از ۴ هزار و ۹۰۰ بندر در سراسر جهان، اکثر آنها هنوز از فناوری های دیجیتال حتی برای ابتدایی ترین عملیات های بندری استفاده نمی کنند.
در حالی که فناوری های دیجیتال به عنوان ابزاری برای بهبود بهره وری، کاهش بروکراسی کاغذی و حتی تعامل مستقیم در عصر فعلی و با وجود شیوع ویروس کرونا معرفی شده اند، اکثر بنادر هنوز از فناوری های جدید برخوردار نیستند و شکاف دیجیتالی روز افزون خطرات جدیدی را برای حمل و نقل و زنجیره تامین ایجاد می کند.
بر اساس نتایج یک تحقیق علمی شرکت اینووزوان ( شرکت ارائه دهنده خدمات نرم افزاری به بنادر)، ۸۰ درصد بنادر همچنان از فرآیندهای سنتی و دستی استفاده می کنند. فراتر از اینکه توانایی استفاده از فناوری های دیجیتالی مانند بارنامه دیجیتال در این بنادر وجود ندارد؛ بنادر به نرم افزارهای صفحات گسترده یا حتی استفاده از وایت بورد برای مدیریت خدمات مهم دریایی مانند یدک کش و پایلوت متکی هستند.
شکاف دیجیتال زمانی پررنگ تر خود را نشان می دهد که بنادر بسیار بزرگ و ردیف اول توانایی مالی برای تحقق دیجیتالی شدن و هوشمندسازی را دارند.