مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به تکمیل ۷۵ درصدی ظرفیت بندر امام خمینی (ره) گفت: وقتی بندری بالاتر از ۶۰ درصد عملکرد ظرفیت دارد، باید به فکر بندر و اسکلههای جدید بود، به همین دلیل از شش ماه گذشته موضوع بندر بزرگ خوزستان یا بندر خلیج فارس مطرح شده و مطالعات اولیه برای آن انجام شد
به گزارش مرینپرس، بهروز آقایی در نشست خبری با رویکرد تشریح دستاوردها و اقدامات، با بیان اینکه امروز ۷۵ درصد از ظرفیت بندر امام خمینی تکمیل شده است، گفت: از نظر آمار جهانی، وقتی که بندری بالاتر از ۶۰ درصد عملکرد ظرفیت دارد، باید به فکر بندر و اسکلههای جدید بود، به همین دلیل از شش ماه گذشته موضوع بندر بزرگ خوزستان یا بندر خلیج فارس مطرح شده و مطالعات اولیه برای آن انجام شد.
وی درباره ضرورت ساخت این بندر توضیح داد: در حال حاضر ظرفیت بندر امام بالای ۷۵ درصد است. ما در همه حوزهها نیاز داریم متناسب با سایز کشتیها، بنادر را ارتقا دهیم و همچنین به کشتیهای کانتیتنری بزرگ نیاز داشتیم، بنابراین برای حضور رقابتهای بینالمللی و برای اینکه بتوانیم کالایمان را رقابتپذیر کنیم و از این طریق کالا و تناژ را افزایش دهیم، به ساخت بندر جدید نیاز داشتیم و بندر بزرگ خوزستان میتواند این امکانات را فراهم کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خاطرنشان کرد: بندر بزرگ خلیج فارس بین ۳۵ تا ۴۰ متر عمق دارد و شاید عمیقترین بندر باشد، همچنین این بند پسکرانه خوبی از نظر مناطق ویژه اقتصادی دارد و به همه مدهای حملونقلی متصل خواهد بود و در حال حاضر مطالعات برای ساخت این بندر در حال انجام است.
آقایی درباره اینکه در شرایط تحریمی، ساخت بندر بزرگ خلیجفارس چه منطقی دارد، توضیح داد: ابتدا باید به یک مفهوم برسیم که این بندر با چه سطحی از اسلکه نیاز است که آغاز شود. فازهای یک و دوی آن متناسب با نیاز بازار آغاز میشود و سرمایهگذاری برای آن انجام خواهد شد. اینکه اسکله آن چندمنظوره یا کانتینری خواهد بود هم پس از مطالعات مشخص خواهد شد.
سواحل خوزستان ۲۵ درصد سواحل کشور را شامل میشود
وی با تاکید بر اهمیت بنادر استان خوزستان، بیان کرد: شاید بسیاری استان خوزستان را یک استان نفتی بدانند اما این استان از بعد دریایی نیز اهمیت زیادی دارد. سواحل خوزستان ۲۵ درصد سواحل کشور را شامل میشود، این استان ۱۱۸۶ کیلومتر مرز دریایی دارد و ما بیش از ۷۰۰ کیلومتر ساحل قابل کشتیرانی داریم. ظرفیت بنادر استان با صنایع همجوار ۸۰ میلیون تن است که ۶۰ میلیون تن در بندر امام وجود دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه در شش ماهه اول سال بیش از ۸۰۰۰ پهلوگیری و جداسازی کشتی در مجموع بنادر استان خوزستان داشتیم، افزود: بندر امام بزرگترین بندر تجاری کشور و بزرگترین بندر استان خوزستان است. هفت کیلومتر اسکله در بندر امام وجود دارد و ۱۴ هزار هکتار اراضی منطقه ویژه است. در این بندر ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن ظرفیت در حوزه کالاهایی که به انبار نیاز دارد و ۲۹ میلیون تن هم ظرفیت کل در حوزه کالاهایی که نباز به انبارش مسقف دارند، کالا قرار دارد.
آقایی با بیان اینکه بندر امام یکی از بنادری است که بیشترین پسکرانه را دارد، افزود: این بندر هم در حوزه صادرات و هم در حوزه کمک به پتروشیمیها نسبت به همه بنادر عملکرد بهتری داردو بهتر میتواند صادرات کالاها را رقابتپذیر کند. پسکرانه امام خمینی ۷۵ درصد جمعیت کشور است. غالب کالاهای فاسدشدنی در پسکرانه بندر امام هستند و برای صادرات احشام هم پسکرانی خوبی دارد و غالب دامپروریها در بندر امام است.
سرمایهگذاری ۴۰۰۰ میلیارد تومانی برای پروژههای بندر امام خمینی
وی با بیان اینکه بندر امام خمینی (ره) در کمترین استرسهای دریایی از نظر سونامی و جریانات دریایی و جریانات حارهای قرار دارد، گفت: در شش ماه گذشته، یک سری پروژه سرمایهگذاری از جمله پروژههای ترمینالی، توسعه پایانه کانتینری، پایانه معدنی، پایانه شماره یک غلات در بندر امام خمینی انجام شده و بیشتر از ۴۰۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری برای این بندر در نظر گرفته شده است که تا شش ماه اول سال آینده با سرمایهگذارهایی که اعلام آمادگی کردند، قرارداد انعقاد میکنیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: در حوزه گردشگری هم کارهای خوبی انجام شده است. ما در سال ۱۳۹۸ هشت اسکله در کارون به بهرهبرداری رساندیم و در دو ماه گذشته هم مصوب کردیم این اسکلهها را به بخش خصوصی واگذار کنیم که بتوانیم خدمات مطلوبی به گردشگران ارائه دهیم. در حوزه اسکلهها چند پروژه داریم که اسکله گردشگری است از جمله اسکله گردشگری شادگان، بندر امام خمینی، بهمنشیر و ماهشهر که در روند مطالعات قرار گرفتند.
ادامه دارد
بنظر من به با توجه به ساخت بندرجدید و ازدیاد حمل و نقل جاده های منطقه کشش تردد بیشتر ماشینهای حمل و نقل سنگین را ندارند مگر اینکه همزمان با ساخت بندر راهها ی مواصلاتی نیز توسعه و چند بانده شوند