بسته شدن نسبی ترمینال های بندری در چین به دلیل شیوع کرونا، زنگ خطر تاخیرهای طولانی مدت در صادرات و واردات را در فیلیپین و کشورهای آسیایی به صدا درآورده است.
جی دانیل آر سانتیاگو، مدیر کل اداره بنادر فیلیپین در این خصوص گفت: ما باید برای آینده نزدیک آماده شویم؛ عواقب تأخیر در حمل محموله به دلیل ازدحام موجود در این بنادر و تاخیر در عملیات در نهایت متوجه ما نیز خواهد بود. به همین منظور ما همه واردکنندگان و صادرکنندگان را تشویق می کنیم تا اقدامات لازم را برای تعدیل و ایمن سازی عملیات خود برای کاهش تأثیر کندی یا تعطیلی نسبی بنادر بزرگ چین انجام دهند.
بندر نینگبوژوشان اخیراً به دلیل شیوع مجدد کووید ۱۹ مجبور به بستن یکی از پایانه های خود شده است و در حال حاضر ازدحام بر دیگر بنادر چین تأثیر گذاشته است. بندر یانتیان در شنژن در ماه مه نیز به دنبال شیوع جداگانه بسته شد.
به گفته PPA، حجم قابل توجهی از واردات و صادرات فیلیپین و کشورهای همسایه چین از طریق بنادر ترانشیپی چین انجام می شود. و بسته شدن نسبی ترمینال ها در این کشور می تواند تاثیر قابل توجهی بر روی واردات و صادرات در کشورهای شرق آسیا داشته باشد.