وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حرکت به سمت بنادر نسل سوم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است، گفت: نقشه راهی برای توسعه بنادر کوچک و توجه به گردشگری و تفریحات دریایی تعریف شده است.
وی افزود: در دوره کنونی وزارت راه و شهرسازی به بحث کارآمدسازی بنادر و حرکت به سمت بنادر نسل سوم هدف گذاری شده است؛ به این منظور نقشه راهی برای توسعه بنادر کوچک و توجه به گردشگری و فرصتآفرینی برای بهرهمندی مردم از تفریحات دریایی و استفاده از ظرفیت دریا در جهت اشتغالزایی و تولید تعریف شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع مهم برای ما این است که بتوانیم برنامه مدون سازمان یافتهای برای توسعه سواحل و استفاده از دریا و تفریحات دریایی داشته باشیم تا ضمن انضباط در بهرهبرداری با مسئولیتپذیری و رعایت قوانین و مقررات دریایی به یک جریان دائمی و پایدار تبدیل شود.
سفرهای دریایی همواره باید در کشور برقرار باشد
اسلامی از عزم این وزارتخانه برای احیاء مسافرتهای دریایی بین کشورهای حاشیه دریای خزر و در جنوب کشور با استفاده از ساز و کارهای مختلف خبر داد و گفت: این نوع مسافرتها باید مورد توجه قرار گیرد و سفرهای دریایی همواره در کشور برقرار باشد؛ این موضوع نیازمند سیاستهایی در حوزه سوخت و انرژی و برخورداری از سیستمهای پشتیبانی برای جذب سرمایهگذاران در این بخش است.
وی افزود: اکنون امکاناتی که در حوزه کشتیهای تفریحی در کشور وجود دارد تا حد زیادی مشابه امکانات دیگر کشورهای منطقه و اروپا است اما به دلایل گوناگون نمیتوانیم آن را به خوبی استفاده کنیم. بنابراین باید سازوکارها را به گونهای در نظر بگیریم که ضمن جلوگیری از استهلاک سرمایه در این بخش مردم بتوانند برای سفرها و تفریحات دریایی از این امکانات استفاده کنند.
حفظ صنعت لنج سازی در کشور
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح نوسازی ناوگان دریایی از دستور کار بودن ارتقاء وضعیت کشتیها و شناورهای کوچک خبر داد و اظهار داشت: این موضوع ظرف دو ماه گذشته در هیئت دولت مطرح شد، اما نکته مهم این است که این ارتقاء و نوسازی نباید منجر به از بین رفتن صنعت لنجسازی کشور شود و باید این صنعت را که از دیرباز در کشور وجود داشته است با الگو و کلاسی جدید در حوزه گردشگری مورد استفاده قرار دهیم.
وی گفت: موضوع مهم دیگر کنترل و ساماندهی تردد شناورهای کوچک و تفریحی در دریا است. تردد جتاسکیها و همچنین شناورهای بدون شناسنامه و بدون مجوز به خصوص در نقاطی در جنوب و شمال کشور مخاطره آمیز است و اگر یک کار مشترک توأمان برای ساماندهی و هدایت این شناورها برای یک کار منظم و ایمن انجام شود، مردم خود را با این ساز و کار تنظیم میکنند و میتوانند از رفتارهای ناهنجار و تخلفات سنگین و سوء استفادههایی که در پرتو این نوع اقدامات انجام میشود، جلوگیری کرد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این بینظمیها موجب بروز آسیبهای اجتماعی میشود که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی قابل جبران نیست؛ بنابراین سازماندهی و تحت انضباط خاص آوردن این شناورها باید در در دستور کار قرار گیرد.