بندر سبز، بندری است که در جهت فعالیت های سازگار با محیط زیست حرکت کرده و درعملیات های پایدار در همه قالب های صنعت بنادر و دریانوردی سرمایه گذاری می کند.
در سطح جهانی، کنسرسیوم های بین المللی دریانوردی و کشتیرانی، ذینفعان زنجیره تامین را تشویق می کنند تا مصرف برق و انتشار کربن را به طور کلی کاهش دهند.
استفاده از نیروی الکتریکی
رشد استفاده از انرژی الکتریکی در بنادر می تواند عامل اصلی در کاهش انتشار آلاینده ها باشد. بسیاری از بنادر در حال سرمایه گذاری بر روی انرژی ساحلی هستند که به کشتی های پهلوگرفته اجازه می دهد به واحدهای نیروگاهی که در داخل مجموعه بندر قرار دارند، متصل شوند و انرژی خود را از آنها تامین کنند. این به معنی کاهش نیاز به استفاده نیرو از ژنراتورها در کشتی و کاهش مصرف سوخت است.
تجهیزات بندری برقی (مانند گنتری کرین هایی که از انرژی الکتریکی استفاده می کنند) با آلایندگی صفر برای بنادری که به دنبال کاهش تولید کربن هستند گزینه مناسبی است و پیش بینی می شود استفاده از آنها در آینده نزدیک رایج تر شود.
استفاده از سیستم حمل و نقل کامیونی تمام الکتریکی در محوطه بندری می تواند راه حل دیگری برای کاهش حداکثری میزان آلاینده ها در محیط بندر باشد.
سوخت های کم کربن یا کربن صفر
استفاده از سوخت های تجدیدپذیر و کم کربن یا کربن صفر برای کشتی ها و تجهیزات حمل بار و انبار کردن در بنادر و تولید در پسکرانه بنادر همه مواردی هستند که می توانند در سبز بودن بنادر تأثیر بگذارند.
هیدروژن سبز انتشار آلایندگی صفر دارد و از طریق الکترولیز تجدیدپذیر تولید می شود. هیدروژن آبی از طریق سوخت های فسیلی تولید می شود، با این حال کربن تولید شده را می توان با خیال راحت ذخیره کرد. هیدروژن گزینه ای بسیار مناسب در تجهیزات بنادر و حمل و نقل بار در آینده خواهد بود.
سوخت گاز طبیعی مایع(LNG) برای استفاده در کشتی ها در سطح جهانی اخیرا با افزایش تقاضا روبه رو بوده است. LNG باعث کاهش ۸۵ درصد انتشار اکسیدهای نیتروژن و گازهای گلخانه ای در هوا می شود.
از دیگر منابع سوخت تجدیدپذیر می توان به متانول، آمونیاک و سوخت های زیستی برای کشتی ها اشاره کرد.
حمل و نقل چند وجهی
حمل و نقل کالا توسط راه آهن در مقایسه با کامیون های دارای سوخت فسیلی در محوطه ها و ترمینال بنادر یک گزینه با آلایندگی کربنی کمتر برای زنجیره تامین است.
بندر والنسیا سرمایه گذاری زیادی در زمینه حمل و نقل چندوجهی انجام داده و انتشار کربن خود را بین سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۹ با وجود روند رشد در تخلیه و بارگیری، ۳۰ درصد کاهش داده است.
بسیاری از افراد در صنعت دریانوردی، سرمایه گذاری در مدل های حمل و نقل چندوجهی را در مقابل حمل و نقل زمینی گزینه ای برجسته برای کاهش کربن در بنادر می دانند.
دیجیتالی شدن بنادر
سرمایه گذاری های دیجیتال می تواند با تعیین میزان دقیق انرژی لازم و ارائه راهکارهایی برای کاهش اثرات زیست محیطی، تحولات قابل توجهی در بنادر ایجاد کند.
برای مثال بندر Esbjerg از سیستم پایش داده های Honeywell در تاسیسات خود استفاده می کند. این سیستم با نظارت بر منابع و مصرف دقیق هر کاربر در بندر از انواع سنسورها برای ارائه دیتا و گزارش دقیق میزان مصرف انرژی استقاده می کند.