسپانیا

 نمایشگاه جهانی غذای دریایی  (SEG)

۲۵-۲۷ آوریل ۲۰۲۳ بارسلون، اسپانیا

وب سایت: https://www.seafoodexpo.com/global/

ایالات متحده آمریکا

نمایشگاه غذاهای دریایی آمریکای شمالی (SENA)

۱۲-۱۴ مارس ۲۰۲۳

بوستون، ایالات متحده آمریکا

وب سایت:

 https://www.seafoodexpo.com/north-america

قیمت های معاملاتی انواع میگو در اروپا
قیمت های معاملاتی انواع میگو در اروپا
قیمت های معاملاتی انواع میگو در آمریکا
قیمت های معاملاتی انواع میگو در آمریکا

منبع

بازدید: 131

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *