با مشخص شدن تفاوت قیمت سوخت های کم سولفور و سوخت های با سولفور بالاتر، نصب اسکرابر بر روی کشتی ها برای مطابقت با برنامه گوگرد سازمان جهانی دریانوردی در سال گذشته روندی صعودی داشته است.
به علاوه، طبق تجزیه و تحلیل انجام شده توسط انجمن کشتیرانی BIMCO، رشد استفاده از اسکرابر به دلیل مشخص شدن اختلاف قیمت بین سوخت هایی با گوگرد کم و زیاد، در آینده ادامه خواهد داشت.
داده های جدید BIMCO نشان می دهد که در ۱۵ ماه گذشته تعداد کشتی های دارای اسکرابر از ۲۰۱۱ فروند در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۰ به تعداد فعلی ۳۹۳۵ فروند کشتی افزایش یافته است.
در میان انواع مختلف شناورها، تانکرهای نفت خام با تقریباً یک چهارم آمار فعلی در زمینه نصب اسکرابر برای حذف اکسیدهای گوگرد از گازهای خروجی، خود پیشتاز هستند. همچنین یک کشتی از هر شش کشتی کانتینری تا کنون به اسکرابر مجهز شده است.
همچنین در حال حاضر تنها ۱۱ درصد کشتی های فله بر دارای اسکرابر هستند و کشتی های تانکری غیرنفتی تنها با ۴ درصد در انتهای لیست قرار دارند.
پیتر سند؛ تحلیلگر ارشد کشتیرانی در BIMCO در این باره گفت: کاملا طبیعی است که روند نصب اسکرابر بر روی کشتی های بزرگتر که مصرف سوخت بیشتری دارند، سریع تر باشد.
وی افزود: ملاحظات اقتصادی عامل مهمی برای صاحبان کشتی در مورد چگونگی مطابقت با مقررات گوگرد IMO بوده است. از ابتدا، بحث در مورد تفاوت قیمت سوخت وجود داشته و بنابراین انتخاب بین سوخت با گوگرد بالا و سرمایه گذاری برای نصب اسکرابر یا استفاده از مازوت کم گوگرد برای مطابقت با مقررات جدید، اهمیت بالایی داشته است.
رونق در بخش های از صنعت حمل و نقل در سال گذشته منجر به افزایش کلی ۵ درصدی فروش سوخت و افزایش تقریبی سه درصدی فروش سوخت طی دو ماه اول سال ۲۰۲۱ شده است.
با وجود اینکه اکثر کشتی ها برای مطابقت با برنامه کاهش گوگرد IMO 2020 به استفاده از سوخت های کم سولفور روی آورده اند، بیمکو گزارش می دهد که فروش مازوت کم گوگرد نیز افزایش چشمگیری داشته است.
داده ها حاکی از آن است که مازوت کم گوگرد در آغاز سال ۲۰۲۰ ، ۱۷ درصد از فروش سوخت را به خود اختصاص داده بود در فوریه ۲۰۲۱ این میزان به یک چهارم فروش کل سوخت رسیده است.