استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت دریایی

طرح جدید تولید هیدروژن بر روی کشتی ها و استفاده از آن به عنوان سوخت دریایی می تواند در کاهش انتشار آلاینده ها از اهداف سازمان جهانی دریانوردی…



طرح جدید تولید هیدروژن بر روی کشتی ها و استفاده از آن به عنوان سوخت دریایی می تواند در کاهش انتشار آلاینده ها از اهداف سازمان جهانی دریانوردی فراتر برود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از مرین بلاگ، گروهی از شرکت‌های پیشرو در صنعت دریایی به دنبال توسعه راه‌حلی هستند که معتقدند هیدروژن را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی به گزینه‌ای مناسب برای سوخت دریایی تبدیل می‌کند. تهیه هیدروژن از LNG در کشتی‌ها در کنار جذب کربن، میزان انتشار آلاینده های کربنی را به قدری کاهش می دهد که از اهداف سازمان جهانی دریانوردی در سال ۲۰۵۰ برای کاهش ۷۰ درصدی انتشار کربن نیز فراتر می‌رود.

این طرح مبتنی بر ترکیب LNG با بخار برای تولید هیدروژن و CO2 است. هیدروژن در ترکیب با گاز طبیعی در موتورهای احتراق داخلی یا پیل‌های سوختی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین دیگر نیازی به ذخیره‌سازی هیدروژن در داخل کشتی وجود نخواهد داشت. 

‏CO2 با استفاده از جریان برودتی LNG که به هر حال به عنوان سوخت استفاده می شود، تبدیل به مایع می شود و سپس در خشکی دفع می شود.

به گفته این شرکت ها، مشکلات و هزینه در مورد تولید، توزیع و ذخیره سازی هیدروژن تاکنون علاقه صنعت دریانوردی را به استفاده مستقیم از هیدروژن به عنوان سوخت دریایی محدود کرده است. با این حال، با تولید هیدروژن در کشتی و استفاده از LNG، گزینه مناسبی جهت استفاده به عنوان سوخت دریایی در پیش روی شرکت های حمل و نقل دریایی قرار خواهد گرفت.

تجهیزات لازم برای این طرح را می توان به راحتی روی عرشه یک کشتی تجاری نصب کرد و در کنار آن تنها راهکاری برای ذخیره سازی LNG مورد نیاز خواهد بود.

منبع

بازدید: 478

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *