بندر روتردام طرح آزمایشی تامین نیروی برق هیدروژنی ساحلی برای کشتی های متردد به این بندر را با موفقیت به پایان رساند.
این آزمایش به صورت پایلوت به منظور افزایش استفاده از نیروی مبتنی بر ساحل در بندر است و بخشی از مشارکت بین شهرداری روتردام و اداره بندر روتردام محسوب می شود. در صورت استفاده از نیروی مبتنی بر ساحل، خدمه دیگر نیازی به راه اندازی دیزل ژنراتورهای داخل کشتی و شناور نداشته و در نتیجه آلودگی هوا و صدا کاهش پیدا می کند.
در طول مرحله آزمایشی این طرح، فاکتورهای مختلف در طی یک دوره پنج ماهه از طریق آزمایش های واقعی مورد بررسی قرار گرفته و داده های مصرف برق جمع آوری و میزان انتشار آلایندگی و صدا اندازه گیری شد. آزمایش ها نشان می دهد که از نظر فنی، تامین نیروی ساحلی برای شناورهای دریایی با امکان جابجایی قابل اجرا است.
تامین انرژی مبتنی بر ساحل فرآیندی پیچیده است، زیرا مصرف برق زیاد دارد و کشتیهایی که در بنادر مختلف تردد میکنند، در بسیاری موارد اتصالات مناسبی برای استفاده از نیروی برق ساحلی ندارند. به عنوان بخشی از برنامه تامین انرژی مبتنی بر ساحل، روتردام با سایر بنادر به منظور ایجاد استانداردهای اتصال برای کشتی های دریایی در ابعاد مختلف همکاری می کند.
علاوه بر این، بنادر کانتینری روتردام، آنتورپ، برمن، هامبورگ و هاروپا (شامل لو هاور) برنامههای خود را برای تامین برق مبتنی بر ساحل هماهنگ کرده که منجر به استانداردسازی، کاهش هزینهها و تسریع در استفاده از این سیستم در بنادر خواهد شد.