جدیدترین مطالعه در زمینه کربن زدایی نشان می دهد که صنعت حمل و نقل دریایی برای رسیدن به اهداف سبز سازمان جهانی دریانوردی، مسیر طولانی تری را پیش رو دارد.
این مطالعه ۸۰ صفحهای برگرفته از نظرات شرکتکنندگان و محققان شرکت های بزرگ، از جمله Hapag-Lloyd، Carnival و شورای جهانی اقیانوس است. نویسندگان با درنظر گرفتن سه سناریوی کربن زدایی جهانی، به بررسی جزئیات دقیق مسیر پیش رو و رسیدن به سوخت های سبز پرداخته اند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که در هر سه سناریو، حتی در خوشبینانهترین حالت، به اقدامات وهمکاری بیشتر بخش های حمل و نقل دریایی نیاز است.
ریستو پنتیلا؛ رئیس دفتر نوردیک وست در یک میزگرد در کنفرانس اقیانوس سازمان ملل متحد، گفت: نتیجه اصلی پروژه ما چندان خوشایند نبود، اینکه حتی در بهترین حالت ممکن، ما به هدف سازمان جهانی دریانوردی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به نصف تا سال ۲۰۵۰ نخواهیم رسید. این امید وجود دارد که ما همچنان بتوانیم در دراز مدت به این هدف نزدیک شویم، اما رسیدن به این مهم به کار و تلاش زیادی نیاز دارد.
برای تغییر این مسیر و تسریع روند، پیشنهاد اولیه این مطالعه، مقابله با کربنزدایی بهطور جامع و مشترک به همراه جلوگیری از ایجاد شکاف در تلاشهای گسترده بازیگران صنعت دریانوردی از جمله، شرکت های کشتیرانی، مالکان کشتی، سرمایهگذاران، تأمینکنندگان سوخت، بنادر و سایر ذینفعان است. برای شروع، ارائه یک هدف شفاف همراه با مکانیسم های قابل پیش بینی مبتنی بر بازار برای قیمت گذاری کربن به همه بخش های صنعت دریانوردی کمک می کند.
بزرگترین معضل شناسایی شده در این مطالعه نیاز به ایجاد یک زنجیره تامین برای سوخت های سبز است که نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارد. با این حال، این مطالعه دهها راه حل دیگر ازجمله مشحص کردن مسیرهای بهبودیافته، مسیریابی مناسب، استفاده از نیروی محرکه باد و بسیاری موارد دیگر را برای قدم گذاشتن در این مسیر پیشنهاد داده است.
نتایج این مطالعه حاکی از آن است که روند ژئوپلیتیک فعلی که بر موضوع تامین غذایی و امنیتی تمرکز دارد، به نفع کربنزدایی در این صنعت نیست و کشتیرانی را به هدف خود نزدیکتر نمیکند. نزدیکتر شدن به اهداف سازمان جهانی دریانوردی نیازمند تلاشهایی همه جانبه در راستای کربن زدایی قویتر از آنچه در حال حاضر پیشبینی میشود، است.