مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای توسعه بندر چابهار، آماده پذیرش هر نوع سرمایه گذاری خارجی به خصوص از کشورهای منطقه و همچنین کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا هستیم.
به گفته وی، کشور باید به بنادری که بالای ۱۸ متر عمق دارند و در آنها ۳ الی ۴ گنتری کرین(جرثقیل دروازهای) به صورت همزمان میتواند عملیات تخلیه و بارگیری از کشتی را انجام دهد، مجهز شوند. اگر این اقدام انجام نشود، بازار از دست خواهد رفت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به ظرفیت بندر چابهار برای پذیرایی از کشتیهای بسیار بزرگ، تصریح کرد: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی و عمیقترین بندر کشور است و اسکلههای فاز دوم این بندر میتوانند از کشتیهای بسیار بزرگ پشتیبانی کنند.
وی خاطرنشان کرد: عملیات روسازی و تجهیز دو اسکله ۴۵۰ متری با عمق ۱۸ متر که به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد، میتواند تا سال آینده به اتمام برسد. این به آن معنی است که اگر ایران بتواند سرمایه لازم برای پیشبرد طرح توسعه بندر چابهار را فراهم کرده و فاز دوم را طبق زمانبندی به اتمام برساند، سال آینده صاحب بندری خواهد شد که قابلیت پشتیبانی از کشتیهای بسیار بزرگ را دارد.
آقایی گفت: آماده پذیرش هر نوع سرمایه گذاری خارجی به خصوص از کشورهای منطقه و همچنین کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا هستیم و در میان این کشورها، چین بسیار برای ما مهم است، در این رابطه مکاتباتی نیز انجام شده و انتظار داریم تجار چینی با سرمایهگذاری در بندر چابهار، منافع این کشور و همچنین ایران را تامین کنند.