مطالعات جدید حاکی از آن است که آمونیاک می تواند گزینه ای جذاب برای جایگزینی سوخت کشتی ها در راستای کاهش آلایندگی های زیست محیطی باشد.
بلومبرگ در آخرین گزارش چشم انداز سالانه انرژی خود اعلام کرد که صنعت حمل و نقل دریایی باید بر روی استراتژی های مشخصی کار کند و سرمایه گذاری های قابل توجهی انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که آمونیاک حاصل از هیدروژن سوخت اصلی در حمل و نقل کشتی های جدید ساخته شده پس از ۲۰۳۰ باشد.
انتظار می رود استفاده از آمونیاک به عنوان سوخت جایگزین کشتی ها به دو سوم کاهش انتشار آلاینده ها تا سال ۲۰۳۰ کمک کند و حدود ۴۵ درصد کاهش در تولید کربن در بخش حمل و نقل تا سال ۲۰۵۰ را شامل شود.
در ادامه این گزارش آمده است: سوخت های زیستی و آمونیاک حاصل از هیدروژن کربن صفر هرکدام ۱۸ تا ۳۵ درصد در کاهش انتشار آلاینده ها موثر هستند.
در این راستا سرمایه گذاری های زیادی در زیرساخت های انرژی برای جایگزین کردن این نوع انرژی مورد نیاز است؛ سرمایه ای که از سوخت های فسیلی فاصله گرفته و به سمت انرژی های پاک و سایر راه حل های کاهش آلاینده های مخرب محیط زیست متمرکز شود.
طی سه دهه آینده، دنیا برای دستیابی به انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ باید ۱۷۳ تریلیون دلار در زیرساخت های انرژی سبزتر و تأمین منابع سرمایه گذاری کند. برای رسیدن به این هدف، حدود ۵۳ درصد از کل سرمایه گذاری ها باید به تولید، ذخیره و حمل هیدروژن اختصاص پیدا کند.
استفاده از سوخت های جایگزین برای تامین انرژی ذاتاً نامطمئن هستند، با این حال سوخت های هیدروژنی، هسته ای و تکنولوژی های جذب کربن همگی می توانند نقش مهمی در کمک به رسیدن به آلایندگی صفر داشته باشند و هر یک از این فناوری ها در صورت تحقق توانایی های بالقوه خود باید در دهه آینده توسعه یافته و به بازار عرضه شوند.
صنعت حمل و نقل دریایی تحت فشار فزاینده ای برای کربن زدایی و دور شدن از اتکا به سوخت های فسیلی قرار دارد و آمونیاک در این میان به عنوان یک گزینه جذاب مطرح است. پیش بینی می شود اگر ۳۰ درصد حمل و نقل از آمونیاک به عنوان سوخت استفاده کنند، تولید فعلی آمونیاک باید دو برابر شود؛ امروزه ۸۰ درصد آمونیاک تولید شده به طور انحصاری برای تولید کود استفاده می شود.