نیاز به تامین سوخت های سبز و انرژی های تجدیدپذیر برای آینده صنعت دریانوردی انکار ناپذیر است و فعالان بخش دریایی در رسیدن به این مهم نقشی کلیدی دارند.
پروفسور استیفان اولرایش؛ کارشناس صنعت انرژی در دانشگاه علوم کاربردی Biberach می گوید: نیاز به انرژی سبز در صنعت دریانوردی در آینده بسیار حیاتی خواهد بود. برای دستیابی به هدف انتشار کربن صفر در سال ۲۰۵۰، صنعت دریانوردی ممکن است مجبور باشد سالانه ۳۰۰۰ تراوات ساعت برق تجدیدپذیر برای تولید هیدروژن سبز، به عنوان عنصر کلیدی آمونیاک سبز و متانول سبز، تامین کند. این معادل کل تولید انرژی تجدیدپذیر فعلی در جهان است.
بر اساس این گزارش، نیاز به عرضه فوقالعاده انرژی های سبز یک فرصت بزرگ اقتصادی بهویژه برای کشورهای درحال توسعه در جهان است. برای استفاده از این فرصت، «تاسیسات سوخت هیدروژن و و تامین سوخت کربن صفر باید برای اطمینان از دسترسی به یک بازار بسیار رقابتی ایجاد شود، و سیاستهای صادراتی و موافقتنامههای تجاری جدیدی نیز در این خصوص تنظیم شود.
این گزارش خاطرنشان کرد که الجزایر، آرژانتین، استرالیا، شیلی و مراکش در حال حاضر در حال توسعه رویکردهای سیاستی و شناسایی پروژه های بالقوه در زمینه تامین سوخت های جایگزین هستند.
اقتصاد جهانی نیز باید در همین حین به سمت سوختهای بدون کربن حرکت کند و به ۱۸ برابر ظرفیت فعلی نیروگاههای انرژی های تجدیدپذیر برسد. برای رسیدن به این موقعیت، مکانهای با پتانسیل بالا در آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه – با باد فراوان، انرژی خورشید یا هر دو – میتوانند هیدروژن را در مقیاس بزرگ و هزینه کم تولید کنند.
به گفته پروفسور اولرایش، با ۱۰۰۰۰ تراوات ساعت پتانسیلی که برای تولید سوخت کربن صفر در نزدیکی خطوط ساحلی قرار دارد، اگر مالکان کشتی و بنادر دریایی بتوانند سرمایه گذاری کافی برای نیازهای حمل و نقل در بازار جهانی انرژی را تامین کنند، “فرصت بزرگی برای بازگشت به شرایط ایده ال” وجود خواهد داشت.
استوارت نیل؛ مدیر استراتژی و ارتباطات در اتاق بینالمللی کشتیرانی گفت: کشتیرانی یک عامل کلیدی برای انتقال انرژی در سطح جهانی خواهد بود. در مورد حرکت جهانی به سوی سوخت های بدون آلایندگی خارج از کشتیرانی صحبت های زیادی شده، اما آنچه ما دریافتیم این است که یک فرصت فوق العاده برای همه بخش های حمل ونقل به ویژه صنعت دریانوردی وجود دارد.