گاز طبیعی زیستی، یک سوخت تکامل یافته از LNG سنتی است که به عنوان گزینه ای با آلایندگی کربن صفر در صنعت دریانوردی در کانون توجه قرار گرفته است.
گاز طبیعی زیستی با کربن خنثی را می توان در مخازن سوخت موجود ذخیره کرد و با LNG سنتی بدون نیاز به تغییر در کشتی ترکیب کرد. امکان ترکیب bioLNG با LNG سنتی به اپراتورهای کشتی اجازه می دهد تا سوخت با کربن کمتری را مطابق با الزامات انتشار گازهای گلخانه ای به طور عمده تولید کنند.
گاز طبیعی زیستی همچنین میتواند بدون نیاز به تغییر برای زیرساختهای تامین و حمل، ذخیرهسازی شود. این بدان معناست که می توان آن را بدون سرمایه گذاری عمده و اضافی در زنجیره تامین، به عنوان سوخت های جایگزین معرفی کرد. دانشی که متخصصان دریانوردی در طول بیش از ۵۰ سال در مورد نحوه نگهداری، حمل و نقل و ذخیره سازی ایمن LNG به دست آورده اند، به گاز طبیعی زیستی نیز قابل انتقال است.
سازندگان موتور های کشتی در حال حاضر در حال طراحی و ساخت موتورهای LNG دوگانه سوز هستند که علاوه بر استفاده از LNG سینتتیک زیستی و تجدیدپذیر، قادر به استفاده از بسیاری از سوخت های آینده خواهند بود. این امر به نفع سرمایه گذاری های کلان که امروزه توسط صاحبان کشتی انجام می شود، خواهد بود. علاوه بر این، سازندگان موتور بر توسعه موتورهای کارآمدتر متمرکز هستند که مشکل نشت متان را نداشته باشد. در جدیدترین موتورهای پرفشار، راندمان به جایی رسیده است که نشت متان عملاً از بین رفته است. با افزایش دسترسی به سوختهای LNG تا سال ۲۰۳۰، پیشرفتهای فناوری شاهد حذف گازهای متان در موتورهای پرفشار و کمفشار با سوخت LNG خواهند بود.
سفارش ها برای کشتی های جدید با سوخت LNG در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسیده است. طبق داده های DNV، این تعداد در حدود۲۴۰ کشتی نسبت به سال قبل افزایش داشته است که بیشتر از مجموع چهار سال گذشته نیز است. این روند در اوایل سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته و ۴۰ کشتی دیگر با سوخت LNG نیز فقط در ژانویه سال ۲۰۲۲ سفارش داده شده است.
گاز طبیعی زیستی در حال حاضر به صورت تجاری در اروپا در دسترس است. بزرگترین کشتی جهان با سوخت LNG، Jacques Saade، در اوایل سال ۲۰۲۰ هنگام سوختگیری در روتردام، از ترکیب ۱۳ درصدی گاز طبیعی زیستی استفاده کرد.
در نهایت، کشتیرانی احتمالاً به تنوعی از سوختهای جایگزین نیاز دارد تا بتواند مسیر کربنزدایی را با موفقیت طی کند. LNG و مسیر پیش رو، بخش اصلی سبد متنوع سوخت های آینده خواهد بود. تکامل از LNG به گاز طبیعی زیستی و در نهایت به LNG مصنوعی تجدیدپذیر یک گزینه ایمن، پایدار و عملی است که به مالکان و اپراتورهای کشتی اجازه میدهد تا کاهش انتشار گازهای گلخانهای را آغاز کنند.