طبق گزارش تحلیلگران بیمکو ، اثرات زنجیره تأمین جهانی و افزایش قابل توجه تقاضای مصرف کنندگان از عوامل بالا رفتن، نرخ اولیه حمل بار در کوتاه مدت بوده است.
طبق گزارش بیمکو، از ۱ آوریل ۲۰۲۱ شاهد تاثیرات مداوم و متناوب در زنجیره های تأمین جهانی بودیم که متعاقبا بر نرخ بارهای حمل و نقل دریایی در خط تجاری کانتینری اقیانوس اطلس تأثیر گذاشته است.
در آن زمان، نرخ حمل و نقل نقطه ای برای یک کانتینر ۴۰ فوت به طور متوسط در یک خط تجاری با ۵۲ درصد افزایش از ۲.۳۲۹ دلار به ۳.۵۴۴ دلار رسید.نرخ میانگین نقطه ای اقیانوس اطلس همچنان در حال صعود بوده و در ۱ ژوئیه به ۵.۷۹۸ دلار و در آخرین آمار در ۲۳ سپتامبر، این رقم به ۵.۸۹۵ دلار به ازای هر FEU رسیده است.
پیتر سند، تحلیلگر ارشد حمل و نقل بیمکو در این خصوص گفت: علاوه بر اثرات متناوب زنجیره های عرضه جهانی بر روی حمل و نقل دریایی، تقاضای شدید مصرف کنندگان در کشورهای غربی نیز در افزایش نرخ های اولیه حمل بار در این تجارت موثر بوده است.
در طول هفت ماه اول سال ۲۰۲۱، آمار حمل کانتینر از بنادر اروپایی به کشورهای امریکای شمالی ۳،۲۹۲،۰۰۰ TEU بوده که این میزان ۵۰۰،۰۰۰ TEU بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده و نشان دهنده نرخ رشد ۱۸.۵ درصدی در این بخش از حمل و نقل دریایی است. در تلاش برای تطبیق ظرفیت حمل و نقل کانتینری با تقاضای بیشتر در این مدت، شرکت های حمل و نقل و خطوط کانتینری ۲۱.۴ درصد به ظرفیت حمل بار خود در ۱۲ ماه گذشته، از ۱ ژوئیه ۲۰۲۰ تا ۱ ژوئیه ،۲۰۲۱ اضافه کرده اند.