زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی مازندران نیاز به تقویت بیشتری دارد

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد حسین زادگان روز شنبه در یازدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران که با حضور مدیرعامل کشتیرانی خزر در ساری برگزار…

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد حسین زادگان روز شنبه در یازدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران که با حضور مدیرعامل کشتیرانی خزر در ساری برگزار شد افزود: در سال های اخیر امکانات و تجهیزات زیرساختی خوبی در بنادر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر در استان مازندران فراهم شد که با تقویت تجهیزات حمل و نقل دریایی ، کارکرد این بنادر افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در مازندران بستر مناسب برای جهش صادرات این محصولات را بیش از گذشته فراهم کرد که ضررودت دارد تجهیزات حمل و نقل دریایی به خصوص کانتینری نیز متناسب با این زیرساخت ها در دریای خزر فراهم شود.

نماینده عالی دولت در استان مازندران با انتقاد از صادرات محصولات مازندران از استان های دیگر اظهار داشت: هم اکنون با وجود زیرساخت‌های گمرکی و بندری استان بخش زیادی از محصولات کشاورزی مازندران از استان‌های دیگر کشور به مقصد کشورهای آسیای میانه صادر می شود. 

حسین زادگان به‌روز رسانی تجهیزات حمل و نقل دریایی در گمرکات و بنادر مازندران را یک ضرورت دانست و گفت: گله مندی صادرکنندگان از به روز نبودن کانتینرهای کشتیرانی خزر در بنادر استان مازندران بجا است که برای حل این دغدغه باید اقدامات جدی سریع انجام شود.

وی همچنین یادآور شد: کشتیرانی خزر برای ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی خود باید اطلاع‌رسانی دقیق ‌تری به صادرکنندگان داشته باشد تا آنها بتوانند با آگاهی نسبت به تجهیزات از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

برقراری پرواز ساری – آکتائو

نماینده عالی دولت در مازندران همچنین به توسعه حمل و نقل هوایی استان اشاره کرد و گفت: با موافقت شرکت هواپیمایی پارس‌ایر بزودی پرواز مستقیم ساری-اکتائو قزاقستان برای تسهیل و تسریع در صادرات کالاهای تولیدی استان برقرار می شود.

حسین زادگان افزود: موافقت اولیه با این شرکت با خرید حدود ۵۰ درصد از ظرفیت صندلی در نوبت های پروازی انجام شد و بزودی این پرواز با هواپیمایی کوچک در مسیر ساری – اکتائو انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این پرواز که از مطالبات تجار و صادرکنندگان استان مازندران نیز محسوب می شود، می توان ظرفیت های صادرات کالاهای غیرنفتی به خصوص کشاورزی به کشورهای آسیای میانه را نسبت به گذشته چندین برابر افزایش داد.

استاندار مازندران با اشاره به اجرای تعرفه ترجیعی ایران – ارواسیا گفت: پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان اقتصادی کشورهای اوراسیا و اجرای طرح تعرفه ترجیعی گمرکی ، فرصت خوبی برای گسترش سطح مبادلات تجاری بین استان مازندران با این کشورهاست و باید از این فرصت ها به درستی استفاده شود.

آق‌تاو (به قزاقی: Ақтау) بندری در استان مین‌قشلاق کشور قزاقستان است که در سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی، ۱۸۰٬۳۷۳ نفر جمعیت داشته‌است و از سال ۱۹۶۳ میلادی به‌عنوان شهر شناخته شد و این شهر بندری در سال های اخیر با تامین زیرساخت های بندری به یکی از بنادر مهم در قزاقستان تبدیل شد که اکثر  کالاهای صادراتی به خصوص محصولات کشاورزی ایران به خصوص استان های شمالی از بنادر انزلی و آستارا به این بندر ارسال و سپس به سایر کشورهای آسیای میانه ارسال می شود.

منبع

بازدید: 250

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *