طبق پیش بینی ها، اختلالات مداوم در زنجیره تامین و تورم در کشورهای غربی از عوامل کند شدن روند تجارت جهانی دریایی در سال ۲۰۲۲ است.
به طور کلی، ارزش تجارت جهانی دریایی در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۲۸.۵ تریلیون دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵ درصد و نسبت به سطوح قبل از همه گیری سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳ درصد افزایش داشته است.
حمل و نقل کانتینری در سال ۲۰۲۱ به میزان قابل توجه ۱۹۰ میلیارد دلار رسید تا به سودآورترین بخش تجارت دریایی تبدیل شود. برخی از تحلیلگران بر این باورند که تا پایان سال ۲۰۲۲، این میزان می تواند به بالای ۵۰۰ میلیارد دلار برسد.
با این حال، پیشبینی میشود که رشد تجارت بینالملل دریایی در سال ۲۰۲۲ متوسط باشد. طبق پیشبینی اقتصادی ۲۰۲۲ صندوق بینالمللی پول، رشد اقتصادی کندتر به دلیل تورم مداوم در غرب و نگرانیهای مربوط به بخش املاک و مستغلات چین از عوامل کند شدن روند تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ است.
علاوه بر این، اختلالات مداوم در زنجیره تامین، شرکتهای بزرگ را وادار کرده است تا شبکههای تامین خود را مجددا تنظیم و تدوین کنند. تلاش ها برای کوتاه کردن زنجیره تامین و تنوع بخشیدن به تامین کنندگان می تواند بر الگوهای تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ تاثیر بگذارد.
در کوتاه مدت، صنعت کشتیرانی کاهش سطح تجارت بین المللی را به دلیل هجوم کانتینرهای خالی احساس خواهد کرد. Sea-Intelligence در آخرین گزارش هفتگی خود خاطرنشان کرد که وقتی زنجیرههای تامین جهانی عادی شوند، چالش مقابله با تعداد بیش از حد کانتینرهای خالی وجود خواهد داشت؛ همچنین به طور بالقوه حجم بالایی از ۳.۵ میلیون کانتینر خالی تنها در مسیر اقیانوس آرام ایجاد می شود. این امر باعث ایجاد مشکلات ترافیکی گسترده در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و در سال ۲۰۲۳ در پایانه ها و همچنین انبارهای کانتینری خواهد شد.
طبق برآورد لارس جنسن، مدیر عامل شرکت مشاوره کشتیرانی Vespucci Maritime، در حال حاضر، تقریباً ۱۱ درصد از ناوگان کانتینری جهانی در بنادر در انتظار تخلیه هستند.