پیش بینی می شود سرویس منظم بین بندرعباس در جنوب ایران و بنادر کاندلا و ناواشوا در سواحل غربی هند هر ۱۰ روز یکبار انجام شود.
پیشبینی میشود خدمات منظم بین بندرعباس در جنوب ایران و بنادر کاندلا و ناواشوا در سواحل غربی هند هر ۱۰ روز یکبار انجام شود و در صورت افزایش حجم محموله های صادراتی از روسیه در آینده، امکان افزایش دفعات خدمات لاینری به بنادر هند نیز وجود دارد.
انتظار میرود استفاده از کشتیهای ایرانی برای این سرویس مشکلات مربوط به تحریمهای اعمالشده علیه ایران و روسیه توسط کشورهای غربی و همچنین مشکل بیمه محمولهها با توجه به عدم تمایل شرکتهای بینالمللی به پوشش بارهای منشأ ایران و روسیه را مرتفع کند.
شرکتهای ایرانی نیز اقداماتی را برای تسهیل حمل و نقل محمولههای حملشده از روسیه، چه از طریق دریا یا از طریق راهآهن، برای کاهش تاخیرها انجام دادهاند.
در پی درخواست های متعدد طرف هندی مبنی بر گنجاندن رسمی بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب (INSTC)، مقامات ایرانی به دبیرخانه INSTC اطلاع دادند که بندر چابهار اکنون بخشی از مسیر حمل و نقل دریایی، جاده ای و ریلی شمال –جنوب تلقی می شود. در قرارداد اصلی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب که در سال ۲۰۰۲ امضا شده است، این کریدور تمامی بنادر و شبکه های حمل و نقل در خاک ایران را پوشش می دهد.
به گفته یک منبع آگاه، در روزهای اخیر فوریت فزاینده ای برای استفاده از INSTC در میان صادرکنندگان روسی برای انتقال کالاهای خود به هند، به خصوص در حال حاضر که نمی توان از مسیرهای سنتی از طریق دریای سیاه و کانال سوئز استفاده کرد، وجود دارد. مسیر ولادی وستوک نیز برای اکثر کالاها کارآمد یا مقرون به صرفه نیست و این دلیل دیگری برای تمرکز بر کریدور ترانزیتی شمال-جنوب است.
سازمان بنادر و دریانوردی ایران اخیراً اعلام کرده است که جابجایی کالا در چابهار در سه ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.