مرینپرس
مراسم بزرگداشت روز دریانوردی در حالی برگزار شد که مسئولان بلند پایه حوزه دریایی ارتش، سپاه، سازمان بنادر، وزارت راه، انجمن های صنفی، اتحادیه کشتیرانی ، وزارت تعاون و رفاه اجتماعی و شیلات کشور در آن حضور داشتند.
به گزارش خبرنگار مرینپرس ، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در این مراسم ضمن اشاره به همبستگی مقتدرانه بخشهای مختلف نیروی دریایی کشوردر تمامی حوزهها، گفت: اقتدار نیروی دریایی و دریانوردی کشور در سایه حمایتهای مقتدرانه رهبر انقلاب اسلامی شکل گرفت و نمونه بارز آن در توقیف اخیر نفتکشهای کشورهایی است که نفتکشهای حامل سوخت ایرانی تعرض کردند.
او با بیان این که توقیف دو نفتکش ایرانی در آبهای خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه انجام شد، افزود:پیش از این یونانیها نفتکش ما را به سواحل این کشور بردند و نفت آن را خالی کردند و با پررویی دادگاه حکم به توقیف آن داد.
فرمانده نیروی دریایی سپاه، ایران را کشوری ذوالبحر و دارای دریای شمال و جنوب در آن عنوان کرد و افزود: ما جزایر راهبردی در خلیج فارس داریم که مانند ناو هواپیمابر غرق شدنی نیستند.
وی با اشاره به حمایت و پشتیبانی رهبر معظم انقلاب از توقیف نفتکش آنها در آبهای خلیج فارس افزود: در یک زمان و یک لحظه اما در دو جغرافیای متفاوت در شرایط نامساعد جوی با سرعت وزش ۲۷ نات که بالگرد امکان راپل نداشت این دو نفتکش را توقیف کردیم. یکی از آنها در هرمزگان و دیگری در استان بوشهر بود.
سردار دریایی سپاه با تاکید بر دریافت ۴ هزار پیام مردمی در پی توقیف کشتی استینا یادآور شد: علاوه بر حمایت مردم یکی دیگر از عوامل اقتدار ما نیروی دریایی قدرتمند ما است که در مقابل دشمن ایستاده است.
تنگسیری دیگر عامل اقتدار نیروی دریایی سپاه را دانش بنیان بودن اقتصاد دریایی دانست و گفت: قایقهای پرسرعت سپاه امروز در داخل ساخته میشوند. دو فروند نفتکش تولید داخل به ونزوئلا تحویل دادیم.
به گفته وی امروز در تنگه هرمز و به عنوان نمایندگان مردم هر شناوری تردد میکند از آنها سوال میکنیم و آنها پاسخ میدهند؛ مجبورند جواب بدهند چون آبراهه ورودی و خروجی در اختیار ما است.
نیروی دریایی ارتش با کجخلقی دریایی مقابله میکند
شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در همایش گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با گرامیداشت دریانوردان جان باخته سانحه سانچی گفت: این دریانوردان تا آخرین لحظه جان خود ایستادند گرچه میدانستند جان خود را فدا خواهند کرد.
وی با اشاره به اسکورت مستقیم و غیرمستقیم کشتیهای تجاری توسط ناوشکنهای نیروی دریایی ارتش افزود: این در حالی است که نیروهای ما در اقیانوس هند و نزدیکی دشمنان مستقر هستند و با اقتدار امنیت را برقرار میکنند.
دریادار ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود با یاداوری این مهم که سربازان مردم در نیروی دریای ارتش با هرگونه کج خلقی دریایی با اقتدار مبارزه میکند. کمک رسانی سربازان نیروی دریایی ارتش به سایر شناورهایی که در دریا گرفتار میشوند قابل تقدیر است اگرچه شناورهای آن کشور در محل حضور دارند اما اقدامی در یاری هموطنان خود نکرده و این نیروهای دریایی با غیرت ایرانی هستند که به آنها کمک می کنند.
امیرسردار ایرانی با تاکید بر اینکه سربازان نیروی دریایی ارتش در هر اقیانوسی که لازم باشد حاضر میشوند تصریح کرد: ایرانیها فقط و فقط حافظ صلح هستند و خواهان جنگ نیستند جز در مواقعی که دشمنان کشور ما بیش از قد و قواره خود سخنی بر لب جاری کنند.
محمدرضا مدرس خیابانی نیز درادامه همایش گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه حضور کشتیرانی کشورمان در اقصی نقاط دنیا سبب میشود تا قدرت دریایی ایران به رخ قلدران و مدعیان ابرقدرت در دنیا کشیده شود، گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران چهاردهمین شرکت کشتیرانی دنیا است که محمولههای کانتینری، فله و جنرال کارگو را حمل کرده و در زمینه بانکرینگ نیز به رغم تمامی تحریمها و محدودیتها و در دوران فراگیری کووید نوزده فعال بوده و هست.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به شکسته شدن رکورد جابجایی کالا در سال گذشته در زمان پاندمی کروان اشاره داشت و تاکید داشت: سال گذشته ۲۷ میلیون تن کالا از طریق بخش حمل ونقل دریایی جابجا شد که نسبت به سال قبل آن ۴۱ درصد رشد نشان داد.
