به گزارش مرینپرس، محمد راستاد با اشاره به اینکه بخشی از نقش آفرینی این سازمان در حوزه سفارش ساخت ناوگان عملیاتی مورد نیاز خود به تولیدکنندگان داخلی است، اظهار داشت: برنامهریزی سازمان بنادر در قالب ۸۳ فروند شناور مدنظر قرار گرفته است و برآورد ریالی آن بالغ بر شش هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: هم اکنون بر اساس قراردادهای منعقد شده، ۲۶ فروند شناور یا در مرحله ساخت و یا در مرحله شروع ساخت قرار دارند که قرارداد ۱۰ فروند آن اخیراً به امضا رسیده و تا پایان سال بر اساس فرایند مناقصهها، انتظار داریم، تعداد شناوری که منجر که به قرارداد و مراحل شروع ساخت میشود به ۶۰ فروند برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سایر شناورها نیز بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا نیمه سال آینده به مرحله تولید می رسند، عنوان کرد: در رابطه با زمانبندی تولید این شناورها به طور میانگین حدود دو سال زمان نیاز است، اما شناورهای کوچک مدت زمان کمتری نیاز دارند و در رابطه با یدک کشها که از نظر ابعاد و پیچیدگی، متفاوت هستند به مدت زمان بیشتری نیاز داریم.
مکانیزم حمایتی سازمان بنادر؛ با ارائه تسهیلات از محل وجوه اداره شده
راستاد ادامه داد: انتظار داریم شاهد الحاق اولین شناورهای سفارش داده شده از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به ناوگان عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی باشیم.
وی با بیان اینکه بخش دیگر طرح تحول صنایع دریایی مربوط به سایر ارگانها است، گفت: سازمان بنادر در این رابطه نقش تسهیل کننده و حمایت گر دارد و در مورد حمایت از صنایع دریایی برای سفارشهای بخش خصوصی، مکانیزم حمایتی سازمان بنادر مبنی بر ارائه تسهیلات از محل وجوه اداره شده است که با حداقل سهم آورده و حداکثر میزان تسهیلات و نیز اعطا یارانه مبنی بر تقبل بخشی از سود مدنظر قرار میگیرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر کمک میکند تا ناوگان دریایی با کاربریهای مختلف مورد نیاز کشور، در راستای اشتغال آفرینی و رونق اقتصادی کشور تولید و به کار گرفته شود، اظهار کرد: در عین حال، فعال شدن صنایع دریایی و تزریق منابع مورد نیاز آن، از دیگر مسائل مورد توجه سازمان بنادر است تا این گونه به شکل بهتری از ظرفیت صنایع دریایی کشور استفاده شود.
توسعه دریامحور؛ با بیشترین نقش آفرینی از سوی مرجع دریایی کشور
راستاد در خصوص هدف طرح تحول صنایع دریایی، خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی متولی بنادر بازرگانی و کشتیرانی تجاری است و تأمین ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی از دیگر مسئولیتهای این سازمان به شمار میرود، بنابراین زمانی که صحبت از مقوله توسعه دریامحور میشود، مرجع دریایی کشور باید بیشترین نقش آفرینی را داشته باشد.
وی با بیان اینکه ایران؛ از نظر دارا بودن پتانسیل و زیرساختهای صنایع دریایی قابلیتهای خوبی دارد، اما ظرفیتهای قابل توجهی در این حوزه مغفول واقع شده و امکان بهره گیری بیشتری از آن وجود دارد، گفت: هرچند سازمان بنادر و دریانوردی به طور مستقیم مسئولیت صنایع را به طور عام و صنایع دریایی را به طور خاص بر عهده ندارد، اما به عنوان ارگانی دریایی وظیفه خود میداند که از این صنعت با کمک سایر مراجع، از جمله شورای عالی صنایع دریایی حمایت کند.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیدواریم این فعالیت منجر به رونق صنایع دریایی کشور شود، چرا که این صنعت از نظر ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی در نوار ساحلی و فعال کردن صنایع جانبی، میتواند به طور ویژه ای به اقتصاد ایران کمک کند.