بر اساس آخرین داده های شاخص تجارت، روند واردات و صادرات اروپا در ماه گذشته تحت تاثیر ازدحام کشتی های کانتینری در دریای شمال با کاهش روبرو بوده است.
بر اساس تحلیل این موسسه، بیش از دو درصد از ظرفیت بار جهانی در حال حاضر در دریای شمال متوقف شده است. کشتی هایی که به دلیل ازدحام غیرمعمول و طولانی نمی توانند به موقع بارگیری و تخلیه شوند.
بر اساس آخرین به روز رسانی داده های شاخص تجارت کیل، تجارت جهانی در ژوئن ۰.۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. با این حال، اروپا ضعیف ترین نتایج را نشان می دهد. آلمان با افزایش ۲.۵ درصدی واردات با کاهش جزئی در صادرات مواجه است.
وینسنت استامر؛ رئیس شاخص تجارت کیل گفت: در حال حاضر پایان ازدحام در حمل و نقل کانتینری بنادر اروپا قابل پیش بینی نیست. باوجود صف های طولانی در گذشته در بندر شانگهای، روند کنونی ازدحام در دریای شمال چندان غیرمنتظره نبوده است. برای آلمان و اتحادیه اروپا، این امر عمدتاً بر تجارت خارجی، بهویژه با آسیا که صادر کننده لوازم الکترونیکی مصرفی، مبلمان یا منسوجات به اروپا است، تأثیر میگذارد.
تحلیلگران کاهش شدید حجم واردات از آسیا به اروپا را به عنوان شاخصی از تأثیر بالقوه بر تجارت در اروپا مدنظر قرار داده اند. طبق جدیدترین گزارش شاخص کیل، در حال حاضر میزان تردد کشتی های کانتینری بیش از ۲۰ درصد کمتر از آنچه در شرایط عادی انتظار میرود، است. یک عامل تعیین کننده می تواند اثرات منفی قرنطینه شانگهای در ماه های گذشته باشد که به دلیل طول سفر ۴۰ روزه از چین به اروپا، اثرات آن هم اکنون آشکار شده است.
شاخص تجارت کیل جریان های تجاری (واردات و صادرات) ۷۵ کشور و منطقه در سراسر جهان، اتحادیه اروپا و تجارت جهانی را به طور کلی تخمین می زند.