بزرگترین بنادر پاکستان را بشناسید



بنادر پاکستان، که در امتداد دریای عرب واقع شده اند به جهت مسایل اقتصادی و سیاسی اهمیت بسزایی دارند، اکثر این بنادر ضمن پذیرش کشتی های پاناماکس و پست پاناماکس، می توانند خدمات ماهیگیری را هم ارایه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، پاکستان دارای 1046 کیلومتر خط ساحلی در امتداد دریای عرب بوده و چندین بندر بزرگ و کوچک در منطقه ساحلی خود دارد. بندر کراچی، بندر محمد بن قاسم و بندر گوادر برخی از بنادر مهم پاکستان هستند. بندر گوادر پاکستان یکی از عمیق ترین بنادر دریایی در جهان است و به دلیل موقعیت استراتژیک خود اهمیت زیادی دارد. بندر کراچی نیز شلوغ ترین بندر پاکستان و قطب اقتصادی این کشور محسوب می شود؛ در ادامه با بزرگترین بنادر پاکستان آشنا می شوید.

 

1. بندر کراچی

بندرگاه کراچی، بندر بزرگ دریایی عمیق پاکستان است که در امتداد سواحل دریای عرب این کشور واقع شده است. این بندر متعلق به وزارت امور دریایی پاکستان بود و توسط Trust Port Karachi (KPT) اداره می شود. نزدیک به 60 درصد از محموله های ملی پاکستان در این بندر تخلیه و بارگیری می شود. بندر کراچی یک بندر طبیعی است که از اوایل قرن هجدهم فعالیت خود را آغاز کرده است. امروزه این بندر در مجموع 41 اسکله به طول 32 کیلومتر دارد که در دسترس کشتی های تجاری قرار می گیرد. عمق پای اسکله در این بندر به 16 متر می رسد. این بندر مدرن در سال 1854 در سواحل پاکستان افتتاح شد اما به تدریج از طریق جاده ها و پل ها در سرزمین اصلی ادغام شد. دلیل اصلی اهمیت کراچی نزدیک بودن آن به تنگه هرمز و کانال سوئز است. این بندر سالانه 65.25 میلیون تن بار و 1.56 میلیون TEU جابجایی داشته و با یک کانال 11 کیلومتری برای کشتی های ورودی و 2 منطقه برای تردد در اسکله های غرب و شرق ساخته شده است. ترمینال کانتینری بین المللی کراچیKCIT در اسکله غربی قادر است کشتی های پاناماکس و پست پاناماکس را در امتداد اسکله 600 متری خود پهلوگیری کند.

111 2

2. بندر گوادر

بندر گوادر یک بندر مهم در دریای عرب است که تحت مدیریت اداره بندر گوادر قرار دارد. یک شرکت هلدینگ از کشور چین کنترل عملیاتی و اجرایی بندر را بر عهده دارد. گوادر نقشی اصلی در ترانزیت تجاری پاکستان داشته و قطب کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CEPC) است. گوادر یک بندر عمیق است که در نزدیکی بندر چابهار در ایران و خلیج عمان و تنگه هرمز واقع شده و از سال 2016 فعالیت خود را شروع کرده است. پروژه توسعه بندر گوادر در 3 مرحله برنامه ریزی شده است. این بندر دارای یک تأسیسات شناور گاز مایع واقع در منطقه ویژه اقتصادی گوادر است. ظرفیت کنونی کانتینری آن سالانه 30 میلیون TEU بوده و ظرفیت پیش بینی شده تا سال 2045 در حدود 400 میلیون تن است.

111 3

3. بندر محمد بن قاسم

بندر محمد محمد قاسم دومین بندر بزرگ پاکستان و در رتبه 150 بندر برتر جهان قرار دارد که در استان سیند ساخته شده است. بندر محمد بن قاسم فعالیت خود را از سال 1980 شروع کرده و در محوطه ای 50 کیلومتری واقع شده است. این بندر تقریباً 35 درصد از کل تجارت دریایی پاکستان را بر عهده دارد. سالانه بیش از 1500 کشتی به این بندر تردد می کنند. بندر محمد بن قاسم ظرفیت کانتینری 700000 TEU و تناژ بار سالانه 16.6 میلیون تن دارد. بندر محمد بن قاسم به منطقه صنعتی کورنگی و منطقه صادراتی لاندی متصل است. این بندر در نزدیکی بندر کراچی قرار دارد و در کرانه رودخانه سند قرار دارد. بندر محمد بن قاسم به خوبی به جاده، راه آهن و آبراه های داخلی متصل است. بزرگراه ملی، فرودگاه بین المللی جناح و مسیرهای در شعاع 20 کیلومتری بندر قرار دارند.

111 5

4. بندر کتی

بندر کتی پاکستان یکی از قدیمی ترین بنادر این کشور و بندر کوچکی است که از اقتصاد محلی حمایت می کند. کتی در منطقه Thatta و در فاصله 4 ساعت از جاده کراچی واقع شده است. کاربری اصلی بندر کتی خدمات ماهیگیری برای مناطق منصوره و تتا است. در فصول اوج، حمل ماهی از بندر کتی به بنادر بزرگتر برای بسته بندی و صادرات بعدی انجام می شود. مناطق داخلی اطراف تقریباً به بندر و فعالیت های ماهیگیری آن وابسته است. صید روز در حراجی فروخته می شود و در بازارهای کنار اسکله به فروش می رسد. کراچی بزرگترین مقصدی است که این ماهی ها برای صادرات ارسال می شوند.

111 7

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آغاز عملیات خارج سازی 6فروند مغروقه آبراه اروند و خور موسی

ج مهر 30 , 1400
عملیات خارج سازی 6فروند مغروقه آبراه اروند و خور موسی با اعتباری بالغ بر 1190 میلیارد ریال در حال انجام است. قرار داد این پروژه توسط سازمان بنادرو دریانوردی با قرارگاه خاتم الانبیاء منعقد شده و اعتبار این پروژه از محل منابع و اعتبارات داخلی سازمان بنادر […]
خارج سازی،آبراه اروند،خور موسی، سازمان بنادر و دریانوردی

همچنین بخوانید: