طبق گزارش WPSP- IAPH، فعالیت شناورهای کانتینری در بنادر نسبت به ماه های گذشته افزایش داشته اما در مقابل شاهد تاخیر در حمل و نقل ریلی هستیم.
این آمار مثبت حاکی از آن بوده که در برخی از مسیرهای تجاری (به عنوان مثال مسیراقیانوس آرام) افزایش حجم کانتینر وجود داشته است.
پروفسور تئو نوتبوم؛ از تهیه کنندگان این گزارش اظهار داشت: حجم محموله های کانتینری، اگر بالاتر از سطح انتظار برای این بازه زمانی از سال نباشد، کمتر هم نیست. اکنون تردد کشتی های تجاری تا حدود زیادی به حالت عادی خود بازگشته است. در مورد کالاهای مربوط به برخی صنایع مانند صنعت فولاد یا جابجایی قطعات خودروسازی نیز بهبود حاصل شده است.
بر اساس این گزارش، به نظر می رسد وضعیت در پسکرانه ها در مقایسه با نوامبر و دسامبر سال ۲۰۲۰ خیلی مناسب نبست.
در حالی که در ماه اکتبر، هیچ یک از بنادر گزارش تاخیر (۶ تا ۲۴ ساعته) یا تاخیر شدید (بالای ۲۴ ساعت) در حمل و نقل جاده ای و مرزی نداشته اند، آمارها نشان می دهد میزان تاخیر در جابجایی کالا در ماه نوامبر تا ۱۶.۳ درصد افزایش یافته و این عدد در فوریه ۲۰۲۱ به بیش از ۲۰ درصد هم رسیده است.
اگر چه این رقم کمتر از میزان ۴۰ درصد در ماه های ابتدایی سال گذشته است، اما به این معنی است که بندرهای کمتری عملیات عادی حمل و نقل مرزی بدون تاخیر را تجربه می کنند.
با وجود اینکه میزان دسترسی به کامیون ها برای حمل و نقل در بنادر تغییری نداشته، حدود ۱۸.۶ درصد از بنادر با اختلال در خدمات ریلی روبرو هستند. این در حالی است که این میزان در ماه اکتبر تنها ۴.۹ درصد بوده است.