روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی

معاون وزیر حمل و نقل روسیه با اشاره به اینکه باید حداکثر بار از دریای خزر به بنادر ایران برسد، گفت: عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی…



معاون وزیر حمل و نقل روسیه با اشاره به اینکه باید حداکثر بار از دریای خزر به بنادر ایران برسد، گفت: عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی و تسهیل تخلیه بار در دریای خزر در دستورکار قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، دیمیتری زورئوف استانیسلاوویچ که در صدر هیاتی متشکل از نمایندگان سازمان های مربوط به حمل و نقل و لجستیک، انجمن حمل و نقل جاده ای بین المللی و نمایندگان تجارت روسیه به تهران سفر کرده است، در نشست بررسی توسعه همکاری های دریایی و بندری ایران و روسیه با حضور علی اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و هیاتی از مسئولان بنادر و انجمن های صنفی دریایی و بندری ایران ، با اشاره به اینکه فعالیت های اقتصادی کریدور شمال جنوب را از مسیر دریایی، جاده ای و ریلی مدنظر قرار داده ایم، اظهار داشت: برای توسعه همکاری ها، خرید و استفاده از امکانات بنادر یا اجاره زمین برای ساخت ترمینال های کانتینری در سواحل دریای خزر و دریای هند از مواردی است که مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ادارات دریایی روسیه توافق کرده اند که این بنادر را مورد بازدید قرار دهند و درخواست دارم این مسئله در آینده نزدیک مدنظر قرار گیرد تا حداکثر اسناد را به دست آوریم و در  سال ۲۰۲۲ تمامی مدارک لازم را به امضا برسانیم و راه مالی آن را نیز تعیین کنیم.

معاون وزیر حمل و نقل روسیه با بیان اینکه طرف ایرانی در تامین مالی بندر آستراخان همکاری می کند، عنوان کرد: ما نیز قصد داریم در سمت روسیه این کار را انجام دهیم تا فعالیت ها بهتر پیش برود و در این زمینه عقب نمانیم.

زورئوف استانیسلاوویچ با اشاره به اینکه تامین مالی از سوی ایران در بندر آستراخان برقرار شده است، خاطر نشان کرد: خوشبختانه فعالیت های اداری پشت سر گذاشته شده و فعالیت های اجرایی و عملی در حال انجام و اگر روسیه نیز بتواند به ایران برسد و در بندر دریای هند اجاره یا ساخت و ساز را مدنظر قرار دهد، اتفاق خوشایندی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه به منظور افزایش حمل و نقل دریایی خزر برخی اقدامات به منظور عمیق سازی دریا در حال انجام است، گفت: برخی اقدامات مربوط به حوزه بندری است تا تخلیه بار تسهیل شود و باید بدانیم این اقدامات مورد نیاز است.

این مقام روسی ادامه داد: در عین حال به توسعه بندر آستراخان خواهیم پرداخت و در این رابطه آماده خرید کشتی های جدید هستیم و سوبسیدها به شرکت های خصوصی و نیز به فعالان حمل و نقل دریایی اختصاص می یابد.

وی افزود: برای اینکه حداکثر بار به بنادر ایران در دریای خزر برسد تا زمان آماده شدن مسیرهای ریلی، مسیرهای دریایی وظیفه مهمی در این راستا دارند.

معاون وزیر حمل و نقل روسیه با بیان اینکه اگر کشتی ها با بار کامل به ایران بیایند و به روسیه بروند، اتفاق بسیار مهمی رخ داده است، گفت: در برخی بخش ها به این هدف رسیده ایم و طی سال ۲۰۲۳  از دریای خزر تا دریای ولگا این امر محقق خواهد شد.

استانیسلاوویچ در پایان بیان کرد: سطح دریای خزر در حال افت است و آمادگی داریم با طرف ایرانی همکاری کنیم تا در قسمت عمیق سازی اقدامات به خوبی پیش برود.

منبع

بازدید: 322

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *