اتوماسیون و فناوری های هوشمند از جمله هوش مصنوعی هنوز هم ، راه حل بزرگترین چالش های صنعت دریایی است.
رفیق سواش، بنیانگذار شرکت سیستم های اتوماسیون AIDrivers، مدعی است که پایداری تنها در صورتی حاصل می شود که بنادر به طور مداوم قادر به شناسایی فرصت ها برای افزایش کارامدی باشند و هوش مصنوعی می تواند آنها را قادر به انجام این کار کند.
ارائه خدمات مطلوب بندری با هوش مصنوعی
وی معتقد است: پایداری واقعی؛ توانایی شناسایی فرصت ها و پیشرفت ها است و هوش مصنوعی می تواند به حل چنین مسائلی کمک کند، مسائلی که با استفاده از مدل های ریاضی یا روش های سنتی مهندسی و عدم دسترسی به داده ها قابل درک و حل نیستند؛ هوش مصنوعی می تواند خدمات بندری را نطلپب کند.
با افزایش تقاضا برای کالاهای کانتینری به ویژه در میان همه گیری COVID-19 و افزایش روزافزون ابعاد کشتی های کانتینری، اهمیت فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و اتوماسیون در صنعت بنادر برجسته تر شده است. افزایش فشار بر عملیات ها باعث شده بنادر و ترمینال ها به دنبال راه هایی برای افزایش اتصال و مدیریت بهتر زیرساخت ها به روشی سازگار با محیط زیست شوند.
از دیگر مشکلات عمده بنادر در سال های اخیر افزایش میزان داده های به دست آمده و نحوه ذخیره سازی و استفاده بهینه از آنها برای کارآیی بیشتر عملیات بوده است. این امر مستلزم اتصال ناوگان حمل و نقل به سیستم پایش اطلاعات محوطه بندری و کانتینری و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز است.
شبکه یکپارچه اطلاعات کنترل می شود
جی پاندیا، بنیانگذار اصلی گروه راه حل های ایگو در این خصوص گفت: اتصال قبلا یک چالش بود اما امروز این چالش کمتر و کمتر شده است. ما امروزه از طریق آخرین راه حل های فناوری، داده ها ی مربوط به حرکت و جایجایی کانتینرها در محیط بندری را چند میلی ثانیه به سیستم رایانش ابری متصل به بخش خدمات بندر انتقال می دهیم. ظهور 5G و فناوری بهبود یافته انتقال اطلاعات به ما این امکان را می دهد که دائماً به تجهیزات بندری متصل باشیم و شبکه یکپارچه اطلاعات را کنترل کنیم.