به گزارش مرینپرس، شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر و سواحل نیلگون خلیج فارس از قدیم تاکنون به عنوان نزدیک ترین بندر به جزیره خارگ در طول دوران مقدس و قبل و پس از آن همواره در پشتیبانی و تامین نیازهای ضروری مردم آن منطقه نفتی مهم کشور ایفای نقش کرده است.
بندرگناوه به عنوان پسکرانه جزیره خارگ نقش مهمی در جابجایی ساکنان و شاغلان در شرکت های نفتی و پتروشیمی و مایحتاج موردنیاز آن منطقه که در شریان حیاتی اقتصاد ایران اسلامی اثرگذار است، دارد، اما در زمینه ناوگان حمل و نقل دریایی با مشکل قدیمی و دیرینه نبود کشتی مجهز و باکیفیت و ایمنتر نسبت به شناورهای قدیمی فعلی مواجه است.
یکی از مهمترین و قدیمیترین مشکلات ارتباطی و مواصلاتی در این منطقه بکارگرفته نشدن کشتیهای با کیفیت بالا و مجهز است که تاکنون همچنان لاینحل مانده است.
مسافرانی که در این مسیر تردد میکنند همواره از وضعیت ایمنی و خدمات دهی شناورهای بکار گرفته ابراز گلهمندی و نارضایتی میکنند.
مسافران در این مسیر علاوه بر نامطلوب بودن خدمات دهی و ایمنی این شناورها، از رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی در مبارزه با کرونا گلهمند هستند.
هم اینک ۲ فروند شناور قدیمی در امر جابجایی مسافران به جزیره خارگ وجود دارد که هر ازگاهی دچار نقص فنی شده و از سرویسدهی خارج می شوند که این امر مسافران را ناچار میکند به بوشهر عزیمت کنند تا به مقصد برسند.
اگرچه مالکان و خدمههای این شناورها ، معیشت خود را از طریق جابجایی مسافران در مسیر گناوه به جزیره خارگ تامین میکنند اما ضروری است که نسبت به نوسازی و جایگزین کردن شناورهای جدید برنامهریزی و اقدام شود.
یکی از ساکنان شاغل در جزیره خارگ که از طریق بندرگناوه با شناورهای کنونی تردد میکند،گفت: وضعیت این شناورها از لحاظ ایمنی و خدمات دهی پایین و درخور شان مردم نیست.
محمد اکبری که در زمان استراحت شغلی خود جهت دیدار با بستگان و پیگیری امور کاری خود به بندرگناوه عزیمت میکند، افزود: فضای داخلی این شناورها تنگ و صندلیهای به هم چسبیده دارد که باعث سلب آسایش و رفاه مسافران شده است.
یک بانوی ساکن در جزیره خارگ از وضعیت کنونی شناورهای در مسیر ابراز نارضایتی کرد و گفت: در هر نوبت که در مسیر گناوه به خارگ و برعکس تردد میکنم ، دچار اضطراب و نگرانی میشوم.
مرضیه زارعی افزود: جدا از مسایل و مشکلات موجود ، باتوجه به شیوع ویروس کرونا ، پروتکلهای بهداشتی در شناورها به دلیل سوارشدن مسافر بیش از درصد تعیین شده رعایت نمیشود.
وی افزود: همانگونه که ۲ کشتی با کیفیت در مسیر بوشهر به جزیره خارگ مسافران را جابجا میکنند باید در مسیر گناوه نیز چنین ناوگانی بکار گرفته شوند.
رئیس اداره بندر ودریانوردی گناوه گفت: در حال حاضر از ۲ شناور موجود در مسیر دریایی گناوه به خارک و بالعکس بدلیل نقص فنی ایمنی امکان سرویس دهی نداشتند که مشکل یکی از آنان برطرف و وارد سرویس دهی شد و شناور دیگر به محض برطرف کردن نواقص ، پس از بازدید و تائید کارشناسان در سرویس قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: طرف قرارداد با شناورها ، بخشداری جزیره خارگ و فرمانداری بوشهر است و این اداره در زمینه راهبری پایانه مسافربری دریایی ،زمان حرکت کشتی ها،نظارت دریایی در طول مسیرتردد و بازرسی ماهیانه فنی و ایمنی فعالیت دارد.
بهادری اظهارکرد: باتوجه به اینکه فاصله گناوه تا جزیره خارگ ۱۷ مایل و بوشهر به خارگ ۳۰ مایل است بیشترین تردد از مسیر شهرستان صورت میگیرد اما ظرفیت حمل مسافر در بوشهر بیشتر است.
وی گفت: ظرفیت شناورهای مهبد ۸۸ و ذوالفقاربین بندر گناوه به جزیره خارگ ۶۰ نفر و فقط کشتی “سرور بندر” در بوشهر ظرفیت حمل مسافر تا ۱۸۰ نفر را دارد.
رئیس اداره بندرودریانوردی گناوه افزود: جهت ارایه تردد ایمن مسافران و جلوگیری از حادثه جبران ناپذیر نیاز به یک شناور مسافری باکیفیت در مسیر دریایی گناوه به جزیره خارگ ضروری است.
وی افزود: این اداره جهت بهبود و ارتقای وضعیت کنونی شناورهای فعال در این مسیر از سرمایهگذاری بخش خصوصی استقبال میکند .
رئیس اداره بندر ودریانوردی گناوه درخصوص وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در شناورهای مسافربری دریایی به جزیره خارگ یادآورشد: در ۲ ماه گذشته با حمایت شرکت نفت و جبران هزینه کشتی ، انتقال مسافران با ۵۰ در صد انجام شد که بدلیل تداوم نیافتن حمایت، مالکان شناورها با تقلیل مسافر نصف ظرفیت قبول نکردند و این مشکل کماکان ادامه دارد.
شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد.