چابهار قطب پتروشیمی ایران می‌شود

به گزارش مرین‌پرس، محمد اسلامی با یادآوری این‌که طول آزادراه‌های کشور تا پیش از انقلاب ۷۶ کیلومتر بود که امیدواریم تا پایان عمر دولت به ۳۱۰۰ کیلومتر افزایش یابد، اظهار…

به گزارش مرین‌پرس، محمد اسلامی با یادآوری این‌که طول آزادراه‌های کشور تا پیش از انقلاب ۷۶ کیلومتر بود که امیدواریم تا پایان عمر دولت به ۳۱۰۰ کیلومتر افزایش یابد، اظهار کرد: آزادراه غدیر که طی ۵ سال طراحی و ساخته شده و در آستانه بهره برداری قرار گرفته است گره بزرگ ترافیکی استان‌های تهران و البرز را برطرف می‌کند و زمان سفر از آبیک تا چرمشهر ورامین را یک و نیم ساعت کاهش می‌دهد.

وی افزود: در بخش بزرگراهی نیز ۳۵ کیلومتر بزرگراه کشور به بیش از ۲۰ هزار کیلومتر خواهد رسید و راه‌های اصلی هم از مجموع ۱۴ هزار کیلومتر به ۲۶ هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این‌که توسعه راه‌های روستایی آسفالته از ۳ هزار کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر از دیگر دستاورد‌های انقلاب در بخش راهسازی است، تصریح کرد: در این دولت استان‌های آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه و گیلان به راه آهن سراسری متصل شدند.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که راه‌آهن زاهدان-چابهار تا پایان سال آینده در تمام قطعات به بهره برداری خواهد رسید، اضافه کرد: استفاده از ظرفیت بازار سرمایه در تامین مالی برای ساخت زیرساخت‌ها با همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی است.

اسلامی در این‌باره توضیح داد: ۳۱ طرح و از جمله ۹ طرح اولویت دار را با ظرفیت این بازار در دست ساخت داریم که از جمله این طرح‌ها می‌توان به راه آهن زاهدان بیرجند تربت حیدریه، اصفهان اهواز، شیراز بوشهر عسلویه، گرگان مشهد و آزادراه ساحلی شمال، شیراز بوشهر، قم اراک، پل زال اهواز، اهواز بندر امام، نایین نطنز و سیرجان بندرعباس اشاره کرد ضمن اینکه قطعه سوم آزادراه تهران شمال به طول ۴۴ کیلومتر نیز از این محل تامین مالی خواهد شد.

وی ساخت آزادراه قزوین رشت به طول ۹ کیلومتر را در سه شیفت شبانه روزی از جمله دیگر فعالیت‌های این حوزه دانست و افزود با ساخت این مسیر، گره‌های ترافیکی کریدور‌های کشور برطرف می‌شود.

وی افزایش واگن‌های باری از ۷۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۷۰۰ واگن را که به کمک ظرفیت‌های ساخت داخل ایجاد شده از دیگر دستاورد‌های بخش ریلی کشور دانست و افزود: واگن‌های فرسوده هم برنامه ریزی شد تا اگر قابل استفاده نیستند اسقاط شوند و اگر قابل بازسازی باشند، به بازسازی فرستاده شوند.

وی ظرفیت بندری کشور را در مقطع انقلاب اسلامی ۱۹ میلیون تن و در حال حاضر ۲۵۰ میلیون تن دانست و افزود تا پنج سال آینده به ظرفیت بندری ۵۰۰ میلیون تن خواهیم رسید.

اسلامی جذب ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را جزء دستاورد‌های بخش بندری دانست و افزود در ساخت کانتینر‌های چند منظوره، تجهیزات بندری و شناور‌های مورد نیاز نیز به خودکفایی رسیده‌ایم و به زودی برای نوسازی شناور‌های سنتی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی و عقد قرارداد نوسازی این ناوگان فراخوان خواهیم داد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت پایانه نفتی برای صادرات نفت در خارج خلیج فارس و منطقه چابهار گامی عملی در توسعه سواحل مکران است. این منطقه به قطب سوم پتروشیمی و از مناطق ساخت کارخانجات فولاد در کشور تبدیل خواهد شد.

منبع

بازدید: 331

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *