به اعتقاد وی زمانیکه کشورها برای اولین بار با همهگیری کرونا مواجه شدند سازگاری با شرایط و محیط از جمله درسها و تجربیاتی بود که دستاندرکاران حمل و نقل دریایی و اپراتورهای بندری به آن دست یافتند.
در این گزارش “اندرو کالینز” پیشکسوت صنعت دریایی در تایلند میگوید: اگرچه بیماری همهگیر کرونا به همه کشورها نفوذ کرد، اما تمامی نهادهای حمل و نقلی مجبور به ایجاد تغییرات عملیاتی شدند.
ابتدا کارمندان مضطرب بودند و در چنین شرایطی مدیریت بسیار مهم بود به کارمندان قوت قلب بدهد تا در محیطِ کار و یا حتی در خانه از طریق شبکههای آنلاینِ خود احساس امنیت کنند و چنین شرایطی در تایلند برای حمل و نقل دریایی مهیا شد.
“Hiroyuki Shiono” مدیرعامل حمل و نقل کالا MS Global Freight Solution در مالزی با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی توانست در کنار سایر بخش های حمل و نقلی که به ممنوعیت سفرها منجر شد، محمولهها را حتی الامکان در محدودۀ کشورها به منظور دستیابی مردم به سلامت ایمنی در مقابل کرونا انجام دهد.
وی یادآور شد: در حالیکه محمولههای غیرضروری در بنادر انباشته شده بودند، اما محمولههای بهداشتی، مواد غذایی و کالاهای ضروری در اولویت قرار گرفته و به راحتی جابهجا شدند؛ که تحسین جهانیان به خصوص سازمان بینالمللی دریانوردی را در پی داشت.
“جان استاببینگز” رئیس ملی انجمن حمل و نقل بین المللی انگلیس و مدیر گروه حمل و نقل وودلند مستقر در انگلستان نیز گفت: کاهش ظرفیت حمل بار در اروپا و آمریکا همچنین جنگ تجاری چین و امریکا، آمادگی انگلیس برای اجرای برگزیت از یک سو و شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر امکانات بندری و انبارداری را تحت شعاع شدیدی قرار داد، اما خوشبختانه با همکاری شرکتهای کشتیرانی علیرغم تمامی محدودیتها، حمل و نقل دریایی سربلند بیرون آمد.
“Quah Ley Hoon” مدیر عامل سازمان دریایی و بندر سنگاپور (MPA) در این زمینه میگوید: طی ماههای همه گیری کرونا تمام تلاش اپراتورها و کارکنان بندری بر این نکته استوار بود که مهمترین بنادر سنگاپور باید برای رساندن مواد غذایی و کالاهای اساسی باز باشد و ما بسیار خوشحالیم که توانستیم به یک مرکز حمل و نقل جهانی درسال ۲۰۲۰ برای تسهیل جریان مواد غذایی، تجهیزات و کالاهای اساسی مردم در سراسر جهان عمل کنیم.
وی یادآور شد: علیرغم ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ با ۵۰ بندر جهانی در ارتباط بودیم و یک دالان امن برای جابهجایی کالا فراهم کردیم. با توجه به آنچه در سال ۲۰۲۰ توسط صنعت حمل و نقل دریایی انجام شد و قدردانی بخشهای اقتصادی را در پی داشت متاسفانه بحث بحران خدمه تا حدودی آسیبهایی را به صنعت دریایی وارد کرد و باید با خوشحالی بگوییم که سنگاپور در بحث تغییر خدمه هم پیشگام بود.