سوخت کم سولفور داخلی برای ناوگان تجاری دریایی جمهوری اسلامی ایران تولید و تامین شد.
محسن فاخری، مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم، با اشاره به تولید سوخت کمسولفور داخلی با همکاری شرکتهای دانشبنیان، خبر داد و گفت: پروژه سوخت رسانی(بانکرینگ) بندر سلخ قشم، با صدور تصویبنامه خاص هیات وزیران در میانه دهه ۱۳۸۰ به مرحله اجرا درآمده است.
وی میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در پروژه سوخت رسانی(بانکرینگ) سلخ قشم را بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: هم اکنون علاوه بر احداث زیرساخت ها، نسبت به اخذ مجوزها و گواهینامه های بین المللی مربوطه نیز اقدام شده است.
این در حالی است که مطالعات اولیه و امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادی و فنی از ابتدا با هدف ایجاد زیرساختهای لازم جهت تولید، بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تأمین ترابری دریایی با ظرفیت ۴ میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره سازی) و فرا ساحلی(بندر و اسکله) بـه انجـام رسـیده بود.
فاخری افزود: به منظور امکان بهره برداری از طرح، بلافاصله در سال ۱۳۹۳ همزمان با اجرای تاسیسات مجموعه ذخیره سازی نسبت به اجرای بخش فراساحلی اقدام شده است؛ به طوریکه با اتمام بخش مخازن و تاسیسات مربوطه، بخش فراساحلی بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گفته فاخری بخش ساحلی طرح سوخت رسانی در زمینی به مساحت بیش از ۱۲ هکتار (شامل ۱۰ مخزن نگهداری فرآوردههای نفتی به حجم ۵۲۶۰۰ متر مکعب، بیش از ۱۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تأسیسات دوشهای تخلیه تانکرهای حامل سوخت سنگین و گازوئیل، تأسیسات بلندینگ و بویلر روغن داغ و…) ایجاد و در انتهای سال ۱۳۹۵ تکمیل شده است.
وی با اشاره به اینکه بخش فراساحل این طرح با هدف احداث اسکله و موج شکن در مجاورت سایت خشکی و مخازن و در جهت تکمیل مسیر انتقال سوخت و پهلوگیری ایمن شناورها، دارای حوضچه آرامشی به مساحت بیش از ۶۰ هکتار شامل دو شاخه موج شکن (موج شکن اصلی به طول ۱۶۰۰ متر و موج شکن فرعی با ۷۰۰ متر طول) است، خاطر نشان کرد: هم اکنون یک پست اسکله برای پهلوگیری شناورها با ظرفیت بار ۱۰ هزار تن(DWT) طراحی و اجرا شده است که با عمق آبخور ۸.۵ متـر بـدون نیـاز بـه لایروبـی، قابلیت پهلودهی شناورهای سوخت رسان (با کمک ۴ دلفین و ۸ بولارد) را دارد.