براساس این گزارش مؤسسه بیمکو اعلام کرده باید بند غیرفعال نبودن سامانۀ شناسایی خودکار کشتی در مسیر حرکت، در قراردادها لحاظ شود در غیر این صورت مغایر با قوانین و دستورالعمل های سولاس شناخته شده و قرارداد در معرض فسخ قرار میگیرد. در صورت عدم رعایت این بند برخورد قانونی با مدیران خطوط کشتیرانی صورت میگیرد.
در ادامۀ گزارش بیمکو آمده است براساس بند مربوط به AIS هیچ دلیلی برای خاموش بودن سامانۀ خودکار در کشتیها وجود ندارد و این بند در ماه می ۲۰۲۰ تصویب شده و در دستور کار کشتیها قرار گرفته است.
شایان ذکر است سیستم شناسایی خودکار کشتی یا AIS یک سیستم ردیابی خودکار است که توسط سرویسهای ترافیک کشتی VTS هدایت شده و اطلاعات مربوط به AIS را رادار دریایی تکمیل میکند.