مدرس خیابانی با بیان این مطلب که به حمل این محمولهها با ۱۴۶ فروند کشتی اقیانوسپیما انجام گرفت، افزود: انتظار میرود در سال جاری نیز رکوردهای خوبی شکسته شود به گونهای که سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشتهایم.
وی در ادامه سخنان خود در همایش روز دریانورد با اشاره به این مهم که در سال ۱۳۹۸ تعداد ۶۷۰ نفر از دریانوردان ما خارجی بودند که در سال ۱۴۰۰ به ۳۸۰ نفر کاهش یافت اما با افتخار می توان اعلام کرد، تمامی دریانوردان حاضر بر عرشه شناورهای ما از اتباع ایرانی هستند.
مدیرعامل کشتیرانی با بیان اینکه ۸۰۰ نفر از علاقه مندان به دریانوردی سال گذشته در کشتیرانی جمهوری اسلامی جذب شدند، گفت: در دو سال گذشته با وجود مشکل کووید نوزده اقدامات خوبی در حوزه کشتیرانی صورت گرفت اما با کاهش این بیماری بار دیگر امکان همراهی خانوادههای دریانوردان در سفرهای تجاری فراهم شد.
او به قرارداد خرید ۴ فروند شناور برای کشتیرانی دریای خزر اشاره کرد و ادامه داد: برای ساخت دو فروند شناور رو- رو و دو فروند شناور جنرال کارگو با سازنده داخلی به توافق رسیدهایم و قرارداد ان نیز در چند ماه گذشته به امضا رسید و ظرف دو سال آینده به کشتیرانی تحویل خواهد شد. با تحویل این کشتیها ۱۶ درصد به ظرفیت کشتیرانی خزر افزوده میشود.
خرید ۴ فروند شناور اقیانوس پیما و تعمیر همه کشتیها در کارگاههای کشتی سازی داخلی
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در سال سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین، شرکتهای فناوری ما با همکاری شرکتهای دانش بنیان داخلی مانع هرگونه حمله سایبری و خرابکارانه به زیرساختهای ارتباطاتی کشتیرانی شدند.
کشتی ایرانی توقیف شده در یونان آزاد شد
علیاکبر صفایی نیز مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد با بیان اینکه کشتی ایرانی توقیف شده در یونان آزاد شده است، گفت: این کشتی در حال حرکت به سمت کشتی خارجی برای دریافت محموله نفتی خود به صورت کشتی به کشتی است.
او با اشاره به دزدیهای دریایی طی سالهای اخیر و حضورمقتدرانه نیروهای دریایی سپاه و ارتش در جهت رفع این مساله تاکید داشت: در حال حاضر نیروهای نظامی دریایی کشور امنیت تمام شناورهای داخلی و خارجی را تأمین میکنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دریانوردان ایرانی در سالهای گذشته تحت تحریمها و مخاطرات متعدد با شجاعت و رشادت به فعالیت خود ادامه دادهاند. در کشور به ۵ هزار نیروی افسر در بخش کشتیرانی نیاز هست، با توسعه بخش آموزش باید برای رفع نیاز نیروی انسانی متخصص اقدام شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یکی دیگر از نیازهای جدی بخش کشتیرانی کشور را نوسازی و توسعه ناوگان دانست و گفت: در حال حاضر برای توسعه و نوسازی ناوگان به ساخت و خرید ۱۵۰ فروند شناور در سال نیاز است تا تجارت دریایی کشور پویا شود. اما کشتیرانی ملی یکی از ابزارها و مؤلفههای اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است که باید نسبت به توسعه آن اقدام کرد.
صفایی به بازیابی کریدور شمال- جنوب با توجه به نیاز در همکاری با روسیه، گفت: به همین منظور در دریای خزر باید ناوگان در بخشهای مختلف به ویژه کشتیهای رو- رو افزایش ظرفیت پیدا کند چرا که بخش زیادی از تجارت دریایی به توسعه این ناوگان منوط میشود
صفایی با بیان اینکه هر دریانوردی برای حضور در حوزه دریایی باید از دانشگاه به این بخش راه پیدا کند، گفت: با وجود ظرفیتهای خالی دانشگاههی در بخش آموزش عالی کشورمان متاسفانه تعداد پذیرفته شدگان در رشته های دریانوردی قبل توجه نیست چراکه از ظرفیت اموزشی برای تربیت دریانوردان جوان به خوبی استفاده نمیشود.